پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس ؛

روایت هشت سال مجاهدت و ایثار

روایت هشت سال مجاهدت و ایثار
هشت سال دفاع مقدس یکی از درخشان ترین برهه های تاریخی این مرزو بوم است؛ هنگامه ای که ملت ایران در اتحادی بی نظیر و یکپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و برای حفظ و پاسداری از خاک وطن، سراسر عشق، ایثار و شجاعت شدند.


سرگذشت هر ملتی سرشار از حوادث و رخدادهای سرنوشت ساز است و هشت سال دفاع مقدس نیز یکی از حساس ترین و فراموش نشدنی ترین مرحله های تاریخ مبارزه های مردمان این سامان به شمار می رود؛ هنگامه ای که ایرانیان جدا از نژاد و زبان به مبارزه با دشمن متجاوز پرداختند و از مرز و خاک سرزمین خود همچون جان خویش حفاظت و با دستانی خالی اما ایمانی راسخ در برابر ماشین جنگی صدام صف آرایی کردند و رویای واهی او را برای اشغال سریع ایران به کابوسی تلخ بدل ساختند. 

حماسه هایی که فرزندان دلاور ایران زمین در پاسداری از مام وطن رقم زدند، سبب شد تا مفاهیمی چون ایثار، شهادت طلبی، خداباوری، وارستگی، عشق، وحدت، شجاعت و پایداری؛ در فرهنگ لغات این دیار نهادینه شود و در باور و اندیشه های این ملت برای همیشه ماندگار بماند. 

صدام حسین رییس جمهوری وقت عراق، با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر در برابر دوربین های تلویزیونی و بهانه قرار دادن اختلاف های مرزی با ایران، در سی و یکم شهریور 1359 هجری خورشیدی، آغازگر جنگی نابرابر و ویرانگر شد و مرزهای مختلف ایران را در غرب و جنوب مورد هجوم و تجاوز قرار داد. کشورهای سلطه گر جهان نیز که وجود این نظام انقلابی و مردمی را در منطقه ی حساس خاورمیانه با منافع خود در تضاد می دیدند، اعطای کمک های مادی، نظامی و اطلاعاتی به رژیم بعث را آغاز و صدام را برای ادامه اشغالگری و کشتار مردم بی گناه ترغیب کردند. 

از نخستین روزهای شروع جنگ تحمیلی فرزندان شجاع این سامان در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی با وجود نابرابری در توان و امکانات نظامی ایران به مصاف با دشمن اشغالگر رفتند و مانع از پیشروی های آنان شدند. قشرهای گوناگون مردم نیز در قالب نیروهای مردمی با اجابت دعوت امام خمینی(ره) مبنی بر واجب بودن دفاع و جهاد در برابر متجاوزان، به طرف جبهه های جنگ رهسپار شدند و حماسه هایی جاودان را به یادگار گذاشتند. 

سربازان پیر جماران، در هشت سال جنگ تحمیلی در عملیات های گوناگون پیروزی های بزرگی را به دست آوردند و اجازه ی تصرف وجبی از خاک وطن را به دشمن ندادند. 

سرانجام پس از هشت سال دفاع جانانه ی مدافعان این مرزو بوم، رژیم اشغالگر بعث، بدون دستیابی به هیچ یک از اهداف خویش، در یک عقب نشینی آشکار، شرایط جمهوری اسلامی ایران را برای صلح پذیرفت و با امضای قطعنامه ی 598 شورای امنیت، آتش بس در مرزهای 2 کشور حاکم شد.

زائران خانه خدا نیز در آستانه عزیمت به سرزمین عرفات یاد و خاطره امام راحل(ره) و رشادت ها و ایثارگری های شهدا و رزمندگان سال های دفاع مقدس را گرامی داشتند.

همچنین طی مراسم های مختلفی در ایام حج از خانواده های معظم شهدا و جانبازان اعزامی به حج تجلیل بعمل آمد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.