پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در آخرین نشست شورای عالی مدیریت سازمان حج و زیارت در سال 91بررسی شد:

دستاوردهای سفرهیات حج ایران به عربستان و طرح تعدیل عوامل اجرایی حج 92

دستاوردهای سفرهیات حج ایران به عربستان و طرح تعدیل عوامل اجرایی حج 92

به گزارش خبرنکار حج نیوز ،آخرین جلسه شورای عالی مدیریت سازمان حج و زیارت کشور در سال 1391 با حضور اکثریت اعضا و به ریاست حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج و زیارت بعد از ظهر یکشنبه مورخ 27/12/91 در سالن کنفرانس این سازمان تشکیل شد.

در آغاز این نشست آقای دکتر موسوی و برخی از اعضای هیات حج ایران گزارش مبسوطی از محورهای مذاکرات ودستاوردهای دیدار مهم با دکتر بند بن حجار وزیر حج و سایر مسئولان اجرایی عربستان سعودی ارائه نمودند.

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی پیرامون مقدمات این دیدار تاریخی و برنامه ریزی های انجام شده گفت: بدون تردید هر موفقیتی که دراین مسیر حاصل شده ، لطف و عنایت خداست و ان شاءالله در ادامه نیز اینگونه باشد. قبل سفر اهدافی را برای خود ترسیم کرده بودیم .در چندین جلسه متوالی  نقشه راه مشخصی  جهت حضورموفق در این نشست تدوین کردیم و برای هر مقطعی باتوجه به پیش بینی چگونگی تعامل مسئولان عربستان هدف گزاری حداکثری و حداقلی نمودیم  

در مجموع استقبال خوبی در این نشست از هیات ایرانی بعمل آمد و تقریبا توانستیم به خواسته های حداکثری خودمان برسیم ،گرچه روی برخی بندهای مطرح در موافقت نامه جلسه ملاحظاتی داشتیم ولی بازهم موفق شدیم همان ملاحظات را نیز بنوعی در متن صورتجلسه بگنجانیم .حذف بند "ز" از متن صورتجلسه و همچنین عدم تمرکز هیات عربستانی روی عدد زائران که بنوعی می تواند زمینه ساز افزایش میزان سهمیه باشد از جمله این دستاوردها ست. امید می رود  در حج تمتع سال آینده آیین های برائت از مشرکین و دعای کمیل را بخوبی و بهتراز گذشته برگزار کنیم.

آقای دکتر موسوی در ادامه افزود: بعد از این نشست یک ساعته، دوستان ما در بخش هواپیمایی و هیات پزشکی در راستای پیگیری محورهای مذاکرات ،جلساتی را با طرف سعودی برگزار کردند که همه حکایت از موفقیت و کسب نتایج مثبت در راستای برگزاری یک حج روان در سال 92 دارد.

وی با تاکید مجدد بر پاسداری از حقوق مردم گفت :امسال درصدد اجرای « طرح تعدیل عوامل اجرایی حج » باهدف فراهم ساختن زمینه اعزام بیشتر حجاج ثبت نام شده تمتع و ایجاد فرصت مناسب برای مردم هستیم.براساس این طرح حدود یک هزار نفر از عوامل اجرایی مجموعه های دست اندرکار امورحج شامل 5 بخش کاسته و در مقابل به همان میزان دواطلبان ثبت نام شده حج تمتع در سال 92 به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.البته لازم است دوستان ما مصوب جلسات گذشته در این خصوص را بطور جدی پیگیری نمایند و بنده نیز

مشاور رییس جمهور در پایان  به مقوله اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: در زمینه هم باتوجه به پیگیری ها و مذاکرات انجام شده موفقیت های خوبی بدست آمده که گشودن راه سفر زائران به سامراء و کاظمین ،افزایش تعداد پروازهای روزانه اعزام زائران عتبات از مرز هوایی و حل مشکل بدهی شرکت های ایرانی و تامین ارز مورد نیاز از جمله این امور می باشد.در ادامه نشست اعضای شورا به بیان دیدگاههای خود در زمینه محورهای اعلام شده جلسه پرداختند.

رضایی :فضای جلسه کاملا"در اختیار هیات ایرانی و شخص ریاست محترم سازمان حج و زیارت بود

در ادامه جلسه غلامرضا رضایی معاون حج و عمره سازمان به بیان نقطه نظرات خود پیرامون دستاوردها و نتایج هیات مذاکره کننده ایرانی به ریاست آقای دکتر موسوی با مسئولان عربستان پرداخت و گفت:پیش از آغاز مذاکرات رسمی دو طرف ،جناب آقای دکتر موسوی بمدت 10دقیقه با بندر بن حجار وزیر حج عربستان نشستی خصوصی داشت که ملاقات مذکور گرچه کوتاه بود اما تاثیر بسیار مثبتی بر روند مذاکرات داشت و فضای جلسه را جهت کسب نتایج مورد نظر تلطیف و آماده ساخت.حضور وزیر حج عربستان تا پایان مذاکرات برخلاف عرف معمول از جمله دستاوردهای این سفر بود.استقبال صمیمانه و خوب عربستانی ها از هیات ایرانی از نکات قابل توجه می باشد که تاکنون بینظیر بوده است.از سوی دیگر ،فضای جلسه کاملا"در اختیار هیات ایرانی و شخص ریاست محترم سازمان حج و زیارتبود و به همین خاطر توانستیم به اهداف حداکثری خود دست پیدا کنیم.

خوشنویس :روش گفتگوی جناب آقای دکتر موسوی در این نشست مخاطب را از حالت تدافعی به همراهی صد درصد واداشت.

سپس آقای خوشنویس معاون شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و عضو هیات مذاکره کننده ایرانی ضمن  برشمردن نتایج مثبت مذاکرات هیات حج ایران در زمینه ارزشیابی سفر گفت : بکارگیری « دیپلماسی جذب بانشاط مخاطب » ازسوی رییس هیات ایرانی و ریاست محترم سازمان حج و زیارت نکته قابل توجهی است که سالها در بسیاری از مذاکرت رایج و مشابه ، مورد توجه قرار نمی گرفت، از نقطه نظر اینجانب این موضوع اوج هنر روان شناسی مذاکره بود ،البته سنجش میزان پذیرش مخاطب بصورت دائم ، رمز موفقیت این دیپلماسی است.روش گفتگوی جناب آقای دکتر موسوی در این نشست ،مخاطب را از حالت تدافعی به همراهی صد در صد واداشت.بدون مجامله بگویم ،هیات ایرانی هرآنچه را می خواست در این مذاکرات بدست آورد  و این چیز مکتومی نبود، چون همه مسئولان عربستانی حاضر مجذوب روش مذاکره هیات ایرانی شدند.

روح حاکم بر مذاکرات نشان داد ،اگر از کلام لین وشیوه های منطقی استفاده شود حجم بالایی از مشکلات برطرف خواهد شد.من از این سفرسوغات و درس های بسیاری گرفتم.در نشست جداگانه ای که پس از این دیدار با مسئولان هواپیمایی عربستان سعودی داشتیم به نتایج خوبی رسیدیم و فضای تفاهم بر تمامی جلساتحاکم بود بگونه ای که توانستیم توافقات خوبی در زمینه اختصاص سالن ویژه به حجاج ایران و نیز افزایش نوبت های پروازی  اضافی درمدینه  بدست بیاوریم.

دکترباقری معاون بین الملل بعثه رهبری :سعودی ها در این جلسه به خوبی با هیات ایرانی برخورد و انعطاف نشان دادند.

آقای دکترباقری معاون امور بین الملل نمایندگی ولی فقیه در سازمان حج و عضو هیات مذاکره کننده ایرانی با اشاره به فضای خوب حاکم بر گفتگوی مسئولان حج ایران و عربستان و تشکر از نقش آقای دکتر موسوی درپیشبرد مذاکرات گفت: سعودی ها بر خلاف عرف معمول در این جلسه به خوبی با هیات ایرانی برخورد و انعطاف نشان دادند. سعی کنیم در توافقات نظرات طرفین لحاظ شود.البته باید در عمل منتظر بود ،گاهی لازم است آنان اغماض کنند و گاهی هم ما باید در روشها تغییراتی ایجاد کنیم

دکتر فلاح زاده :برخورد مسئولان عربستانی بسیار بی نظیر بود و اصولا انتظار چنین برخوردی نمی رفت.

در ادامه جلسه آقای دکتر فلاح زاده عضو هیات مذاکره کننده حج ایران با تبیین مراحل کاری هیات و نیز دستاوردهای سفر به عربستان گفت:دیدار هیات حج ایران را می توان در سه بخش مورد بررسی قرار داد، بخش برخوردها،بخش توافق نامه و انسجام هیات ایرانی می باشد.

برخورد مسئولان عربستانی در این نشست بی نظیر بود واصولا انتظار چنین برخوردی نمی رفت . جلسه با وزیر حج عربستان بسیار خوب برگزارشد، تاکنون جو صمیمی بدین شکل ندیده بودم .در سال های گذشته ، جلسات ما با مسئولان عربستان توام با نوعی تنش بوده اما امسال برخلاف گذشته نشست در فضای تفاهم آمیز بهپیش رفت.اعضای هیات ایرانی نیز تفاهم کامل داشته اند و مذاکرات به اقناع رسیده بود.همه پیرامون مباحث به توافق جمعی رسیدیم و نقطه نظرات مختلف بخوبی جمع بندی شد.

 

اخوان :در سال 91 مجموعا 1150000 نفر( یک میلیون و یکصد وپنجاه هزار نفر) به زیارت عتبات عالیات اعزام شده اند

درادامه جلسه مسعود اخوان مدیرکل امور عتبات عالیات سازمان پیرامون تحولات صورت پذیرفته در این حوزه و همچنین افزایش میزان اعزام زائران در فاصله زمانی اخیر و رفع مشکلات رفاهی شهروندان و نیز شرکت های ایرانی گفت:در طول این مدت ریاست محترم سازمان عنایت ویژه ای به امر عتبات داشتند و برگزاری نخستین همایش مدیران عتبات در سالجاری دستاوردهای خوبی داشت.با پیگیری ها و دستورات ویژه ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر موسوی بدهی شرکت ها ی ایرانی در این حوزه به یک سوم تقلیل یافت که بزودی به صفر خواهد رسید . در این راستا مشکل ارزی نیز حل و ارزمورد نیاز جهت خرید اقلام مختلف تامین شده است .

مدیرکل عتبات :ظرفیت اعزام روزانه زائران عتبات به 3 برابرافزایش یافته است.

در بخش اعزام زائر نیز با رفع مشکلات موجود میزان ناوگان زمینی اعزام از 40 اتوبوس به 140دستگاه در روز افزایش پیدا کرده ، در واقع ظرفیت اعزام زائر به 3 برابر افزایش یافته است .

در بخش ثبت نام  حدود  8 اولویت را اعلام نمودیم که در این مدت همه ثبت نام شدگان  حتی اولویت های ذخیره  نیز به زیارت اعزام شده اند و این موفقیت کم نظیری است که در این دوره علیرغم وجود مشکلات متعدد بویژه در زمینه ارز کسب شدهاست.

باهمکاری خوب شرکت های هواپیمایی ماهان و جمهوری اسلامی (ایران ایر)  از مورخ 21/12/91 لغایت 14/1/ 92 تعداد  100 پرواز به پروازهای روزانه ما افزوده شده که مجموعا به 140 پرواز رسیده است و این عدد نشان از استقبال خوب هموطنان عزیز از سفرهوایی دارد.

بااحتساب زائران اربعین ،در سال 91 مجموعا 1150000 نفر( یک میلیون و یکصد و پنجاه هزار نفر) به زیارت عتبات عالیات اعزام شده اند که  نسبت به مدت مشابه طی  سال گذشته میزان اعزام زائر  افزایش چشمگیری داشته است.از این تعداد حدود 300هزار نفر از طریق مرز هوایی به کشور عراق ترانزیت  و مابقی از مرز زمینی اعزام شده اند .

هزینهسفر هم باتوجه به تاکیدات ریاست محترم سازمان و صرفه جویی های انجام شده حدود 50دلار کاهش داشته و در خصوص هزینه های ناوگان در بخش هوایی 10% ودر بخش زمینی 15%کاهش هزینه حاصل شده است..

وی درپایان افزود :در خصوص ارزیابی و سنجش فعالیت ها و بهره جستن از دیدگاه زائران درراستای بهبود کارها و ارتقای شاخص ها حدود 200 هزار فرم نظرسنجی بین زائران توزیع و جمع آوری شده که از این تعداد 14 هزار فرم تحویلی همراه با توضیحات  بوده است.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

باقریان
باقریان چهارشنبه, 30 اسفند,1391 01:59
مسئولان نظام باید از توان و ظرفیت دیپلماتیک جناب آقای دکتر موسوی در جهت تحکیم روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و و کاهش تقابل ها و تنش های سیاسی موجود در منطقه خاورمیانه عربی بهره جویند.بدون شک ایشان می تواند در راستای حفظ منافع سیاسی ایران و افزایش اعتبار بین المللی آن گام های بلندی بردارد.