پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در جلسه ستاد مکه مطرح شد ؛

تأکید بر لزوم آمادگی و انسجام برای برگزاری ایام تشریق

تأکید بر لزوم آمادگی و انسجام برای برگزاری ایام تشریق

رئیس سازمان حج و زیارت در جلسه ستاد مکه مکرمه در حج به برنامه ریزی های ایام تشریق اشاره کرد و گفت: خرسندیم که در حج هر یک از حوزه ها به بلوغ کاری رسیده ایم و بسیاری از امور بر پایه اصول علمی پیش می رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از مکه مکرمه، مهندس سعید اوحدی در جلسه امشب (جمعه) ستاد مکه مکرمه در حج گفت: خوشحالیم که تا این لحظه از عملیات حج در حوزه اجرایی بهتر از سال های گذشته پیش رفته ایم اما در ایام تشریق همه شرایط دست ما نیست و با جدیت و حساسیت مسائل را دنبال کنیم و نوع مدیریت ما باید از جنس فرابخشی و مدیریت بحران باشد.

وی افزود: همه زائران ایرانی حج امسال امروز در مکه مکرمه حضور دارند و از ظهر فردا با توجه به ازدحام جمعیت زائران کشورهای اسلامی در مکه فعالیت سرویس حمل و نقل درون شهری مکه بطور موقت تا بعد از ایام تشریق متوقف می شود که زائران برای رفتن به حرم بعضاً با محدودیت هایی مواجه هستند که ما باید این قضیه را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حج وزیارت بیان کرد: هر چه جلوتر می رویم به هدف مقدس تری که برگزاری مراسم حج ابراهیمی و ایام تشریق است نزدیک تر می شویم و از طرفی کارها سخت تر می شود اما ویژگی هدف های مقدس این است که هرچه به آن نزدیکتر می شویم بایستی انسجام مجموعه برای رسیدن به آرمان و هدف محکمتر و بیشتر و همدلی میان مجموعه افزایش یابد.

مهندس اوحدی به تلاش جهادی همکاران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری، ستاد حج و مرکز پزشکی حج و زیارت در پیگیری امور زائران آسیب دیده حادثه مکه مکرمه اشاره کرد و گفت: هنوز هیچ کشوری نتوانسته پیکرهای جان باختگان را به وطن شان بازگرداند بعلت اینکه تشریفات قانونی این کار بین 2 تا 3 هفته زمان لازم است اما با تلاش جدی مجموعه حج و زیارت پیکرهای جان باختگان به میهن اسلامی انتقال داده شد و صبح امروز(جمعه) در فرودگاه مهرآباد تهران تشییع شد که البته هر تلاشی که در این خصوص انجام داده ایم انجام وظیفه در خدمات رسانی به ضیوف الرحمان بوده است.

وی به فعالیت های بخش های مختلف اجرایی عملیات حج اشاره کرد و گفت: از این بابت خرسندیم و خدا را شاکریم که در هر یک از حوزه ها به بلوغ کاری رسیده ایم و بسیاری از امور بر پایه اصول علمی پیش می رود.

وی نوآوری های صورت گرفته در حوزه امداد در حج را مثبت و کارآمد توصیف کرد و گفت: سال گذشته در حوزه گمشدگان نگرانی هایی داشتیم که امسال با اقدامات صورت گرفته در امداد از این بابت نگران نیستیم.

رئیس سازمان حج بیان کرد: امسال برای اولین بار در تاریخ حج و زیارت در منا نظافت چادرها و سرویس های بهداشتی بانوان توسط خدمه زن انجام می گیرد که تا سال گذشته اعلام می شد که این کار ممنوع است و این اقدامی است که رضایت بانوان زائر را در پی خواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای بهداشت محیط منا بعد از انجام حلق(تراشیدن سر) گفت: چادرهایی مخصوص حلق در نظر گرفته شده همچنین پیشبندهایی میان زائران توزیع خواهد شد که تا حدامکان آلودگی در فضای منا و خیمه های آنجا ایجاد نشود.

رئیس سازمان حج بیان کرد: سال های گدشته بعضاً زائران از ساعت 8 صبح روز هشتم ذیحجه برای انتقال به عرفات احرام می بستند و در هتل منتظر می ماندند اما امسال به دستور نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت اولین گروه از زائران پس از صرف ناهار از ساعت 4 بعداز ظهر روز هشتم به سوی عرفات اعزام می شوند.

وی همچنین به طراحی نرم افزار قربانی در حج امسال اشاره کرد و اظهار داشت: در این نرم افزار مشخص است که قربانی زائران در کدام سالن و توسط کدام ذابح انجام می گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت مسئولان حج را به پرهیز از عملکردهای ناهماهنگ و سلیقه ای توصیه کرد و اظهار داشت: مسئولیت خدمات رسانی به ضیوف الرحمن امانتی است که در اختیار ما قرار گرفته و باید در رفع کاستی ها و تقویت نقاط قوت تلاش کنیم بدلیل اینکه اگر این امانت از دست ما خارج شود قابل بازگشت نیست.

 در جلسه امشب ستاد مکه مکرمه که باحضور مسئولین بخش های مختلف این ستاد برگزار شد، گزارش هایی در خصوص  فعالیت مناطق چهارگانه مکه در حج، برگزاری آموزش های میدانی نقل ترددی، بازرسی از مجموعه ها،تأمین تدارکات لازم برای مجموعه ها در ایام تشریق، وضعیت سلامت زائران ، توقف فعالیت حمل ونقل درون شهری مکه و ... ارائه شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.