پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری همایش توجیهی آموزشی زائرین تمتع 94 استان گیلان

برگزاری همایش توجیهی آموزشی زائرین تمتع 94 استان گیلان

همایش بزرگ آموزش عملی ونمادین احکام ومناسک ویژه زائرین گیلانی صبح جمعه بیست و سوم مرداد 93 با حضور حسن فعال سرپرست حج و زيارت گیلان، حجت الاسلام والمسلمين شفيعي مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان، فرمانده محترم پلیس فرودگاه رشت و نیز معاونت محترم سیاسی امنیتی و مدیر کل امور اجتماعی استانداری گیلان و مسئولان و مدیران کاروانها، عوامل اجرایی و روحانیون حج وزیارت گیلان و زائرین حج در سالن تختی ورزشگاه عضدی رشت برگزار شد.

سرپرست حج وزيارت گيلان،در اين همايش، با ياد وخاطره شهيدان والا مقام و امام شهيدان و آرزوي توفيق و سلامتي براي مقام عظماي ولايت و همه خدمتگزاران در دولت تدبير و اميد، ،سفر حج را سرآغاز تحولي معنوي براي مسلمانان دانست وگفت: در روزيکشنبه  به  ماه پرخير وبرکت ذيقعده ورود مي کنيم، ماهي که قلوب همه مسلمين جهان متوجه سرزمين وحي( مکه مکرمه) و مرکز رسالت (مدينه منوره) است، سفري معنوي که مي تواند سرآغاز يک تحول معنوي براي همه ما مسلمانان باشد تا بيش از پيش خودرا آماده ميهماني حضرت باري تعالي کنيم.

وي افزود:اهميت حج امسال بواسطه شرايط حساس منطقه و پرهيز از بروز اختلافات در حين برگزاري مناسک پر فضيلت حج تمتع، به حجاج گيلاني اکيدا" توصيه مي شود که فقط به عبادت و راز و نياز و انجام اعمال و مناسک خود بپردازندتا از اين فرصت پيش آمده ، نهايت بهره معنوي را ببرند

حاج حسن فعال هدف از برگزاري همايش را آموزش عملي و تجسمي احکام و مناسک زائرين گيلاني عنوان کرد واظهار داشت: باتوجه به برگزاري کلاسهاي آموزشي مداوم، مراحل ثبت نام، واريز هزينه ها وتشريح احکام ومناسک ومسائل بهداشتي زائرين توسط روحانيون، عوامل اجرايي وپزشکان محترم کاروانها انجام شده ودراين همايش زائران محترم بصورت عملي و تجسمي ،مراحل اجرايي احکام ومناسک را مي آموزند.

حاج حسن فعال سپس به تفاوتهاي خدمات رساني به حجاج گيلاني نسبت به سال گذشته گفت:در سال جاري در بحث مسکن ، افزايش و ارتقاء کمي و کيفي مسکن را داريم و همچنين در ارائه خدمات تغذيه زائرين و بالا بردن تنوع غذائي تا 70 درصد ،و افزايش سطح ارائه خدمات پزشکي و تجهيز امکانات بيمارستانها و پزشکان در مکه و مدينه و اعزام يک پزشک زن را داريم.

وي در ادامه بااشاره به نحوه اعزام زائران گيلاني به سرزمين وحي يادآور شد:

راه اندازي طرح مسارالکترونيکي از سوي عربستان سعودي، احتمالا مشکلات زائرين را از بدو ورود تا خروج از کشور عربستان ، کم خواهد کرد واين طرح بدينصورت طراحي شده است که همه خدمات مرتبط با حجاج ، در يک برنامه  نرم افزاري متمرکز ، سازماندهي شده است.

فعال افزود:660 نفر زائرو 27 نفرعوامل در غالب 5 کاروان از سراسر استان گيلان(2 کاروان از رشت، يک کاروان از رودسر،يک کاروان از لاهيجان و يک کاروان هم از آستارا) به سرزمين وحي اعزام خواهند شد که مسن ترين زائر با 87 سال سن و جوانترين زائر هم با 21 سال انشاء الله  به حج تمتع مشرف خواهند شد.

 سرپرست حج وزيارت استان گيلان اضافه کرد: باتوجه به اينکه زائران محترم گيلان مدينه قبل  هستند يعني مستقيماً وارد مدينه مي شوند و افزايش زمان حضور اين عزيزان در سرزمين وحي پيش بيني شده است تا پرواز حجاج گيلاني از فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت، در دهم  ويازدهم شهريورماه سال جاري تعيين شود .

حاج حسن فعال بااشاره به لزوم ورعايت قوانين ومقررات کشور عربستان از سوي زائران گفت: باتوجه به تحولات و مسائل پيش آمده در سوريه،عراق،بحرين،يمن و ديگر کشورهاي اسلامي منطقه، قوانين ومقررات در کشور عربستان سخت تر اعمال مي شود ومقامات عربستاني با حساسيت بيشتري زائران مارا تحت نظر دارند لذا از زائران محترم انتظار داريم تحت هر شرايطي به اين قوانين ومقررات احترام بگذارند تا دچار مشکل نشده وبا خيال آسوده به اعمال خود بپردازند.

فعال در ادامه به بيان مسائل امنيتي زائران در کشور عربستان پرداخت وگفت: زائران محترم سعي کنند اشياء گرانقيمت به همراه نداشته باشند، درخصوص تلفن همراه نيز گوشي هاي معمولي تهيه وبراي جلوگيري از سوء استفاده در صورت مفقود شدن، سيمکارتهاي خودرا نيز کددار نمايند.

سرپرست حج وزيارت گيلان اضافه کرد: لزوم استفاده بانوان از وسايل نقليه عمومي، حفظ حجاب کامل و عدم استعمال دخانيات در مسجدالنبي و مسجد الحرام، اطراف حرمين شريف واماکن عمومي شهر مکه ومدينه وهمچنين بلند کردن کفش به طرف کعبه که در فرهنگ عرب توهين محسوب مي شود وهمچنين عبور ومرور، تنها از خطوط عابر پياده از عرض خيابانها ازجمله مواردي است که زائران محترم بايد به آن توجه داشته باشند.

در ادامه اين همايش حجت الاسلام والمسلمين شفيعي مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان نيز، ضمن قرائت پيام حضرت آيت الله قاضي عسکرنماينده واي فقيه در سازمان حج و زيارت ، گفت: اولين سرزميني که خداوند سبحان آفريد مکه مکرمه بود واولين خانه اي که برروي زمين بنا نهاد خانه کعبه بود که توسط حضرت آدم ابوالبشر (ع) احداث شد ومکه مقدس ترين مکاني است که خداوند تبارک وتعالي آنجارا محل نزول وحي قرار داده وقرآن را بر نبي اکرم (ص) نازل کرد.

حجت الاسلام والمسلمين شفيعي افزود: سفر به حج فرصتي گرانبها براي فراغت انسان از دنيا ونزديکي به خداوند است پس زائران محترم از اين فرصت بزرگ معنوي که شايد ديگر برايشان تکرار نشود نهايت استفاده را داشته باشند.

وي گفت:از تمام اين جمعيت مشتاق هر سال حدود 2 ميليون نفر به حج تمتع مشرف مي شوند و اگر تعداد مسلمانان جهان در اين رقم ثابت بماند چند قرن  طول مي كشد تا همه اين تعداد جمعيت مشتاق به خانه خدا مشرف شوند كه اين نكته بيانگر آن است كه شما زائران دعوت شده و مورد عنايت خداي سبحان، پيغمبرخدا و ائمه اطهار هستيد.

وي اضافه کرد: بايد زائران عزيز گيلاني، اين مقام را در شب عرفه وشب مشعر احراز نمايند که اين احراز مستلزم آن است که فقط به ياد خدا باشيد وغير از خدا هيچ چيز را در نظر نگيرند.

 حجت الاسلام والمسلمين شفيعي گفت: توفيق سفر به خانه خدا ، نه تمكن مالي، نه قسمت و نه سعي است بلكه دعوت است كه از سوي او دعوت شده ايد و تا دعوت نشويد امكان حضور برايتان فراهم نخواهد شد.

وي افزود: زائران ما در اين سفر دوگونه عمل دارند يکي در بعد ظاهري وديگري در ابعاد معنوي که در بعد ظاهري بايد وضويشان درست باشد، درست لباس بپوشند وبه راهنمايي هاي روحانيون وعوامل کاروانها توجه داشته باشند واخلاق وشئونات اسلامي را رعايت کنندودر بعد معنوي  هم واقعا"  و دائما"در فکر و انديشه بهره گيري از فيوضات اعمال و مناسک حج باشند.

مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان با بيان اينکه در اولين سفر سه خواسته وحاجت زائران عجابت مي شود اظهار داشت: در روايت است که هرکس براي اولين بار به حج تشرف مي يابد سه خواسته اش مورد عجابت واقع شده وبا اولين نگاه به خانه کعبه تمامي گناهانش بخشيده مي شود.

وي افزود: حج سعي وکوشش نيست بلکه دعوت خداوند سبحان است که خداوند شما زائران را از بين ميليونها نفر انتخاب وبرگزيده است. در واقع زائران انسانهاي وارسته و منتخب خداوند اند که لطف ونظر حضرت حق شاملشان شده است، پس زائران ما بايد از اين فرصت بزرگ نهايت استفاده را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمين شفيعي با تاکيد برلزوم رعايت حجاب از سوي بانوان زائر گفت: توصيه من به بانوان رعايت حجاب است. چون شما نماينده وسفيران نظام مقدس اسلامي هستيد وزنان مسلمان کشورهاي اسلامي از شما الگو مي گيرند پس با رعايت مسائل اخلاقي، آداب حجاب وپوشش کامل، متانت و وقار خودرا به جهانيان نشان داده ونمونه کامل يک زن ايراني باشيد.

وي در ادامه به مسئله خمس پرداخت واظهار داشت: همه زائران بايد قبل از سفر حساب خودرا با علماي شهر خود تسويه نموده وبا فراق بال به اين سفر معنوي رهسپار شوند.

در بخش پاياني اين همايش حجت الاسلام والمسلمين شفيعي مسئول نمايندگي بعثه مقام معظم رهبري در استان به تشريح تجسمي احکام ومناسک حج پرداخت وبصورت نمادين نحوه طواف و ... را براي زائران تبيين نمود.

 

محمد گرانمایه امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.