پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری همایش مدیران مجموعه ها و کاروان های حج در مکه ؛

آخرین هماهنگی ها با مدیران مجموعه ها و کاروان ها در خصوص ایام تشریق

آخرین هماهنگی ها با مدیران مجموعه ها و کاروان ها در خصوص ایام تشریق

رئیس سازمان حج در همایش مدیران کاروان ها و مجموعه های حج که در آستانه ایام تشریق برگزار شد، این ایام را اوج عملیات حج برشمرد و اظهار داشت: نتیجه همه این زحمات شما عزیزان در خدمت به زائران درایام تشریق به ثمر خواهد نشست.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی در همایش مدیران مجموعه ها و مدیران کاروان های حج امسال که عصر امروز یکشنبه 29 شهریورماه در مکه مکرمه برگزار شد، گفت: حج از شئونات رهبری است و از شاخص های جدی  کارآمدی نظام است که با حضور نماینده ولی فقیه مشروعیت پیدا می کند.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بیان کرد: معظم له ریشه توسعه پایدار در کشور را اقتدار معنوی بیان فرمودند که یکی از راه های دستیابی به این اقتدار مقوله حج است.

رئیس سازمان حج دراین همایش که در آستانه ایام تشریق برگزار شد، این ایام را اوج عملیات حج برشمرد و اظهار داشت: شما مدیران مجموعه ها و کاروان ها به عنوان سرمایه های سازمان حج و زیارت زحمات زیادی کشیده اید که نتیجه همه این زحمات در ایام تشریق به ثمر خواهد نشست.

مهندس اوحدی خطاب به مدیران کاروان ها و مجموعه های حج گفت: شما به عنوان پیشانی سازمان حج و زیارت و حلقه وصل سازمان با زائران و ضیوف الرحمان هستید و جایگاه شما در خدمتگزاری به زائران بقدری بالاست که  امام سجاد(ع) را الگوی شما قرار می دهند.

رئیس سازمان حج اظهار داشت: امروز که در آستانه ایام تشریق قرار داریم، نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت از عملکرد شما رضایت دارند و شما عزیزان تلاش کنید این رضایت را تا بعد از این ایام حساس حفظ کنید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امروز از لحاظ زمانی 60 درصد عملیات حج را پشت سر گذاشته ایم و می توانیم از عملیات یک ارزیابی درستی داشته باشیم.

وی در سخنانش به نقاط قوت حج امسال اشاره کرد و گفت: تا آخرین ویزای زائران را اخذ کردیم، در خصوص ایستگاه های نقل درون شهری مکه اقدامات شایسته ای صورت گرفته و دو ایستگاه جدید ایجاد شده که رضایت زائران را در پی داشته، حوزه امداد و گمشدگان جایگاه ویژه ای در عملیات پیدا کرده همچنین در حوزه پزشکی به گفته مسئول بعثه طبی کشورهای مسلمان ؛ ایران الگوی همه کشورها در حوزه پرشکی است.

رئیس سازمان حج در ادامه در بیان کرد: سفیر ایران در ریاض بیان فرمودند مسئولین کشور میزبان عنوان می کنند نظم و برنامه ریزی زائران ایرانی سرآمد همه کشورها است و این توفیق با امانتداری و برنامه های خوب شما عزیزان محقق شده است.

مهندس اوحدی در سخنانش عملیات حج را به 5 بخش برنامه ریزی، اعزام، استقرار زائران در مدینه و مکه، ایام تشریق و بازگشت زائران به ایران تقسیم کرد و توضیح داد: اوج شکوه حج ایام تشریق است که به لحاظ وزنی 80 تا 90 درصد عملیات را شامل می شودو همه تلاش های ما در حوزه فرهنگی و اجرایی برای این بوده که در ایام تشریق به اوج شکوه حج برسیم.

وی در سخنانش به اهمیت ایام تشریق اشاره کرد و گفت: خیلی از زائران اولین باری است که به اینجا می آیند و سال ها برای اعزام به حج انتظار کشیده اند  و ما باید  با اطلاع رسانی های مفید از شرایط این ایام، آرامش در آنان ایجاد کنیم.

رئیس سازمان حج به شرایط متفاوت ایام تشریق که بعضا در زائران ایجاد استرس می کند اشاره کرد و گفت: زائران در مکه و مدینه در هتل ها مستقر بوده در مکه با اتوبوس به حرم می رفته اما در عرفات و منا و مزدلفه باید در چادر و در صحرا استراحت کند و در عین این سختی ها در محفل یار حضور یابد که بفرموده قرآن «ان مع العسر یسری»

وی به مدیران کاروان ها و مجموعه ها توصیه کرد: در ایام تشریق باید با عزم جدی تری به زائران خدمت کنیم ممکن است برخی زائران بیمار شوند و زودرنج شوند، لباس احرام آنها را اذیت کند شما به درون زائر و جایگاه او نگاه کنید و سعه صدر داشته باشید.

رئیس سازمان حج در پایان گفت: اگر می گوییم اوج عملیات حج ایام تشریق است همه ویژگی مثبت وجودی ما از اخلاق حسنه، سعه صدر و تواضع ما نیز باید در اوج باشد.

در ادامه این همایش حمید محمدی معاون امور حج و زیارت سازمان حج و مدیر عملیات حج به توضیحاتی در خصوص برنامه ریزی های ایام تشریق پرداخت و گفت: سال گذشته در خصوص مشاعر کمیته ای تشکیل شد و بر اساس آسیب شناسی ها و نظرات خود شما عزیزان دستور العمل هایی برای ایام تشریق تدوین شد که انتظار می رود شما عزیزان سلیقه ای عمل نکرده و بر اساس دستورالعمل های ابلاغی اقدام نمایید.

وی در ادامه در خصوص ایام تشریق گفت: برای عزیمت زائران به عرفات 129 دستگاه اتوبوس در 3 رد زائران را از ساعت 4 بعدازظهر روز هشتم ذیحجه به عرفات انتقال می دهند که در این خصوص اطلاع رسانی به زائران از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی به مدیران مجموعه ها و کاروان ها توصیه کرد: در ایام تشریق در خصوص حفظ وسایل هر مجموعه و نظافت محیط دقت ویژه داشته باشید.

وی در ادامه توضیحاتی در خصوص غذای زائران در ایام تشریق ارائه کرد و گفت: روزانه 2 میوه و یک کمپوت در برنامه غذایی زائران در ایام تشریق گنجانده شده است.

وی در خصوص اقامت زائران در مزدلفه در شب نهم ذیحجه گفت: زائران حتما در فضای مربوط به زائران ایرانی مستقر باشند همچنین بگونه ای برنامه ریزی شود که زائران به تدریج بعد از نماز صبح راهی منا شوند تا در منطقه وادی محسر ازدحام ایجاد نشود و مانع تردد زائران دیگر کشورها نشویم.

وی به مدیران حج توصیه کرد: به زائران گوشزد کنید در ایام تشریق بار اضافه با خود همراه نداشته باشند بدلیل اینکه مسافت مزدلفه تا منا را باید پیاده طی کنند و سنگینی بار آنان را آزار می دهد و حتما به زائران توصیه کنید هنگام عزیمت به جمرات یک بطری آب همراه داشته باشند تا زمانی که از جمرات به چادرهای منا برمی گردند دچار تشنگی و گرمازدگی نشوند.

وی در خصوص حلق(سرتراشیدن) زائران توضیح داد: در کنار سرویس های بهداشتی منا  دو خیمه بهم پیوسته برای حلق آقایان در نظر گرفته شده تا بهداشت محیط منا حفظ شود.

وی همچنین بیان کرد: امسال برای اولین بار در حج برای نظافت خیمه ها و سرویس های بهداشتی بانوان در منا خدمه های زن بکار گرفته شده اند.

گفتنی است در همایش امروز مدیران کاروان ها و مجموعه های حج ؛  456 مدیرکاروان حج و 74 مدیرمجموعه حج امسال شرکت کردند.

(در ابتدای این همایش  نماینده محترم ولی فقیه در امور حج و زیارت رهنمودهایی به مدیران کاروان ها و مجموعه های حج ارائه کرد که در خبری جداگانه به استحضار خواهد رسید)

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.