پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در همایش پزشکان زن حج عنوان کرد:

طرح انطباق و ارائه خدمات پزشکی به بانوان از نقاط قوت عملیات حج

طرح انطباق و ارائه خدمات پزشکی به بانوان از نقاط قوت عملیات حج

رئیس سازمان حج در همایش پزشکان زن حج گفت: در حوزه پزشکی حج با توجه به اینکه 53 درصد زائران را بانوان تشکیل می دهند، حضور 80 پزشک زن و ارائه صددرصدی خدمات پزشکی به بانوان زائر توسط پزشکان زن تحول جدی در خدمات حج امسال است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از مکه مکرمه؛ مهندس سعید اوحدی روز شنبه 28 شهریور ماه در نشست هم اندیشی سلامت پزشکی حج ویژه پزشکان مجموعه و پشتیبان زن ضمن تقدیر از خدمات شایسته پزشکان زن در حج امسال با اشاره به حادثه اخیر مکه گفت: در این حادثه با تلاش عزیزان در مرکز پزشکی حج و زیارت که برخاسته از انگیزه های دینی بود شاهد بودیم امور درمانی آنان در سطح مطلوبی انجام گرفت و بخش عمده این عزیزان به کاروان های خود بازگشته اند.

وی در ادامه افزود: با تلاش شبانه روزی همکاران ستادی و عزیزان مرکز پزشکی حج و زیارت ظرف 48 ساعت زمینه ارسال پیکرهای جان باختگان حادثه به کشور فراهم شد این در حالی است که تشریفات قانونی این کار در کشور میزبان 2 تا 3 هفته زمان می برد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: همایش پزشکان زن در حالی برگزار می شود که 55 درصد از عملیات حج را پشت سر گذاشته ایم و در این مقطع می توانیم شاخص خوبی را از عملکرد بخش پزشکی حج بویژه در حوزه خدمات پزشکی بانوان داشته باشیم که این شاخص روند مطلوبی را نشان می دهد.

و یافزود: با توجه به اینکه در آستانه ایام تشریق قرار داریم که اوج عملیات حج است لازم است یک عزم و همت اساسی برای خدمات رسانی به زائران در این ایام داشته باشیم.

مهندس اوحدی بیان کرد: در حوزه مدیریتی در عملیاتی که بر اساس تقویم و زمان بندی انجام می گیرد، دو رویکرد وجود دارد : رویکرد  اول برنامه ریزی مبتنی بر تجربیات گذشته است یعنی مثلا ما در حج می دانیم چه تعداد زائر در چه زمانی با چه سنی و ... به حج اعزام می شوند و بر اساس تجربیات گذشته عمل می کنیم و خیلی بدنبال تحول نیستیم که این آسیب چنین رویکردی است.

وی در ادامه اظهار داشت: رویکرد دوم نگاه تحول گرایانه به موضوع است که در دیدارهایی که با رهبر معظم انقلاب داشته ایم معظم له بر موضوع نگاه تحول گرایانه در ارائه خدمات تأکید داشته اند.

رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانش به تحولات ایجاد شده در عملیات حج امسال اشاره کرد و گفت: پیش از این در برنامه غذایی زائران یک برنامه تقریباً ثابت را دنبال می کردیم اما امسال با نگاه تحول گرایانه با توجه به اینکه زائران مدت زمان بیش از 20 روز را در مکه اقامت دارند، تنوع جدی در برنامه غذایی آنان ایجاد شده است همچنین در حوزه امداد و گمشدگان با ایجاد برنامه نرم افزاری جدید و بهره مندی از تکنولوژی نوین تحول قابل توجهی در فرآیند امداد رسانی به زائران رخ داده است و امسال علاوه بر نیروهای ستادی 1200 امدادگر داوطلب در این حوزه فعالیت می کنند و در این خصوص نگرانی وجود ندارد.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و دیگر بخش ها نیز با واکاوی مشکلات و آسیب شناسی کاستی ها مسائل برنامه ریزی شده است و همچنین در حوزه پزشکی نیز با توجه به اینکه 53 درصد زائران را بانوان تشکیل می دهند، حضور 80 پزشک زن و ارائه صددرصدی خدمات پزشکی به بانوان زائر توسط پزشکان زن تحول جدی در خدمات حج امسال است.

مهندس اوحدی پزشکی در حج را متفاوت از امور پزشکی و درمانی در کشور و بیمارستان ها توصیف کرد و گفت: در حج روند درمان متفاوت از آن چیزی است که در ایران اتفاق می افتد بسیاری از زائران به علت استرس و مسائل روحی دچار بیماری می شوند یا با برنامه غذایی مناسب امسال شاهدیم مشکلات گوارشی زائران کاهش یافته است و شما عزیزان می توانید پروتکل های درمانی را بر اساس نمونه های مطالعاتی که زائران خانه خدا هستند داشته باشید و الگوی یکسانی برای بیماری های رایج در حج ارائه دهید که البته این امور در برنامه مرکز پزشکی حج و زیارت هست.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در آستانه ایام تشریق قرار داریم گفت: نقطه عطف عملیات حج ایام تشریق است و باید بگونه ای عمل کنیم که بعد از این ایام حسرت نخوریم که ای کاش بهتر عمل می کردیم.

وی در سخنانش اظهار داشت: زائران کسانی که در پشت صحنه خدمات حمل و نقل، تدارکات و تغذیه و ... هستند را نمی بینند اما ارتباط آنان با شما پزشکان عزیز چهره به چهره و مستقیم است و برخورد شما عزیزان و گفتار شما با آنان می تواند در ایجاد آرامش و روند درمانی آنان بسیار مؤثر باشد.

وی در سخنانش یادآور شد: معدل سنی زائران در حج بالاست تاکنون بسیاری از زائران بیش از 20 روز را در سرزمین وحی حضور داشته اند و بنیه جسمی آنان کاهش یافته که این مسائل حساسیت کار شما عزیزان را بیشتر می کند.

وی در ادامه گفت: در عیادتی که از مجروحین حادثه مکه در بیمارستان ملک فیصل مکه داشتم مسئولین بیمارستان اذعان داشتند که تنها کشوری که نظارت میدانی در درمان مجروحین دارد جمهوری اسلامی است.

وی در سخنانش گفت: در دیدارهایی که با بعثه برخی کشورها داشته ایم متوجه شدیم ساختار و تشکیلات پزشکی ایران در سایر کشور ها نیست و آنها مایلند ساختار و تشکیلاتی ما را داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت به فرمایش رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران حج که فرمودند تلاش برای حجی مطلوب از زیباترین و باشکوه ترین مسئولیت ها است، اشاره کرد و گفت: تلاش واژه ای است که مرزی برای آن نیست و ما و شما عزیزان باید توان خود را برای هر چه بهتر برگزاری مراسم حج و ارائه خدمات به زائران به کار گیریم.

رئیس سازمان حج اجرای طرح انطباق در حج را در راستای عمل به فرمایش رهبر معظم انقلاب در خدمات رسانی بهتر به بانوان زائر حج را از ممتازترین ویژگی های حج سال جاری بر شمرد و عنوان کرد: با اعزام 80 پزشک زن به حج تعداد بانوان پزشک در حج نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است و خدمات پزشکی و پیراپزشکی به بانوان توسط صد در صد توسط پزشکان زن انجام می گیرد.

رئیس سازمان حج بیان کرد: هر چند در برخی از حوزه های عملیات حج هنوز به افق مد نظر مقام معظم رهبری نرسیده ایم اما خوشحالیم که در این مسیر گام برمی داریم.

رئیس سازمان حج با بیان حدیثی از امام صادق(ع) گفت: اگر در زندگی توفیقی به انسان داده شد باید اراده کند که آن توفیق را بشناسد و زمانی که آن نعمت را بخوبی شناخت شکرگزار آن باشد و زمانی که شکرگزاری آن نعمت را کرد خداوند نعمتش را افزون می کند و ما نیز که توفیق خدمت به ضیوف الرحمان نصیب مان شده باید جایگاه خود را شناخته و شکرگزار آن باشیم.

رئیس سازمان حج در سخنانش از زحمات پزشکان زن که به جمعیت 53 درصدی زائران خدمات رسانی می کنند، تشکر کرد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.