پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

جزئیات امداد رسانی به حجاج ؛

امداد رسانی به زائران ناتوان و مسن درحج با اجرای طرح ویلچر

امداد رسانی به زائران ناتوان و مسن درحج با اجرای طرح ویلچر

مسئول امداد ستاد مکه مکرمه در حج تحولات صورت گرفته در حوزه امدادرسانی به زائران خانه خدا در حج امسال را تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین «صحبت الله رحمانی» مسئول امداد ستاد مکه مکرمه در حج امسال در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت در خصوص امداد رسانی به زائران خانه خدا گفت: در مسجدالحرام در 7 نقطه از حرم و در باب های مختلف مسجد نیروهای امداد بصورت 24 ساعته زائران ایرانی را که از کاروان های خود جا مانده اند و یا در اطراف حرم گم شده اند، برای انتقال به هتل محل اقامت راهنمایی و یاری می کنند.

وی افزود: در حج امسال تلفن رایگانی با شماره 8001160055 برای امدادرسانی تعبیه شده که شماره آن روی کارت همه زائران درج شده است و زائران از همه نقاط عربستان بصورت مجانی می توانند با این شماره تماس بگیرند تا امدادگران ما در سریع ترین زمان به آنان امدادرسانی کنند.

مسئول امداد ستاد مکه مکرمه در حج به اجرای طرح امدادرسانی ویلچری برای خدمات دهی به زائران مسن و کم توان اشاره کرد و گفت: در ایستگاه شعب عامر که یکی از پرترددترین ایستگاه های اتوبوس اطراف مسجدالحرام است با 30 دستگاه ویلچر در سه شیفت و با حضور 90 نفر از امدادگران از کاروان ها و حتی زائران جوان داوطلب به زائران خدمت رسانی کرده و آنان را از ایستگاه اتوبوس تا درب های مسجدالحرام و بالعکس که فاصله دو کیلومتری است، انتقال می دهند و همچنین مشاهده کرده ایم برخی زائران برای امدادرسانی نذر کرده اند.

رحمانی توضیح داد: از ساعت 22 شب تا 10 صبح مراجعین ما طواف اولی ها هستند که در قالب طرح ویلچر بطور متوسط به 1000تا 1600نفر از زائران ناتوان خدمات رسانی می شود و زمانی که اعمال آنان به پایان رسید مجدداً امدادگران ما آنان را به ایستگاه های اتوبوس نقل درون شهری برای عزیمت به هتل های محل اسکان انتقال می دهند.

وی همچنین گفت: در ایستگاه های ما نیز نیروهای امدادی مستقر هستند و زائران را برای سوار شدن به اتوبوس های مربوط به هتل هایشان راهنمایی می کنند که این اقدام تا حد زیادی از استرس زائران کم توان کاسته است.

مسئول امداد ستاد مکه مکرمه در حج در خصوص امداد رسانی به زائران در ایام تشریق بیان کرد: در منا و عرفات و در مشاعر مقدسه نیز 640 نفر برای سه روز ایام تشریق زائران در نظر گرفته شده اند و با نصب علائم و راهنمایی زائران سعی می کنیم در فضای شلوغ و  پرازدحام ایام تشریق، آرامش را در زائران ایجاد کنیم.

وی در خصوص نیروی انسانی بکار گرفته شده در حوزه امداد توضیح داد: ده نفر از نیروهای ستادی بصورت ثابت فعالیت می کنند و همچنین 23 نفر از ذابحین که فعالیت اصلی آنان در روز عید قربان است در این واحد بکار گرفته شده اند، 60 نفر از کاروانهای حج درسه شیفت و هر شیفت 20نفر در امدادرسانی به ما کمک می کنند همچنین زائران جوان کاروان ها نیز با خلوص نیت و داوطلبانه در حوزه امدادرسانی فعالیت می کنند.

وی بیان کرد :تا قبل از ایام تشریق 850 شیفت در مکه داشته ایم و 640شیفت نیز در ایام تشریق تعریف شده است که شیفت ها بصورت 6 ساعته می باشد.

رحمانی توضیح داد: از 455 کاروان زائران ایرانی در طول موسم حج هر کدام برای 4 شیفت کاری در حوزه امدادرسانی فعالیت می کنند.

مسئول امداد ستاد مکه مکرمه در حج به ساخت نرم افزار امداد برای حج امسال اشاره کرد و گفت: این نرم افزار روی تلفن همراه همه امدادگران نصب شده و با وارد کردن نام زائران اطلاعات مربوط محل اسکان زائران برای آنان مشخص خواهد شد که طراحی این نرم افزار کمک شایانی به روند امداد رسانی ما داشته است.

وی با بیان اینکه  نیروهای امداد رسان با کاورهای زردرنگی که بر تن دارند و کلاه زردرنگی که روی سرشان است، قابل شناسایی خواهند بود، گزارش داد: تاکنون 6 هزار راهنمایی زائران در اطراف حرم و 4 هزار راهنمایی تلفنی و همچنین بیش از 10 هزار امداد ویلچری به زائران ناتوان و مسن انجام گرفته است.

رحمانی در پایان بیان کرد: طرح امداد ویلچری در حال حاضر تنها برای زائران جمهوری اسلامی در حال اجرا است که زائران دیگر کشورها نیز از آن استقبال کرده اند و بعضا زائران ناتوان کشورهای مسلمان با مراجعه به همکاران امداد برای انتقال به حرم امدادرسانی می شوند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.