پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

تهیه اقلام تدارکاتی در حج تمتع 94 ؛

تأمین بیش از 30 درصد گوشت مصرفی حجاج از ایران / تهیه نان و میوه حج بصورت متمرکز

تأمین بیش از 30 درصد گوشت مصرفی حجاج از ایران / تهیه نان و میوه حج بصورت متمرکز

مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان در خصوص تأمین اقلام تدارکاتی حج امسال اعلام کرد: بیش از 30 درصد از گوشت قرمز مصرفی در حج امسال از داخل کشور تأمین می شود همچنین تهیه نان و میوه مجموعه ها بصورت متمرکز توسط واحد تغذیه و تدارکات ستاد اجرایی حج انجام می گیرد.

«غلامرضا رضایی» مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج وزیارت در عربستان در گفت و گو با خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به مدینه منوره گفت: در راستای صرفه جویی در هزینه ها و همچنین تأمین سطح کیفی مناسب در تهیه اقلام تدارکاتی حج بگونه ای عمل شده که تهیه این اقلام بصورت متمرکز توسط بخش اجرایی عملیات حج انجام گیرد و تا حد امکان مدیران کاروان ها و مدیران مجموعه های حج درگیر امور اجرایی نشوند و بیشتر زمان خود را صرف خدمات رسانی به زائران و امور معنوی و مسائل عبادی آنان کنند.

وی در این باره افزود: در حج سال گذشته میوه مصرفی حجاج بصورت متمرکز توسط واحد تغذیه و تدارکات ستاد حج در مدینه و مکه تأمین می شد و بدین منظور با شرکت های بزرگ سعودی که بصورت مستقیم تأمین میوه را در عربستان بر عهده دارند، وارد مذاکره شدیم و قرارداد بسته ایم تا میوه حجاج ایرانی را تأمین کنند که با این اقدام به میزان قابل توجهی در هزینه ها صرفه جویی صورت گرفته است.

مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان در خصوص نحوه تأمین نان زائران در مجموعه های مکه و مدینه توضیح داد: امسال تأمین نان مجموعه ها(هتل ها) را بصورت متمرکز در دستور کار داریم تا مدیران مجموعه ها درگیر تأمین نان زائران نشوند.

وی در این خصوص اضافه کرد: با نانوایی های بزرگی که از شرایط بهداشتی و کیفیت محصول مطلوبی برخوردار بودند برای تأمین نان مصرفی حجاج قرارداد بسته ایم و بر این اساس مدیران مجموعه ها نیاز خود را به این نانوایی ها اعلام می کنند و نان مصرفی آنان در مجموعه ها توزیع می شود و دیگر مدیرمجموعه ها زمان و نیروی انسانی خود را در این خصوص بکار نمی گیرند.

وی اظهار داشت : طرح تهیه نان متمرکز مجموعه ها در مدینه منوره بصورت صددرصد و در مکه مکرمه بیش از 50 درصد اجرایی شده و امیدواریم تا سال آینده این طرح در مکه مکرمه نیز بصورت کامل اجرا شود .
این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت در خصوص حجم نان مورد نیاز زائران در ایام حج گفت: در زمان حضور 64 هزار زائر ایرانی در عملیات حج بالغ بر 200 هزار قرص نان 75 گرمی مورد نیاز است که 60 درصد نان شامی و 40 درصد نان باگت برای تغذیه زائران تهیه می گردد.

مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تأمین حداکثری مایحتاج زائران از داخل کشور و اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: بیش از 60 مورد از اقلام تدارکاتی مورد نیاز در حج از داخل کشور تأمین می گردد.

وی در این رابطه ادامه داد : یکی از اقلام پر هزینه در حج مواد پروتئینی است که در این راستا طی اطلاعیه ای که در داخل کشوردر خصوص تأمین گوشت قرمز مورد نیاز در حج اعلام کردیم یکی از شرکت های ایرانی اعلام آمادگی کرد که 30تا 40 درصد گوشت قرمز مورد نیاز در حج را تأمین کند که خوشبختانه بخشی از آن تاکنون به عربستان انتقال داده شده و امیدواریم میزان باقیمانده آن طی روزهای آتی از طریق هوایی و دریایی به عربستان انتقال داده شود.

مدیر دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت در عربستان اضافه کرد: گوشت موجود در عربستان معمولاً از نژاد سودانی است البته سال گذشته از گوشت دام استرالیایی نیز استفاده شد اما در مقایسه گوشت قرمز داخل کشور از طعم و مزه و کیفیت مطلوبتری برخوردار است و امیدواریم در سال های آتی بتوانیم تأمین این محصول را تا حد امکان از داخل کشور افزایش دهیم.

رضایی در خصوص تأمین گوشت مرغ در حج گفت: با توجه به تأکید مسئولین بعثه مقام معظم رهبری برای اینکه شبهه ای در خصوص ذبح مرغ ها وجود نداشته باشد ملزم شدیم تا از محصولات محلی استفاده کنیم و از این رو با سه شرکت بزرگ تولید مرغ در داخل عربستان قرارداد بستیم که هیئت هایی از سازمان حج و زیارت بر مزارع پرورش این مرغ ها، فرآیند فرآوری و روند ذبح محصولات نظارت دارند.

این مقام مسئول در سازمان حج و زیارت در خصوص تأمین ماهی مصرفی حجاج بیان کرد: ماهی مصرفی در برنامه غذایی حجاج ایرانی بصورت فیله و از بهترین محصولات موجود در بازار عربستان است که این ماهی موسوم به «نیلبرش» و از کشور تانزانیا وارد عربستان می شود که این ماهی ها در رودخانه ای که از رود نیل سرچشمه می گیرد، پرورش یافته اند.

گفتنی است تأمین اقلام تدارکاتی در حج یکی از مهم ترین و سنگین ترین بخش های عملیات حج و با تلاش ها و برنامه ریزی های صورت گرفته یکی از ممتازترین بخش های عملیات حج جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر بوده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.