پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئيس سازمان حج و زیارت در بازديد از روزنامه ایران: با وجود همه فشارها سهميه حج سازمان‌ها را حذف كرديم

رئيس سازمان حج و زیارت در بازديد از روزنامه ایران: با وجود همه فشارها سهميه حج سازمان‌ها را حذف كرديم

 

به گزارش حج نیوز حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر موسوي، مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زيارت به همراه معاونان و تنی چند از مسئولان این سازمان روز چهارشنبه (91/12/17) مهمان مؤسسه فرهنگي مطبوعاتي ایران بود كه ضمن بازديد از روزنامه در گفت‌و‌گوي مستقيم تلفني با مردم و خوانندگان روزنامه، ضمن آگاهي از مشكلات آن‌ها به سؤالات مردم در مورد مسائلي مانند زمان اعزام زائران، هدفمندي سهميه‌ها و همچنين چگونگي اداي فريضه مناسك حج و ساير سؤالات ديگر پاسخ داد.

دکتر موسوی در این دیدار با تاكيد بر اين‌كه شعار عدالت در بيان ساده است، گفت: اين شعار، اما در عمل سخت است و در بحث سهميه‌ حج سازمان ها نيز براساس مصلحت نظام نمي‌توانيم عدد و رقم را اعلام كنيم،در حالي كه آمار اين‌كه چقدر در سال‌هاي گذشته سهميه استفاده شده است به طور دقيق وجود دارد. 

فشارها بیشتر از سوی افرادي است كه مي‌گويند ما در حوزه سهمیه‌ها تحت فشار نيستيم

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به مخالفت عده‌اي براي حذف سهميه‌هاگفت: ما در اين زمينه تحت فشار هستيم و اتفاقاً اين فشار بيشتر از سوي افرادي است كه مي‌گويند ما در اين حوزه تحت فشار نيستيم، البته بعضي‌ها در اين خصوص علاوه براين‌كه قانع شدند تشكر هم كردند و حتي خواهان اين شدند كه نبايد حق مردم به آن‌ها واگذار شود، چرا كه در هر حال سهميه‌ها به اين شكل تعريف شده است و بايد گروهي كنار گذاشته شوند تا افراد داراي سهميه با وجود چندين بار مشرف شدن جايگزين آن‌هاشوند.

مشاور رییس جمهور ادامه داد: اين سهميه ها اگر مشروع بود اشكالي نداشت، اما مسأله اين است كه خارج از نوبت است،يعني مردم در نوبت اعزام قرار گرفته‌اند، ولي فلان دستگاه به علت داشتن اولويت زودتر از افراد عادي اعزام مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر 8 ميليون نفر در نوبت داريم، گفت: در صورتي كه سالانه 500 هزار نفر را به عمره اعزام كنيم،16 سال به طول مي‌انجامد و چنانچه سالي يك ميليون اعزام شود، 8 سالي طول خواهدكشيد.

رئيس سازمان حج و زيارت ادامه داد: ما در مقابل سياست انجام شده قرار گرفته‌ايم و اين افراد از قبل ثبت‌نام كرده‌اند، درغير اين صورت اگر سياست ما اجرا مي‌شد شايد اين‌گونه نبود.

کوچک سازی در همه نهادهای اجرایی عملیات حج و عمره
حجت‌الاسلام موسوي معتقد است: همان‌طوركه انقلاب ما انقلابي معنوي است سازمان حج نيز سازماني معنوي است كه بايد عدالت در اين سازمان ايجاد شود. وي همچنين اظهار داشت: بحث ديگري كه در دست اجراست و مراحل نهايي آن در حال طي كردن است، كوچك‌سازي است كه طبق آن تمام نهادهايي كه با سازمان حج همكاري داشته‌اند، تا آنجا كه امكان داشته، كم شده است كه موضعگيري‌هايي نيز ازسوي برخي افراد صورت گرفته است.

مشاور رئيس جمهور در امور حج در ادامه با بيان اين كه در حال حاضر طرحي آماده شده است كه مي‌توانيم در حج تمتع حداقلهزار نفر از عوامل را كم كنيم گفت: به سهميه مردم يك هزارم اضافه خواهد شد. البته علاوه بر اين‌ها، هزينه‌هاي اسكان و حق ماموريت‌هايي كه به آن‌ها داده مي‌شود نيز كم مي‌شود. ضمن اين كه با حذف سهميه بسياري از نهادها انتقاداتي نيز مطرح مي‌شود. وي تاكيد كرد: اجراي اين طرح نه تنها دركيفيت حج اثر منفي ندارد بلكه تاثيرات مثبت هم خواهد داشت.

نیازمند امتیاز دستگاه‌ها و نهادها در ازای تخصیص سهمیه به آن ها نیستیم

حجت‌‌الاسلام موسوي در ادامه با اشارهبه اظهارات برخي افراد كه عنوان مي‌كنند اين‌ها ابزار مديريت است و در ازاي آن امتيازاتي به سازمان داده مي‌شود، گفت: در پاسخ به اظهارات اين افراد بايد بگويم كه ما نيازي به اين امتيازات نداريم و لذا در اين جهت نگاهي نو داريم و آن هم چيز يجز كم كردن عوامل نيست.

با مدیریت درست سپرده‌های زائران در بانک‌ها، مابه‌التفاوت‌هاي پرداختی زائران کاهش یابد

رئيس سازمان حج همچنين از عملكرد بانك‌هادر زمينه سپرده‌هاي حجاج ابراز نارضايتي كرد و اظهار داشت: در بحث سپرده‌ها نيز ما وارد شده‌ايم زيرا سپرده‌ها نبايد در اختيار بانك باشد و بانك هم بعد از اين كه نوبت به اعزام زائران رسيد، با محاسبه سود سپرده‌ها، مابه‌التفاوت كلاني را از افراد دريافت كند.

حجت‌الاسلام موسوي تاكيد كرد: در اين زمينه نيز بايد اين سپرده‌هاي مردم را كه امانت است، به درستي مديريت كنيم و آ‌ن‌ها را در كارهاي خاص و با سود بيشتر به كار گيريم كه زائر مجبور نباشد مابه‌التفاوت‌هاي زيادي را در زمان تشرف به سرزمين وحي پرداخت كند.

به هر ميزان ويزا وسهميه از عربستان گرفته شود در اختيار مردم قرار مي‌دهيم

مشاور رئيس جمهور در ادامه خاطرنشان كرد: به هر ميزان ويزا و سهميه از عربستان گرفته شود، آن‌ها را در اختيار مردم قرار مي‌دهيم كه در اين زمينه بسياري از دوستان با اين عنوان كه طرف شما مردم نيستند، اگر مي‌توانيد اين طرح را اجرا كنيد، ارادت خود را اعلام كرده‌اند كه مانيز در پاسخ به آن‌ها بايد تاكيد كنيم كه هدف ما، تنها مردم هستند.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

نورمحمد سقلی
نورمحمد سقلی شنبه, 19 اسفند,1391 16:26
انشاءالله که موفق هستید
جناب آقای دکتر موسوی اجرکم عندالله...
مقدم
مقدم ﺳﻪشنبه, 27 فروردین,1392 20:18
اقا سید دستتون درد نکنه ما (مردم ایران) همیشه در کنارتان هستیم همینطور پیش برید حتما اقایمان و مقتدایمان در کنارتان هست
موفق باشید
مقدم
09163135466