پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار رئیس سازمان حج و زیارت و سفیر جدید عراق در ایران و گفتگو در خصوص مسائل زائران عتبات؛

سفیر عراق در تهران: خدمت به زائران اهل بیت(ع) را وظیفه خود می دانیم / پیروزی ایران در میدان مذاکرات هسته ای موفقیتی برای مردم عراق ، منطقه و جهان اسلام بود

سفیر عراق در تهران: خدمت به زائران اهل بیت(ع) را وظیفه خود می دانیم / پیروزی ایران در میدان مذاکرات هسته ای موفقیتی برای مردم عراق ، منطقه و جهان اسلام بود

رئیس سازمان حج و زیارت روز دوشنبه در ملاقات با سفیر عراق در تهران ، ضمن گفتگو در خصوص خدمات رسانی به زائران ایرانی و عراقی بویژه زائران ایام اربعین ، ملت و دولت عراق را در پیروزی ایران در میدان مذاکرات هسته ای سهیم دانست.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی پیش از ظهر دوشنبه(26 مرداد ماه 94) در ملاقات با «راجح الموسوی» سفیر کشور عراق در ایران به سابقه اعزام زائرین ایرانی به عتبات عالیات پس از سقوط رژیم صدام اشاره کرد و گفت: سالانه تعداد یک میلیون و 200 هزار نفر تا یک میلیون و 300 هزار نفر زائر ایرانی بغیر از ایام اربعین برای زیارت ، به عراق مشرف می شوند و اگر تعداد یک میلیون و 600 هزار زائر ایرانی ایام اربعین را به آنها اضافه کنیم، تعداد کل زائران ایرانی عتبات مقدسه عراق به سالانه بیش از 3 میلیون نفر خواهد رسید.

وی ضمن تجلیل از حماسه حضور زائران در همایش عظیم اربعین سال گذشته به مشکلاتی که سال قبل در زمینه صدور روادید برای زائران ایرانی در ایام اربعین و چگونگی ورود زائران به خاک عراق پیش آمده بود، اشاره کرد و در خصوص برنامه ریزی برای اعزام مشتاقان زیارت اباعبدالله(ع) در ایام اربعین گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی ستادی تحت عنوان ستاد اربعین با محوریت نماینده ایشان در سازمان حج و زیارت با حضور و مشارکت 26 دستگاه کشور تشکیل شده که همه این دستگاه ها تلاش می کنند تا در برگزاری مراسم اربعین نقاط قوت سال گذشته را تقویت و کاستی های گذشته را کاهش و حذف نمایند.

وی در این باره افزود: از این رو در ستاد اربعین ده کمیته در حوزه اسکان، حمل و نقل، بهداشت و درمان، امور کنسولی و بین الملل و ... تشکیل شده است که این کمیته های طی ماه های گذشته جلسات متعدد داشته و امور مرتبط را با جدیت دنبال می کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در توضیح کمیته های ستاد اربعین بیان کرد: مسئولیت کمیته کنسولی و بین الملل به وزارت امور خارجه سپرده شده، همچنین در سه استان مرزی کشورمان شامل استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان مسئولیت ستادهای اربعین به استانداران سپرده شده است.

وی در ادامه گفت: بمنظور هماهنگی های لازم با مسئولین عراقی با حکم وزیر امور خارجه کشورمان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد به عنوان رئیس ستاد اربعین در عراق منصوب شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: از آنجایی که مردم و دولت و ارتش عراق درگیر مقابله با گروه های تکفیری و داعش هستند، رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشاتشان تأکید جدی داشتند که در مراسم اربعین بگونه ای عمل نماییم که فشاری به دولت عراق وارد نشود.

رئیس سازمان حج به دیدار اخیر سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اشاره کرد و اظهار داشت: در این دیدار یکی از موضوعات مهم مورد بحث برگزاری مراسم اربعین بود که ایشان نوید دادند به برکت وجود آقای سفیر انشاءالله مشکلی نخواهیم داشت و ما معتقدیم شما و همکارانتان در سفارت و کنسولگری در خدمت اهل بیت(ع) هستید.

مهندس اوحدی به پیروزهای جمهوری اسلامی ایران در میدان مذاکرات هسته ای اشاره کرد و با بیان اینکه مردم و دولت عراق در این پیروزی ها سهیم هستند، اظهار داشت: دشمنان مشترک دو ملت بسیار تلاش کردند در مذاکرات خدشه وارد کنند و شاهد بودیم در ایام ماه مبارک رمضان تمام تلاش خود را کردند تا با تقویت جریان تکفیری در عراق و دستیابی به پیروزی های مقطعی ، مذاکرات هسته ای را تحت تأثیر قرار دهند اما ملت، دولت و ارتش عراق در مقابل این توطئه ایستادگی کرده و پیروز شد و همزمان در ماه مبارک رمضان هر دو ملت طعم شیرین پیروزی را چشیدند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به برگزاری مراسم اربعین توضیح داد : با دستور مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری مراسم اربعین مسئولیت به سازمان حج و زیارت با محوریت نمایندگی رهبر انقلاب در امور حج و زیارت سپرده شده است که امیدواریم با همکاری جناب آقای سفیر و دولت عراق هماهنگی های لازم در خصوص برگزاری مراسم اربعین و همچنین ویزای زائران این ایام انجام شود که امیدواریم در این خصوص جلسه هماهنگی مشترکی با حضور جناب آقای سفیر و همکاران ایشان در کنسولگری در خصوص ویزای زائران اربعین برگزار گردد.

مهندس اوحدی به حضور روز گذشته اش در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در جلسه روز گذشته با کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از موضوعات اصلی مطرح شده موضوع صیانت از حقوق زائران عراقی بود که به ایران سفر می کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت در این خصوص اضافه کرد: با تأکید رهبر معظم انقلاب به منظور صیانت از حقوق زائران عراقی که به ایران سفر می کنند، کمیته ای با حضور دستگاه های مختلف و با محوریت سازمان ایرانگردی و جهانگردی برای صیانت از حقوق زائران عراقی تشکیل شده است.

وی در گفتگو با سفیر کشور عراق در تهران نوید داد : برای خدمت رسانی بهتر به زائران عراقی که وارد کشورمان می شوند، سه امکان اقامتی در مرزهای ایران و عراق در چزابه، شلمچه و مهران در حال ساخت است که زائرسرای چزابه بزودی تا قبل از ایام اربعین امسال به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین گفت: 7 پروژه اجرایی در شهرهای مقدس کربلا و نجف توسط سازمان حج و زیارت و با مشارکت بانک های ایرانی و بخش خصوصی عراق در حال اجراست.

مهندس اوحدی به ساخت آشپزخانه پخت صنعتی در نجف اشرف اشاره کرد و توضیح داد: در این آشپزخانه که تا سال آینده مورد بهره برداری واقع خواهد شد، در هر وعده 50 هزار غذا طبخ خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت در این دیدار از سفیر عراق در تهران خواست: شرکت های بزرگ عراقی را برای مشارکت در طرح ها و پروژه های خدمت رسانی و تجهیز زیرساخت های خدماتی به زائران به این سازمان معرفی کند.

راجح الموسوی سفیر عراق در ایران نیز در این ملاقات متقابلاً ضمن تشکر از ریاست سازمان حج و زیارت بخاطر فراهم نمودن فرصت انجام این دیدار، از مقامات عراقی بخاطر حسن اعتمادشان در انتصابش به سمت سفیر عراق در کشور دوم خود یعنی جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد و از حضورش در خانه دوم خود یعنی سازمان حج و زیارت ابراز خرسندی کرد .

وی خدمت به زائران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را وظیفه خود و دولت عراق دانست و یادآوری شد: هر چند که اعزام زائران و گردشگران به یک کشور منافع مادی برای مردم کشور میزبان در پی دارد ولی مردم عراق هیچگاه در اندیشه سود مادی از خدمت به زائران امام حسین(ع) نبوده و از دل و جان و مال خود برای خدمت به زائران مایه می گذارند.

سفیر عراق در تهران از رهنمودهای مقام معظم رهبری تجلیل کرد و آن را مایه موفقیت و سرافرازی ملت ایران بویژه در مذاکرات هسته ای دانست و پیروزی های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با کشورهای 1+5 را تبریک و آن را موفقیتی برای مردم عراق و ملت های منطقه و جهان اسلام و سایر مظلومان و محرومان جهان دانست.

آقای راجح الموسوی پایبندی به ارزش های اسلامی، پیروی از خط امام خمینی(ره) و تبعیت از رهنمودهای خردمندانه مقام معظم رهبری را پشتوانه اصلی موفقیت ها و پیروزی های مردم ایران دانست.

وی ضمن تشکر از اقدام جمهوری اسلامی ایران در تشکیل ستاد اربعین اظهار داشت: دولت عراق نیز توجه خاصی در این خصوص مبذول می دارد و کمیته عالی عتبات در هیئت دولت عراق تشکیل شده است و روز سه شنبه 27 مرداد ماه 94 تشکیل جلسه خواهد داد که طی آن مقررات جدید صدور روادید برای زائران در ایام اربعین حسینی(ع) تصویب و ابلاغ خواهد شد که به محض دریافت آنها به اطلاع طرف ایرانی خواهد رسید.

وی به موضوع صدور روادید عتبات برای زائران ایرانی از طریق برخی از شرکت ها اشاره کرد و گفت: طبق مقررات حفاظتی تردد شرکت ها و افراد غیر مسئول به سفارتخانه کشورها ممنوع بوده و اینجانب در این خصوص دستور مقتضی داده ام تا از ورود افراد غیر مسئول به سفارتخانه جلوگیری بعمل آید و هماهنگی های لازم فقط از طریق از طرف سازمان حج و زیارت صورت پذیرد.

وی افزود: وزارت گردشگری عراق تعدادی از شرکت های معتبرعراقی را جهت همکاری به طرف ایرانی در زمینه اعزام زائران معرفی می کند که تقاضا می گردد با این شرکت ها مذاکره بعمل آید و شرکت های اصلح برای همکاری انتخاب شوند.

جلسه دیدار رئیس سازمان حج  و زیارت با سفیر عراق در تهران، پیش از ظهر دوشنبه با حضور دکتر علی باقری معاون بین الملل بعثه مقام معظم رهبری، حمید محمدی معاون امور حج و زیارت سازمان حج، حجت الاسلام و المسلمین زاهدی مشاور رئیس سازمان حج و زیارت و مدیرکل حراست سازمان حج، ناصر خدرنژاد مدیر عامل شرکت شمسا، حجت الاسلام شهسواری مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج، حسین اسماعیلی مدیر دفتر بازرسی و نظارت بعثه مقام معظم رهبری، محسن نظافتی مدیرکل عتبات سازمان حج، دکتر چگینی مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه و رئیس کمیته کنسولی و بین الملل ستاد اربعین و آقای نفر معاون اداره گذرنامه وزارت امور خارجه برگزار شد.

 

 

 



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.