پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

حج مقبول زائران کشته شده در حادثه مکه/ وجود احادیث صحیح در خصوص شهید بودن این زائران

حج مقبول زائران کشته شده در حادثه مکه/ وجود احادیث صحیح در خصوص شهید بودن این زائران
کارشناس فقه حج با اعلام این مطلب که بر اساس منابع فقهی در نامه اعمال زائران فوت شده در حادثه مکه حج مقبول نوشته می‌شود، گفت: بر اساس برخی روایت‌های صحیح به این افراد عنوان شهید اطلاق می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسوی شاهرودی، از اعضای پژوهشکده حج و زیارت، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به جان باختن تعدادی از زائران حج تمتع کشورمان و سایر کشورها در حادثه واژگونی جرثقیل در مسجد‌الحرام، گفت: در احکام شرعی مناسک حج و بر اساس فتاوای مراجع عظام تقلید اگر حاجی در میقات محرم و به محدوده حرم وارد شود گرچه موفق نشود اعمال عمره و حج را انجام دهد حج مقبول برای آن شخص در پیشگاه الهی ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: حکم شرعی چنین رخدادی این است که حج واجب آن شخص نیز انجام داده شده و دیگر لازم نیست برای انجام اعمال حج برای وی نائب گرفته شود بلکه حج از گردن وی برداشته می‌شود و در نامه اعمال وی عمل عبادی حج نوشته می‌شود.

حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی ادامه داد: حتی در برخی از روایت‌های صحیح آمده است که عنوان شهید به این افراد اطلاق می‌شود؛ این زائران از احرام عمره تمتع خارج شده بودند یعنی بخشی از اعمال حج را انجام داده بودند البته حتی اگر اعمالی که انجام داده بودند از این هم کمتر بود و موفق به انجام عمره تمتع نیز نشده بودند، باز هم برای آنها حج مقبول محسوب شده و از نظر مناسک و احکام واجب شرعی خود را انجام داده بودند.

این کارشناس فقه حج افزود: هر حاجی که وارد مکه مکرمه می‌شود دو عمل واجب را انجام می‌دهد و دو عمل کامل مجموعاً یک حج واجب محسوب می‌شود. هر حاجی ابتدا برای ورود به مکه محرم به احرام عمره تمتع می‌شود، وارد مکه می‌شود، پنج عمل واجب را انجام می‌دهد و از احرام خارج می‌‌شود. بین این عمره تمتع و حج تمتع گاهی تا یک ماه فاصله می‌افتد و زائران در مکه هستند تا اینکه روز هشتم ذی‌الحجه زائران برای ادای مناسک حج تمتع محرم می‌شوند و به صحرای عرفات بعد مشعرالحرام و منا می‌روند و اعمال حج را انجام می‌دهند.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.