پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

گرامیداشت هفته حج همدان درآئینه مطبوعات

گرامیداشت هفته حج همدان درآئینه مطبوعات

از حلاوت دیدار با رهبر تا تجدید میثاق با شهدا

نویسنده : مریم مقدم

يكم تا هفتم ذي‌القعده هر سال به عنوان هفته حج نامگذاري مي‌شود. در اين هفته زائران بيت‌ا...الحرام ضمن آمادگي نهايي براي اعزام به حج تمتع، آخرين اخبار و اطلاعات مربوط به اين سفر نوراني را دريافت مي‌كنند. در اين مناسبت جلسات تكميلي و متمركز زائران به صورت مشترك در هر استان در هفته حج با حضور باشكوه زائران برگزار می‌شود در استان همدان نیز این مناسبت امسال حال و هوایی ویژه داشت.



برنامه‌هاي فرهنگي مختلف استان همدان در هفته حج با شعار «حج؛ معنويت، بصيرت و همدلي اسلامي» که به عنوان شعار حج سالجاري انتخاب شده بود آغاز شد و از اين رو در این هفته برنامه‌ها با محوريت شعار حج برگزار شد. برنامه‌های مدون هفته حج در استان همدان در سطوح متنوع که از سوی سازمان حج و زیارت استان پیش‌بینی شده بود به اجرا در آمد. این برنامه‌ها که از تاریخ 20 مردادماه با برگزاری همایش متمرکز زائران حج تمتع شهرستان همدان آغاز به کار کرد تا شنبه 31 مردادماه که با دیدار با ولی امر مسلمین حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در حسینیه امام خمینی تهران به انجام می‌رسد ادامه خواهد داشت.  در نخستین برنامه این مناسبت یک هفته‌ای در تاریخ 22 مردادماه جمعی از کارمندان و کارگزاران حج 94 استان همدان با حضور در گلزار شهدای همدان با آرمان‌های امام خمینی(ره) و شهدا تجدید میثاق کردند. و سپس در همان روز برای دیدار با نماینده محترم ولی فقیه همراه با کارگزاران، پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا حاضر شدند.



در این دیدار محسن ساغرچی پس از گرامیداشت هفته حج عنوان کرد: امسال11 کاروان به استان همدان تخصیص داده شده که هر کاروان با یک مدیر و معاون و یک روحانی اعزام می‌شوند که از این تعداد 5 کاروان به شهرستان همدان و 6 کاروان به دیگر شهرستان‌های استان تعلق دارد و در کل تعداد هزار و 510 نفر زائر از فرودگاه همدان اعزام می‌شوند که از این تعداد 700 نفر را خواهران و 810 نفر را آقایان تشکیل می‌دهند که پرواز کاروان‌ها از تاریخ 16 شهریور تا 19 شهریور می‌باشد و زمان ماندن کاروان‌ها در سرزمین وحی تقریباً 30 روز تعیین شده است.



در ادامه این دیدار امام‌جمعه موقت شهر همدان سخنان خود را با تبریک هفته حج و خوشامدگویی به میهمانان آغاز نمودند.



حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جوادی سپس درباره ثواب انجام حج و آیاتی از قرآن کریم درباره عظمت حج فرمودند و در ادامه درباره درجه بالای خدمت‌رسانی به حجاج و اجر و ثواب آن سخنانی را فرمودند. در ادامه این مراسم از خانواده محترم شهدای حج و پیشکسوتان حج تجلیل شد. برگزاری این برنامه‌ها در حالی ادامه پیدا کرد که سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه توسط ساغرچی مدیر حج و زیارت، برگزاری نمایشگاه تصویری هفته حج به انجام رسید.



محسن ساغرچي، به عنوان يكي از آزادگان كشور و به مناسبت سالروز آزادي اسرا و نزديك شدن به هفته حج در سخناني پيش از خطبه‌هاي نماز جمعه همدان گفت: فرزندان اين انقلاب در زمان اسارت سختي‌هاي فراواني را متحمل شدند ولي با توسل به قرآن مجيد و ائمه اطهار(ع) يك لحظه در برابر دژخيمان بعثي سر خم فرو نياوردند.



وی در ادامه ضمن تبریک هفته حج به همه مردم خوب استان همدان، زائران حج امسال، کارگزاران و همکاران حج و زیارت نکاتی در خصوص اهمیت حج و معارف آن بیان نمودند. محسن ساغرچی در خصوص اهمیت حج تصریح کرد: حج، تطهیرى است از تمامى ذنوب و پاک شدن از همه عیوب. حج، تجدید عهدى است که انسان‌ها فراموشش کرده‌اند و بستن مجدد میثاقى است که آن را شکسته‌اند. حج، ضیافتى است گسترده که میزبانِ مهربانِ آن، همه را به این میهمانى دعوت کرده است. حج، آموزش عظمت است و بزرگى و کمال، و تعلیم شکوه و سربلندى و جلال. حج، شعبه‌اى است از غفران الهى و طریقى است به سوى رضوان خدایى.



در ادامه وی نسبت به مسائل روز جهان اسلام و اهمیت و چالش‌های پیش رو در حج امسال نکاتی را به نمازگزاران گوش زده کرده و در رابطه با مسکن، حمل‌ونقل و تغذیه زائران نکاتی را تشریح کردند. ساغرچي تصريح كرد: 10 کاروان مدينه بعد بوده و یک کاروان مدینه قبل می‌باشد که از شانزدهم الی نوزدهم شهريورماه اعزام خواهند شد.



مدير سازمان حج و زيارت همدان بيان كرد: در جهت رفاه حال زائران ثبت‌نام حج امسال زودتر انجام شد و هزينه آن در 2 قسط دريافت شد. روز 26 مرداد ماه به بهانه هفته حج همایش فرهیختگان و زبان‌دانان کاروان‌های حج استان همدان نیز با حضور مدیران برگزار شد. برنامه‌های هفته حج با حلاوت دیدار با ولی امر مسلمین حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز 31 مردادماه پایان خواهد یافت.

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.