پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ایجاد بازارچه‌هایی در کشور برای خرید سوغات زائران بیت‌الله الحرام

ایجاد بازارچه‌هایی در کشور برای خرید سوغات زائران بیت‌الله الحرام
حجت الاسلام قاضی عسکر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بیان داشت: طرح ایجاد بازارچه خرید سوغات در داخل کشور را ارائه کرده‌ایم و امیدواریم دولت در اجرایی شدن آن اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام قاضی عسگر، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در برنامه روضه رضوان که به مناسبت هفته حج از شبکه دو سیما پخش می‌شود، بیان داشت: برنامه‌های حج هر سال حول محور شعار حرکت می‌کند، که این شعار نیز هر سال متناسب با شرایط آن برهه از زمان انتخاب می‌شود که امسال نیز حج، معنویت بصیرت و همدلی اسلامی است.

وی ادامه داد: کلمه معنویت در این شعار بیانگر همان هدف حج یعنی رسیدن به معنویت است. کلمه بصیرت نیز به این دلیل انتخاب شده که در شرایط کنونی فتنه‌های زیادی و جریان‌های افراطی و تکفیری جهان اسلام را در خود فرو برده است.

حجت‌الاسلام قاضی عسکر سومین موضوع مطرح شده را «همدلی» دانست و گفت: با توجه به شعاری که امسال مقام معظم رهبری برای داخل کشور انتخاب نمودند، «همدلی» برای شعار حج ۹۴ انتخاب شد تا موضوع وحدت امت اسلامی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی در رابطه با بحث فعالیت‌های فرهنگی صورت گرفته توسط بعثه مقام معظم رهبری بیان داشت: همه فعالیت‌ها به امسال بازنمی‌گردد، بلکه ما از چند سال قبل بر روی چند مسأله مهم سرمایه‌گذاری جدی کرده‌ایم که بخشی از آن مربوط به بحث نیروی انسانی بوده است.

وی افزود: ما دربین فضلای، طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم آزمون‌هایی را برگزار کردیم، که حتی بعد از برگزاری آزمون نیز مصاحبه و مراحل دیگری برای انتخاب آنان مورد توجه قرار می‌گرفت. و بعد از گزینش نیز برای این عزیزان دوره‌های آموزشی گذاشته شد و همین موضوعات باعث شده است تا به تدریج سطح روحانیون ما بالاتر از گذشته باشد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: یکی از کارهای دیگر در بعثه این بود که برای همه مخاطبان در هر سطح و سوادی که هستند جزوه و منابع آموزشی تهیه شده است، آموزش‌های مجازی نیز چند سالی است بسیار فعال شده است.

وی یکی از فعالیت‌های بعثه را آماده کردن نرم‌افزارهایی برای نصب بر روی موبایل دانست و گفت: این نرم افزارها هم شامل کتاب‌هایی است که می‌توان بر روی موبایل قرار داد و هم کلیپ‌ها و فیلم‌هایی است که راهیان سفر حج می‌توانند از آن‌ها بهره کافی ببرند.

وی در رابطه به بحث سوغات بیان داشت: در روایات آمده است که هر کس که به سفری می‌رود مستحب است که از آن‌جا سوغاتی بیاورد، اما این سوغات باید متعلق به مکه و مدینه باشد نه این که این کالا متعلق به یک کشور دیگر بوده و توسط زائر از بازارهای عربستان خریداری شود. کار درستی نیست که همان جنس که می‌تواند از ایران خریداری شود از مکه و مدینه تهیه شود.

وی افزود: البته ترک کردن فرهنگی مانند خرید سوغات از عربستان نیاز به فراهم آوردن امکاناتی دارد ما باید یک سلسله بازارهایی در ایران و مراکزی را که حجاج از آن جا حرکت می‌کنند، ایجاد کنیم تا حاجی دو سه روزی را در آن جا وقت گذاشته و خرید خود را بکند. ما این طرح را چندین سال است که مد نظر داشته و آن را ارائه داده‌ایم و عملی و اجرایی شدن آن نیاز به کمک دولت دارد.

سرپرست حجاج ایرانی در رابطه با این طرح توضیحاتی ارائه داد و گفت: می‌توان در محل حرکت بازارچه‌هایی ایجاد شود که زائران بتوانند خریدهای خود را از آن جا انجام دهند و بعد تحویل پست داده و چند روز قبل از آمدنشان این خریدها به منزل حجاج فرستاده شود. که امیدواریم در این رابطه اقدامات لازم انجام شود، البته هنوز متأسفانه ترمینال ۸ فرودگاه امام آماده نیست.

وی تأکید کرد: زائران بیشتر از گذشته باید مراقب بوده و با بصیرت رفتار کنند، زیرا همان کسانی که داعش را به وجود آوردند، ادعای دروغ می‌کنند که ایران به وجود آورنده داعش است.

آقای قاضی عسکر تأکید کرد: برخی مردم عوام در کشورهای دیگر نیز ممکن است فریب این دروغ‌ها را بخورند بنابراین زائران ایرانی باید مراقب باشند تا بهانه‌ای دست دیگران ندهند.

وی گفت: هر ساله حج آرام برگزار شده و سیاست ما نیز همین است که حج از بحث روابط سیاسی دو کشور باید جدا باشد، لذا حاجیان مطمئن باشند که امسال نیز با دولت عربستان در این رابطه مشکلی نخواهیم داشت. اما در کل باید بصیرت زیادی داشته و فتنه‌ها را خنثی کنند. خواهش من این است که زائران به سیاست‌هایی که بعثه اعلام میکند توجه داشته باشند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.