پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

همایش امدادگران و امدادیاران حج تمتع 94 برگزار شد

همایش امدادگران و امدادیاران حج تمتع 94 برگزار شد

همایش امداد گران و امدادیاران حج تمتع 94 با حضور بیش از 1200 نفر از امدادگران و امدادیاران حج امسال در مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به مکه مکرمه، همایش امدادگران و امدادیاران حج تمتع سالجاری با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ، رئیس سازمان حج و زیارت، معاونان و مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت عصر امروز(جمعه 27 شهریورماه) در جمع امدادگران حج تمتع سالجاری برگزار شد.

براساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین سید علی قاضی عسکر سرپرست حجاج ایرانی در این مراسم طی سخنانی گفت: حس نوعدوستی در میان مردم ایران کم نظیر است اینکه در حوزه امداد رسانی مشاهده می کنیم که امدادگران و همچنین امدادیاران ثواب زیارت خانه خدا را با ثواب بزرگتری که خدمت و امداد رسانی به زائران خانه خدا عوض می کنند، بسیار شایسته است.

وی در سخنانش به سیره امام سجاد(ع) اشاره کرد و افزود: امام زین العابدین(ع) برای ما الگوی عبادت است در تاریخ داریم چنین شخصیتی برای خدمتگزاری زائران آن هم بصورت ناشناس اقدام می کند که این عمل و رفتار ایشان می تواند به عنوان الگویی برای ما کارساز باشد.

وی همچنین به حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و بیان کرد: ایشان در حدیثی می فرمایند کمک کردن شما به انسان های ناتوان از بهترین و بالاترین صدقات است اینکه شما عزیزان به یک زائر مسن که احترامش بر ما واجب است در شرایط اضطرار کمک می کنید، به تعبیر امام(ع) عمل شما همچون دادن صدقه و این است که در دست خدا چیزی قرار می دهید.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین دراین خصوص به بیان حدیث دیگری از امام رضا(ع) پرداخت و بیان کرد: امام(ع) می فرمایند هرکس گره ای از کار مردم باز کند خداوند کار بسته و گره بسته او را باز می کند و اگر ما امروز به زائری کمک کنیم در روز قیامت که کارها سخت است، آنجا خداوند گره از کار ما باز خواهد کرد.

وی همچنین حدیث دیگری در خصوص اهمیت و جایگاه خدمات دهی به زائران بیان کرد و گفت: امام صادق(ع) می فرمایند هیچ مؤمنی نیست که مؤمن مظلومی را کمک کند مگر اینکه ثواب عمل او از یک ماه روزه داری بالاتر  و همچنین از یک ماه اعتکاف در مسجدالحرام بالاتر باشد.

وی همچنین حدیثی از پیامبر اسلام(ص) نقل کرد که ایشان فرمودند: اگر یک برادر مسلمانی را کمک کنید و او را از غصه و ناراحتی و گرفتاری نجات دهید خداوند 10 حسنه برای این عمل برای شما می نویسد و 10 درجه مقام شما را بالا می برد و به اندازه آزاد کردن 10 بنده به شما ثواب می دهد 10 مشکل و گرفتاری شما برطرف می شود و در روز قیامت 10 شفاعت نصیب شما می شود که از این روایات در فرهنگ پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) فراوان است و نشان از اهمیت خدمت گزاری و کمک و امداد رسانی به مردم دارد.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه از خدمات امدادگران و امدادیاران در حج امسال تقدیر کرد و گفت: گزارش فعالیت شما به بنده می رسد ارزش کار شما بسیار بالا و والا است و نوگرایی در فعالیت های امداد کارها را بهتر و ارزنده تر کرده است.

سرپرست حجاج ایرانی ساخت نرم افزار مخصوص امداد رسانی را مثبت و کارآمد ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم در سالهای آینده دست بندهای کاملتری با امکانات gps برای زائران طراحی و ساخته شود.

وی با اشاره به اینکه ضریب سنی زائران در حج بالاست خاطر نشان کرد: باید در حوزه امدادرسانی برنامه ریزی جدی تری کرد و همچنین لازم است فعالیت های امداد به صورت گزارش تصویری به مردم نمایش داده شود.

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت در پایان سخنانش بیان کرد: فعالیت های شما عزیزان در کمک به زائران از جمله رفتارهایی است که موجب می شود قلب امام زمان(عج) شاد گردد.

مهندس سعیداوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه این مراسم به سخنرانی پرداخت و گفت: در حوزه مدیریتی شاخص بهره وری در سازمان حج و زیارت بویژه در مقوله حج در کشور متمایز و منحصر بفرد است.

وی خطاب به امدادگران حج بیان کرد: جنس کار شما با بقیه بخش ها متفاوت است و اجر کار شما به علت جنس فعالیتتان متفاوت است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه گفت: همه بخش ها برای خود دفتر کار و ابزارکاری دارند اما دفتر کار شما عزیزان دل های سرشار از مهر شما به اهل بیت(ع) و نیت پاک شما ابزار شما که با آنها به سوی اهداف و آرمان های الهی گام برمیدارید.

وی خطاب به امدادگران گفت: زائران با اضطرابی که در آنان پدید آمده به سراغ شما می آیند تا به آنان خدمات ارائه دهید و نقش شما در ایجاد آرامش در زائران خانه خدا حائز اهمیت است.

مهندس اوحدی در پایان سخنان خود به امدادگران گفت: کار شما در ایام تشریق سنگین تر و جدی تر می شود بویژه اینکه در ایام تشریق همه زائران در یک لباس و یک شکل حضور پیدا می کنند.

در ابتدای این همایش حجت الاسلام و المسلمین صحبت الله رحمانی مسئول امداد ستاد مکه در عملیات حج، تحولات ایجاد شده در بخش امداد در حج امسال را گزارش داد و گفت: در سال جاری تحولات جدیدی در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات کار با توجه به آسیب شناسی عملیات سال های گذشته اتفاق افتاده است.

وی از بکارگیری نرم افزار امداد و سیستم های مجهز به gps در عملیات امداد رسانی به زائران خبر داد و گفت: امیدواریم روند بهره گیری از سیستم های نوین در عرصه امدادرسانی در سال های آتی در حج توسعه یابد.

مسئول امداد ستاد مکه در عملیات حج از اجرای طرح ویلچر در عملیات حج سالجاری خبر داد و اعلام کرد: سال گذشته با الهام از طرح امداد رسانی به زائران در آستان قدس رضوی(ع) طرح ویلچر اجرایی شد و امسال نیز این در قالب این طرح زائران از ایستگاه شعب عامر تا مسجدالحرام که فاصله 2 کیلومتری است جابجا می شوند که علاوه بر زائران نیروهای امدادگر داوطلب از میان زائران و مجموعه ها نیز در این طرح مشارکت می کنند و برخی زائران در اینخصوص نذر می کنند تا به زائران امداد رسانی کنند.

وی ادامه داد: شب ها تا صبح در 3 شیفت و هر شیفت با 20 نفر که هر کدام بیش از 20 بار زائران را به مسجدالحرام انتقال می دهند امدادرسانی و جابجایی زائران کم توان با ویلچر توسط امدادگران صورت می گیرد و تا شب گذشته 10395 بار در این 11 شب حضور زائران در مکه خدمات امداد ویلچری به زائران برای انتقال آنان به مسجدالحرام و بالعکس از ایستگاه های اتوبوس انجام شده است.

رحمانی بیان کرد: علاوه بر طرح امداد ویلچری از امداد رسانی به زائران و گمشدگان در اطراف حرم نیز غافل نشده ایم و ذابحان حج در کنار نیروهای امداد در این ایام در این حوزه فعالیت می کنند و زائران گمشده و جامانده را به کاروان هایشان می رسانند.

وی همچنین از برگزاری جلسه توجیهی برای 150 نفر از نیروهای ستادی و دیگر دست اندرکاران در حوزه امداد خبر داد.

رحمانی در پایان به پاسخگویی به 3253 تماس تلفنی زائران و راهنمایی آنان در واحد امداد ستاد مکه خبر داد.

شایان ذکر است در پایان این همایش به تعدادی از امدادگران لوح تقدیر و هدیه ای به رسم یادبود اهدا شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.