پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

اسکان حجاج ایرانی در 23 هتل مدینه منوره / توضیحاتی پیرامون آینده اسکان زائران در مدینه

اسکان حجاج ایرانی در 23 هتل مدینه منوره / توضیحاتی پیرامون آینده اسکان زائران در مدینه
مسئول مسکن ستاد مدینه منوره در حج سالجاری با تشریح برنامه ریزی های صورت گرفته در خصوص اسکان زائران در مدینه در حج امسال، گفت: با سیاست گذاری هایی که در حج امسال صورت گرفت با افزایش تعداد دفعات پذیرش کاروان در مجموعه ها، تعداد هتل های زائران در مدینه قبل کاهش یافته است و بدین ترتیب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های اسکان حج در مدینه منوره اتفاق افتاده است.

«حبیب سیفی» مسئول مسکن ستاد مدینه منوره در حج، در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، در خصوص اسکان حجاج گفت: بر اساس دستورالعمل های سازمان حج و زیارت بگونه ای برنامه ریزی می شود که زائران حداقل یک هفته از سفر خود را در مدینه منوره اقامت داشته باشند که مؤلفه های مختلفی که مهم ترین آنها برنامه پروازی زائران است بعضاً تغییراتی در مدت زمان اقامت زائران در مدینه ایجاد می کند.

وی افزود : بر اساس قراردادهای بلند مدتی که با برخی از هتل های مدینه داریم و با سیاست گذاری هایی که در حوزه اسکان زائران در مدینه منوره صورت گرفته، توانستیم برخی از هتل هایی که در موسم های حج گذشته 4 دوره زائران در آن اسکان داده می شد، پذیرش زائر در آنها را به 5 دوره افزایش دهیم که این اقدام باعث کاهش تعداد هتل های اسکان زائران و صرفه جویی 10 میلیون ریال سعودی در هزینه مسکن مدینه شد و در این در برنامه برخی هتل ها 3 دوره در مدینه قبل و 2 دوره در مدینه بعد پذیرای زائران خواهند بود.

مسئول مسکن ستاد مدینه منوره در حج امسال با بیان اینکه زائران ایرانی در 23 هتل مدینه منوره اسکان داده می شوند، گفت: هتل های محل اسکان حجاج ایرانی در 6 گروه قیمتی 2ب ، 2 ج، 3 الف، 3 ب، 3 ج  و 3 د تقسیم بندی شده اند.

وی در این باره اضافه کرد: 3 هتل در گروه (2 ب) با ظرفیت پذیرش 5360 زائر ، 6 هتل در گروه (2ج) با ظرفیت پذیرش 18723 زائر در شمال، غرب و جنوب حرم شریف نبوی(ص)، 5 هتل در گروه (3 الف) با ظرفیت پذیرش 16 هزار و 454 زائر، 5 هتل در گروه (3 ب) با ظرفیت پذیرش 10 هزار و 54 زائر، 3 هتل در گروه (3 ج) با ظرفیت پذیرش 7808 زائر و تنها یک هتل در گروه (3 د)  که کمتر از 2 درصد از زائران را در برمی گیرد، به حجاج ایرانی در مدینه خدمات ارائه می دهند.

مسئول مسکن ستاد مدینه منوره در حج در خصوص کاهش تعداد هتل های زائران ایرانی در حج امسال از 28 به 23 هتل توضیح داد: هرچه در هتل ها تعداد دفعات پذیرش زائران افزایش یابد، در مجموع از تعداد هتل هایی که برای اسکان زائران بکار گرفته می شود، کاسته می شود که این کاهش تعداد هتل ها مزایایی از جمله توانایی افزایش تعداد بازدید روزانه هتل ها توسط نیروهای واحد اسکان را در پی خواهد داشت.

وی در خصوص تفاوت موضوع اسکان در حج و عمره یادآور شد: اسکان در حج و عمره با تفاوت های زیادی روبرو است در عمره اسکان تقریباً نزدیک به سیستم جهانگردی است و اتاق ها بر اساس دو یا سه تخته بودن اجاره می شوند اما در حج با بحث تصریح و تصنیف مواجه هستیم و از آنجایی که بر اساس دستورالعمل وزارت حج عربستان در مدینه به هر زائر 4 و نیم متر مربع فضا تعلق می گیرد، در اسکان حج اتاق ها پس از متراژ اتاق ها، مساحت هر اتاق به مساحت تعلق گرفته به هر زائر تقسیم می شوند که این فضا بر اساس دستورالعمل سعودی ها شامل فضای ورودی و سرویس اتاق ها نیز می شود.

وی افزود: بر اساس دستورالعمل ها آنچه مسلم است اتاق بالای 5 تخت در مدینه نداریم و پایین ترین ظرفیت هم اتاق های دو تخته است.

مسئول مسکن ستاد مدینه منوره در حج سالجاری به بهره گیری از نرم افزار مسار الکترونیکی وزارت حج سعودی در عملیات حج دو سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس دستورالعمل وزارت حج عربستان تمام امور زائران از ابتدا تا انتها بایستی در این نرم افزار ثبت شود که یکی از آیتم های اصلی این نرم افزار در کنار پرواز رفت و برگشت و تغذیه، مسکن زائران بود که تا زمانی که هتل مکه و مدینه زائران مشخص نباشد، ویزا برای آن صادر نمی شود که در این خصوص نیز زحمات زیادی از سوی همکاران حوزه مسکن، رایانه سازمان حج و زیارت و واحد ویزای موسسه عمره سعادت کشیده شده است.

وی در این گفتگو به چالش های پیش رو در حوزه اسکان زائران در شهر مدینه اشاره کرد و توضیح داد: در کنار اجرای طرح توسعه حرم در مکه مکرمه ، توسعه حرم شریف نبوی(ص) نیز در دستور کار سعودی ها است. هم اکنون در منطقه هجره در مدینه 100 برج در حال ساخت است و طرح 24 قطعه ای که از سوی سعودی ها مطرح شده از سال گذشته به اجرا در آمده و احتمالاً در حج 95 نهایی خواهد شد که این گونه برنامه ریزی های سعودی ها در توسعه حرم نبوی(ص) قطعاً تغییراتی در برنامه ریزی های اسکان ما در مدینه ایجاد خواهد کرد.

مسئول مسکن ستاد مدینه در حج 94 در خصوص توسعه مسجد شریف نبوی(ص) اظهار داشت: طرح هایی برای سمت شرقی حرم در حال اجرا است ، فوندانسیون ها زده شده و طرح های زیربنایی برای سال های آینده در حال ساخت است و در آینده مساحتی از سمت شرق به حرم اضافه خواهد شد و قطعاً افزایش گنجایش و ظرفیت حرم نبوی(ص) نیز در برنامه سعودی ها خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص عمده گلایه های زائران در حوزه اسکان در مدینه توضیح داد: دو آیتم کیفیت هتل و نزدیکی به حرم نبوی(ص) مؤلفه های مطلوب زائران در مدینه منوره است، عمدتاً زائران علاوه بر راحتی و امکانات هتل ، مسافت تا حرم که آن هم خواسته به حقی است برای آن ها اهمیت بیشتری دارد.

وی در خاتمه بیان کرد: گلایه دوم زائران مربوط به کیفیت نسبی هتل ها است که با توجه به تخریب های گسترده در مدینه و شتاب کُند ساخت ساختمان های جدید در مقابل نرخ تخریب ها، بعضاً هتل های با طول عمر بیشتر بکار گرفته می شوند که در این خصوص نیز سعی شده تا حد امکان بهترین هتل های موجود در مدینه به زائران ایرانی حج اختصاص داده شود.

زائران ایرانی حج امسال در مدینه منوره در 23 هتل اسکان داده می شوند.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.