پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عید قربان؛ هنگامه ی حضور و بندگی

عید قربان؛ هنگامه ی حضور و بندگی
عید قربان، عید یکتا پرستی و بندگی است، هنگامه ای خجسته که در آن مسلمانان با رهایی از وابستگی های مادی، عبودیت و دلدادگی خود را به یکتای بی همتا نشان می دهند و در برابر شیطان و خواسته های نفسانی خویش ایستادگی می کنند.


پروردگار یکتا بر پایه ی حکمت خود بارها حضرت ابراهیم (ع) را مورد آزمایش قرار داد، آزمون هایی همچون شکستن بت ها، افکندن در آتش، رویارویی با خورشید و ستاره پرستان و هجرت دادن هاجر و اسماعیل به مکه که در نهایت آن حضرت در تمامی این آزمایش ها سربلند شد و مقام بسیار شایسته ای را در نزد خداوند متعال به دست آورد. 

پس از پایان این سنجش ها، حضرت ابراهیم(ع) در برابر آزمونی سخت و دشوار قرار گرفت و آن هنگامه ای بود که ایشان ماموریتقربانی فرزندش، اسماعیل(ع) را از طرف پروردگار دریافت کرد، حضرت ابراهیم(ع) این موضوع را با حضرت اسماعیل(ع) در میان گذاشت و او نیز بدون کوچکترین تردیدی امر معبود خود را مورد پذیرش قرار داد و پدر را به اجرای فرمان خداوند دعوت کرد. به همین منظور آنان در دهم ذی الحجه برای انجام دستور الهی به طرف کوه منا حرکت کردند که در این مسیر شیطان چند بار تلاش کرد تا از اجرای این امر جلوگیری کند اما هر بار حضرت ابراهیم(ع) به طرفش سنگ پرتاب می کرد و او را ناکام گذاشت. 

پدر برای قربانی کردن و پسر برای قربانی شدن، آماده شدند، حضرت ابراهیم خلیل(ع) فرزند خود را بر روی تل و بر پیشانی خواباند و چاقوی تیز و برنده را بر گلوی فرزند دلبندش نهاد تا امر الهی را به انجام برساند اما به فرمان پروردگار چاقو بر گلوی این بنده ی پرهیزگار حتی خراشی کوچک نینداخت و در آن لحظه خداوند به وسیله ی جبرییل گوسفندی را برای قربانی کردن به جای حضرت اسماعیل(ع) بر پیامبر خود فرستاد و ندا آمد: «ای ابراهیم! آن رویا را تحقق بخشیدی(و به ماموریت خود عمل کردی) ما این گونه، نیکوکاران را پاداش می دهیم، این مسلما همان امتحان آشکار است، ما ذبح عظیمی را فدای او کردیم.»

بدین شکل دهم ذی الحجه، عید قربان یا عید الاضحی نام گرفت، روزی که حجاج به دور از تمامی خواسته های دنیایی به طرف خانه ی معبود بی همتای خویش می روند و اعلام بندگی می کنند.

مسلمانان پس از حضور در عرفات، رسم بندگی را به جای می آورد و سر بندگی بر آستان دوست می نهند و در منا رسم قربانی را به انجام می رسانند تا پس از آن به زیارت خانه ی دوست مشرف شوند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.