پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بازدید دکتر موسوی از روزنامه ایران و پاسخ به پرسش های تلفنی مردم

بازدید دکتر موسوی از روزنامه ایران و پاسخ به پرسش های تلفنی مردم
روزنامه اين روزها ميزبان مهمانان ويژه اي است كه صميمانه پاي درد دل مردم مي نشينند و از نزديك با مشكلات آنها آشنا مي شوند اين يكي از ويژگي هاي قابل ارج مديران دولت است كه همانند منش رئيس دولت با همان لطف و مهرباني كه نسبت به ملت دارند در راستاي رفع مشكل آنها حتي از جان خود نيز مايه مي گذارند. اينبار از ميان اين مديران، روزنامه ميزبان مديري ارزشمند در عرصه خدمت رساني در امور حج بود؛ كسي كه با تمام فشارها و تهديدها در مقابل بسياري از بي عدالتي ها در اين حوزه ايستاد تا شايد حقي را كه تا به حال از مردم سلب مي شد و آنها مجبور بودند سال ها در نوبت انتظار براي عزيمت به سرزمين وحي باشند براي نخستين بار پس بگيرد. گذشته از اينها آنچه در اين گفت و گوها بيش از هر چيز ديگري از سوي مردم مورد پرسش قرار مي گرفت بحث هزينه هاي حج، اولويت ها و خريد و فروش فيش هاي حج بود كه حجت الاسلام سيد احمد موسوي، رئيس سازمان حج در اين راستا پاسخ هاي قانع كننده و در عين حال خبرهاي جديدي عنوان كرد كه در زير مي خوانيد.

همان طور كه مستحضريد مدت زمان سپرده بانكي حجاج چند سال است اما متاسفانه تنها 7 درصد سودبانكي به آنها تعلق مي گيرد آيا اين ميزان سود از نظر شما كافي است؟ بله حق با شماست و ما نيز اين ميزان سود را نمي پذيريم و اين موضوع يكي از دغدغه هاي اصلي ماست به طوري كه در اين زمينه جلسات متعددي با مسئولان بانك ملي داشته ايم و به جد نيز آن را پيگيري مي كنيم و حتي به مسئولان مربوطه نيز آن را ارجاع داده و در آينده نزديك تصميمات جديدي در اين باره خواهيم گرفت. البته رئيس جمهور نيز در اين زمينه دستوراتي را صادر كرده است و همچنين قرار است با رئيس بانك مركزي نيز جلسه اي در خصوص اين موضوع برگزار شود و مطمئناً آنچه براي ما اصل و اساس است زائران هستند و از حق آن ها كوتاه نمي آييم.

به نظر مي رسد عملكرد بانك ها در اين زمينه رضايتبخش نبوده است؟ براي نخستين بار اعلام مي كنم كه از عملكرد بانك ملي در اين زمينه رضايت نداريم.البته مستحضر هستيد كه بنده در مقابل كار انجام شده قرار گرفتم و از قبل اين سپرده ها در بانك ها بوده است و تلاش مي كنيم با رايزني هاي صورت گرفته با دولت از اين سپرده ها به نحو احسن و به نفع زائر استفاده شود.

نقش سازمان حج و زيارت در مديريت سپرده هاي مردم را چگونه ارزيابي مي كنيد؟ اين پول ها در بانك هاست و سازمان حج تا زمان اعزام زائران هيچ نقشي در اين زمينه ندارد و بعد از محاسبه هزينه سفر حجاج و همچنين طبق آخرين بخشنامه بانك مركزي ميزان سود سپرده ها محاسبه و بعد از اين مرحله زائر براي ادامه كارهاي عزيمتش به سازمان مراجعه مي كند. اما به هر حال اين مشكل زائران از سوي مسئولان مربوط در حال بررسي است و در آينده اي نزديك به نتايج مطلوبي در اين زمينه خواهيم رسيد.

همان طور كه مي دانيد در صورتي از سپرده هاي مردم به درستي مديريت شود حجاج ديگر مجبور به پرداخت مابه التفاوت هاي سنگين براي تشرف به حج نخواهند بود. سازمان حج در راستاي اين اقدام چه برنامه اي مد نظر دارد؟ كاملاً صحيح است، طبق طرحي كه از سوي اين سازمان ارائه شده اگر از اين سپرده ها به درستي استفاده شود نه تنها مابه التفاوت از حجاج گرفته نخواهد شد بلكه حتي به آن ها كمك هم مي شود البته مشروط به اين كه اين مبالغ در جاهاي مربوط به خود استفاده شود. اما طبق روال كاري ما، تا زماني كه اقدامي به نتيجه نهايي نرسد درخصوص آن قولي به مردم نمي دهيم اما مردم مطمئن باشند كه پيگيري هاي لازم را در اين زمينه انجام مي دهيم. زيرا اين موضوع يكي از مسائل اساسي و مهم سازمان است.

در سال هاي گذشته برخي افراد بدون نوبت و با داشتن سهميه به سفر حج مشرف مي شدند در صورتي كه تعداد زيادي در صف مانده و منتظر اعلام ظرفيت ها بودند، به نظر شما اين ضايع شدن حق سايرين نيست؟ اين هم كاملاً صحيح است و در سال هاي گذشته چنين اتفاقاتي رخ مي داد اما امسال به لطف پروردگار سهميه هاي هزار، دو هزار و چهار هزار نفري تمام دستگاه ها قطع شد و با هدفمند شدن سهميه ها از متضرر شدن حق افرادي كه سال ها در نوبت اعزام بودند جلوگيري شد اما سهميه هاي مربوط به خانواده هاي معظم شهدا و دانشجويان حفظ شد.

ميزان سهميه جانبازان و خانواده شهدا چگونه در اختيار آنها قرار مي گيرد؟ آيا سازمان حج بر تقسيم بندي اين سهميه ها مديريت دارد؟ تمام سهميه هاي عمره و تمتع خانواده شهدا و جانبازان بدون هيچ دخالتي از سوي سازمان حج به بنياد شهيد واگذار مي شود و اين نهاد با توجه به تصميم گيري ها و همچنين ضوابط و قوانين خود در راستاي تقسيم عدالتمندانه سهميه ها عمل مي كند. البته تلاش مي كنيم كه ميزان سهميه اين نهاد را افزايش دهيم.

ثبت نام در كاروان ها و اعزام هاي حج تمتع سال 92 چه زماني اعلام مي شود؟ تمام اقدام هاي اوليه براي اعزام هاي تمتع انجام شده است و با توجه به تورمي كه امسال در عربستان سعودي بين 10 تا 15 درصد رشد داشته است بايد بگويم كه با تلاش مسئولان تمام هتل ها براي اسكان بعد از حج سال جاري بلافاصله تهيه شد و دهه دوم فروردين 92 زمان ثبت نام كاروان ها به حج تمتع را اعلام مي كنيم.

طبق روال سال هاي قبل بسياري از زوج هاي جوان منتظر ثبت نام براي مشرف شدن به عمره هستند آيا در اين زمينه سازمان حج برنامه اي براي ثبت نام و اعزام اين زوج ها دارد؟ سهميه زوج هاي جوان امسال با توجه به اين كه 8 ميليون نفر در نوبت هستند اعلام نشد اما اين فراخوان هر ساله در فروردين ماه اعلام مي شد و تمام دارندگان سند ازدواج تاريخ 6 ماهه دوم سال قبل تا 6 ماهه سال جاري مي توانستند در فراخوان شركت كنند و حدود 300 تا 400 هزار نفر در تمام كشور مي شد كه از اين تعداد مي توانستند براساس قرعه كشي كه صورت مي گرفت 10 تا 11 هزار نفر آغاز زندگي خود را با عزيمت به سرزمين وحي جشن بگيرند. اما امسال به دليل كاهش سهميه ها نسبت به سال گذشته اين فراخوان توسط سازمان اعلام نشد.

با توجه به اين كه در يك ماه گذشته ساختمان دفاتر فروش فيش حج به نزديك ترين منطقه به سازمان حج وزيارت منتقل شده است، آيا اين سازمان از اقدام اين دفاتر مطلع است؟ عكس العمل شما در مقابل عمل انجام شده اين دفاتر چه بوده است؟ بله، ما در جريان اقدام هاي انجام شده اين دفاتر خريد و فروش فيش هاي حج هستيم و از قوه قضاييه و ساير مقامات مسئول تقاضاي جلوگيري از ادامه فعاليت هاي غير قانوني اين دفاتر را داشته ايم و اميدواريم با همكاري آنها جلوي فعاليت هاي متخلفان در اين زمينه گرفته شود.البته در اين زمينه نيز هرگونه نقل و انتقال فيش هاي حج توسط اين سازمان ممنوع شده و همچنين فيش هاي بانك ملي نيز مورد تجديد نظر قرار گرفته است.

از حضور تيم هاي مربوط به متخلفان خريد و فروش فيش هاي حج در شهرداري تهران و قراردادهاي آنها با دكه هاي روزنامه فروشي چطور . آيا از تخلفات آنها نيزمطلع هستيد؟ در برخورد با اين تيم ها چگونه وارد عمل شده ايد؟ ما از تخلفات ساير دستگاه ها در اين زمينه اطلاعات كافي داريم و تا كنون نيز چند عمليات در اين راستا انجام داده ايم و حتي جلوي بسياري از كارهاي آن ها را گرفته ايم و حتي در اين باره با قطع كردن سهميه ها كه بخشي از آن ها در بازار آزاد سر در مي آورد ضربه سنگيني به اين گونه تيم ها در بازار خريد و فروش فيش هاي حج وارد كرديم به طوري كه حتي از سوي بسياري از آنها مورد تهديد قرار گرفتيم.

اين كه جلوي در سازمان حج شماري سودجو و دلال فيش هاي حج را خريد و فروش مي كنند، چرا اين سازمان با اين افراد برخورد نمي كند؟ ما بارها به مردم توصيه كرديم كه از دلالان هيچ گونه فيش بانكي اعم از ملي يا ملت را خريداري نكرده يا نفروشند زيرا اين ها كلاهبرداراني بيش نيستند و در نهايت هيچ فيشي به نام خريداران تغيير نمي كند و تمام اقدام هاي آن ها با اهداف از پيش تعيين شده صورت مي گيرد و باز هم به مردم تاكيد مي كنيم؛ تمام اقدام هايي كه از سوي دفاتر خريد و فروش انجام مي شود غيرقانوني است و همه بايد در اين خصوص آگاه باشند و فريب اين كلاهبرداران را نخورند.

همان طور كه مستحضر هستيد گروهي از افراد چندين بار به سفر حج عزيمت كرده اند،اين سازمان هيچ اولويت خاصي را براي افرادي كه قرار است نخستين بار به سفر حج مشرف شوند را مد نظر ندارد و امتيازي را براي اعزام آنها قايل نمي شود تا اين افراد نيز بتوانند هر چه سريع تر از اين سفر معنوي بهره مند شوند؟ درشوراي عالي حج در ارتباط با عمره اختياراتي به عهده ما گذاشته شده است كه افراد 80 سال به بالارا مي توانيم با شرايطي به عمره اعزام كنيم.لازم به ذكر است در اين رابطه نيز افرادي كه سه سال گذشته به مكه مشرف شده اند ديگر اعزام نمي شوند بلكه افرادي كه براي نخستين بار ثبت نام كرده اند در اولويت قرار گرفته اند و البته به گونه اي عمل كرده ايم كه مشكلات شرعي و قانوني ايجاد نشود.

وضعيت ثبت نام شدگان حج تمتع به چه صورت است و براي سال آينده چه تعداد اعزام مي شوند؟ تمام افرادي كه داراي فيش هاي حج تمتع تا آبان84 هستند مي توانند در كاروان ها ثبت نام كنند و امسال نيز به حج تمتع مشرف شوند.

اعزام زائران حج تمتع از سال 85 به بعد به چه زماني موكول مي شود؟ تاريخ اعزام اين زائران به ميزان سهميه اي كه دولت عربستان به ما مي دهد بستگي دارد كه اين سهميه ها چيزي حدود 105 هزار زائر بوده است كه به 75 هزار تن تقليل يافته و با وجود اين سهميه ها، امسال تمام كساني كه فيش ها و سندهاي آنها مربوط به اولويت هاي تا اول آبان ماه 84 هستند به حج مشرف مي شوند.

امكان ندارد كه افراد داراي فيش هاي 85 نيز در سال 92 به حج تمتع اعزام شوند؟ همان طور كه در حج تمتع هر 2 ماه و نيم يك سال محاسبه مي شود بنابراين افرادي كه داراي فيش هاي 85 به بعد هستند 4 سال ديگر به سرزمين وحي اعزام مي شوند و تمام اين موارد بستگي به ميزان سهميه ها دارد زيرا در صورتي كه اين ميزان به 120 هزار زائر افزايش يابد امكان تشرف آن ها نيز وجود دارد.

با توجه به اعلام اولويت هاي يك تا 300، آيا كساني كه توانايي پرداخت هزينه را ندارند مي توانند در سال هاي آينده ثبت نام كنند؟ بله، با توجه به شرايطي كه براي افراد داراي فيش حج در نظر گرفته شده است تمام كساني كه از عهده پرداخت هزينه هاي اعزام برنمي آيند تا 2 سال بعد از اعلام اولويت شان مهلت دارند در كاروان ها ثبت نام كنند و حق آن ها ضايع نمي شود.

آيا امكان اقساطي كردن مابه التفاوت هزينه ثبت نام وجود دارد؟ در اين باره چون بايد تمام هزينه ها قبل از اعزام زائر پرداخت شود بنابراين انجام چنين اقدامي براي سازمان مقدور نيست و تمام هزينه ها بايد به صورت يكجا براي اسكان و ساير خدمات تسويه شود اما باز هم مسئولان در اين زمينه تلاش مي كنند تا شايد راه حلي براي اين اقدام وجود داشته باشد.

اولويت هاي 300 به بعد عمره را حدوداً چه زماني اعلام مي كنيد؟ زمان مشخصي را نمي توانيم اعلام كنيم زيرا بستگي به ميزان سهميه اي دارد كه دولت عربستان به ما اعلام مي كند و اگر مبنا را بر سالي يك ميليون نفر به حساب بياوريم در سه سال آينده اولويت هاي 300 به بعد زمان ثبت نامشان در كاروان ها اعلام مي شود.
روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.