پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرپرست حجاج ایرانی در جلسه ستاد مکه مکرمه :

قانع نباشید و متوقف نشوید / لزوم کادرسازی و آموزش های علمی کاربردی و تخصصی در حج

قانع نباشید و متوقف نشوید / لزوم کادرسازی و آموزش های علمی کاربردی و تخصصی در حج

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور حج و زیارت ضمن تقدیر از فعالیت های اجرایی صورت گرفته در حج درخصوص لزوم کادر سازی در حج رهنمود هایی ارائه و بیان داشت: در کنار نیروهای خدمتگزار بایستی نیروهای جوان را برای بکارگیری مسئولیت ها تقویت کنیم و همچنین در این خصوص آموزش های علمی و کاربردی تخصصی تر وارد شویم.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به مکه مکرمه، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر که شب گذشته در جلسه  ستاد مکه در حج حضور یافت، ضمن تقدیر از فعالیت های اجرایی صورت گرفته در عملیات حج امسال گفت: همدلی و همراهی که در مجموعه حج و زیارت وجود دارد منشأ برکات و خدمات فراوانی شده که به زائران ارائه می گردد که از این بابت همه ما خرسندیم.

وی در سخنانش با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری اظهار داشت: شما هیچ وقت به آن کارهایی که می کنید قانع نباشید، در خصوص آنچه انجام داده اید خدا را شکر کنید، اما متوقف نشوید و در آینده هم مسائلی را داریم که نباید آنها را نادیده بگیرم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در سخنانش به مشکلات و تحولات اسکان در مدینه منوره اشاره کرد و تأکید کرد: با توجه به افزایش احتمالی جمعیت زائران در سال آینده تدابیر لازم در خصوص اسکان زائران در مدینه منوره اندیشیده شود.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: در ایام حج ساختمان های مرغوب را شناسایی کنید مسئله نزدیک شدن هتل ها به حرم از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر امکانداشته باشد شرایطی را فراهم کنیم که زائران راحت تر و حتی بدون وسیله نقلیه به مسجدالحرام مشرف شوند.

وی افزایش تنوع در برنامه غذایی حجاج را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در بحث تغذیه زائران گام های بلندی برداشته شده و رضایت زائران از غذا تا حد زیادی افزایش یافته و با تلاشی که صورت گرفته در عین افزایش رضایتمندی زائران از اسراف نیز جلوگیری شده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در امور حج و زیارت درخصوص لزوم کادر سازی در حج رهنمود هایی ارائه و بیان داشت: در کنار نیروهای خدمتگزار بایستی نیروهای جوان را برای بکارگیری مسئولیت ها تقویت کنیم و همچنین در این خصوص آموزش های علمی و کاربردی تخصصی تر وارد شویم.

حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر از اقدامات صورت گرفته در حج امسال تقدیر کرد و گفت: در همه امور محکم و قاطع از حقوق زائران دفاع کنیم و مشکلات و کاستی ها را در زمان خودش برطرف کنیم.

سرپرست حجاج ایرانی در خاتمه سخنانش طراحی نرم افزارهایی در حوزه قربانی، تدارکات و امداد زائران را مثبت و کارآمد توصیف کرد.

مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان نیز در این جلسه عملکرد همکارانش در حوزه اجرایی حج را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خادمان ضیوف الرحمان در ستاد های حج دارای سه خصیصه تدین و اعتقاد به خدمت، تواضع در ارائه خدمت و بهره مندی از تجربه و تخصص هستند.

وی در ادامه به ساختار تشکیلاتی برای مدیریت ایام تشریق اشاره کرد و گفت: برای هر یک از بخش های عرفات، مزدلفه،منا و جمرات یکی از مسئولان ستاد به عنوان مدیر مشخص شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت از تشکیل 7 کارگروه تخصصی برای برنامه ریزی حج سال 95 خبر داد و گفت: این کارگروه ها کار خود را برای برنامه ریزی امور اجرایی حج سال آینده از یکشنبه آغاز می کنند البته کارگروه مسکن در روزهای گذشته در ایام مدینه قبل آغاز به کار کرده است.

در ابتدای این جلسه حمید محمدی معاون سازمان حج و زیارت و مدیر عملیات حج 94 گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حج امسال ارائه کرد و گفت: امسال سیاست کاهش نیروهای ستادی بصورت جدی تر به اجرا درآمد و برخی از نیروهای ستاد در برخی مقاطع زمانی در دو پست بکار گرفته شده اند و وظایف نیروها را برای حج امسال بازتعریف کردیم و از این مجال افزایش اعزام زائران فراهم شده است.

وی افزود: در حوزه حمل و نقل درون شهری با برنامه ریزی های صورت گرفته 15 هزار و 500 زائر نیازی نیست در دو مقطع سواراتوبوس شده و به مسجدالحرام انتقال داده شوند و با یکبار سوار شدن اتوبوس از هتل به حرم و بالعکس انتقال داده می شوند.

وی در این باره اضافه کرد: ایستگاه های اتوبوس اطراف مسجدالحرام را تقویت کرده ایم، ایستگاه باب علی که همیشه ازدحام در آن زیاد بود را 10 هزار نفر از جمعیتش کم کردیم و بجای آن ایستگاه شعب عامر را در اطراف حرم ایجاد و تقویت کردیم همچنین در حوزه حمل و نقل همکاری با شرکت های کارآمد را تقویت و همکاری با شرکتهای ضعیف را قطع کردیم.

معاون سازمان حج به ساخت نرم افزار جامع تدارکات اشاره کرد و گفت: دراین نرم افزار همه امور مربوط تدارکات و  سرانه مصرفی زائران براساس زمان پرواز آنان به عربستان، هتل و آشپزخانه پخت غذا و ... مشخص شده است.

وی همچنین به تنوع در برنامه غذایی زائران که موجب رضایتمندی آنان شده است، اشاره کرد.

وی از تحولات در حوزه نقل ترددی نام برد و بیان کرد: امسال انتقال زائران به عرفات از ساعت 16 روز 8 ذیحجه آغاز می شود و با این اقدام از استرس زائران و گرمازدگی آنان کاسته می شود.

محمدی به تحولات ایجاد شده در حوزه امداد رسانی زائران اشاره کرد و گفت: فرآیند امداد به لحاظ شکلی و محتوایی تغییرات اساسی کرده، همچنین نرم افزاری دراین خصوص طراحی شده است ، در ضمن 1200 نفر به عنوان داوطلب در این حوزه فعالیت می کنند.

وی همچنین به اجرای طرح ویلچر دراطراف حرم برای کمک رسانی به زائران مسن و ناتوان برای تشرف به مسجدالحرام خبر داد.

در این جلسه که با حضور حسین صادقی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض برگزار شد، هریک از مسئولین بخش های ستاد مکه گزارشی از اقدامات حوزه مرتبط ارائه کردند.

شایان ذکر است عملیات اعزام زائران ایرانی به سرزمین وحی از اول شهریور ماه آغاز شده و هم اکنون همه زائران ایرانی بیت الله الحرام در مکه مکرمه حضور دارند و خود را برای اعزام به سرزمین مقدس عرفات در روز سه شنبه 8 ذیحجه آماده می کنند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.