پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

امروز در مکه برگزار شد؛

نشست با روحانیون و مدیران کاروان های حج در خصوص حادثه منا

نشست با روحانیون و مدیران کاروان های حج در خصوص حادثه منا

جلسه هماهنگی برای رسیدگی به آسیب دیدگان حادثه منا صبح امروز (سه شنبه)با حضور سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج در جمع روحانیون و مدیران کاروان های حج سالجاری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ؛ حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ايراني مديريت صحيح براي عبور از بحران حادثه دلخراش مني را ضروري خواند و برلزوم حفظ آرامش در كاروان هاي حجاج ايراني تاكيد كرد.

حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر كه امروز درجمع مديران ، معاونين ، روحانيون ، معين ها و پزشكان كاروان هاي ايراني در مكه مكرمه سخن ميگفت بااشاره به اينكه درحادثه مني 53 كاروان ايراني آسيب ديده اند بر لزوم دلجويي و مراقبت از آسيب ديدگان اين حادثه تاكيد كرد.

نماينده ولي فقيه درامور حج و زيارت با بيان توصيه هايي در خصوص توجه به تكميل شدن اعمال زائران ، بي توجهي به شايعات و ثبت دقيق حادثه مني توسط شاهدان عيني تصريح كرد: حادثه مني مصيبت بزرگي است كه بايد با كمك يكديگر با آرامش از اين بحران عبور كنيم .

سرپرست حجاج ايراني بااشاره به اينكه تمامي دست اندركاران و عوامل ذي ربط از زمان وقوع حادثه براي رسيدگي به وضعيت آسيب ديدگان درتلاش اند اظهار داشت پيگيري ها به صورت مستمر ادامه دارد واميد است طرف مقابل با همكاري بيشتر مشكل را حل كند .

وي خاطرنشان كرد : درصورتي كه طرف سعودي به همكاري نكردن در شناسايي اجساد و انتقال پيكرجان باختگان ادامه دهد درروزهاي آينده شرايط دشوارترخواهد شد.

نماينده ولي فقيه از حاضران خواست با تلاش مضاعف و با حفظ همدلي ، عمليات حج امسال را به پايان برده و كاروان هاي حجاج به كشور بازگردند.

در ادامه این مراسم حمید محمدی مدیر عملیات حج تمتع 94 ضمن گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص حادثه تلخ منا گفت: در همان لحظات اولیه وقوع این فاجعه تلخ ستاد بحران تشکیل شد تا امور مدیریت شودهمچنین سرشماری از زائرانی که بعد از حادثه به کاروان خود بازنگشته بودند، در سریع ترین زمان ممکن صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: در خصوص پیگیری حادثه و رسیدگی به آسیب دیدگان در ستاد بحران کمیته های فرعی تشکیل شد که یکی از آنها کمیته جستجو بود که از 10 تیم جستجو تشکیل شده بود که اعضای این تیم ها طائف، جده، مکه ، عرفات و منا را برای یافتن زائران جستجو کردند تا در این خصوص آمار درستی از حادثه تهیه و از بروز شایعات و انتشار اطلاعات غلط جلوگیری شود همچنین امدادرسانی به آسیب دیدگان در سریع ترین زمان ممکن انجام گیرد.

معاون سازمان حج همچنین از تشکیل کمیته های شناسایی اجساد، کمیته حقوقی، کمیته سیاسی، کمیته اطلاع رسانی و کمیته آمار و اطلاعات در ستاد بحران حادثه منا خبر داد.

وی در ادامه سخنانش گفت: از مجموع 455 کاروان حج امسال 53 کاروان بطور مستقیم در حادثه منا آسیب دیده اند و زائران آنها طی این حادثه تلخ جان باخته، مجروح یا هنوز به کاروان خود برنگشته اند.

وی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه همه ما بابت این مصیبت غمبار اندوهگین هستیم و ساماندهی امور و آسیب دیدگان این حادثه نیز بر عهده ماست اما باید تلاش کنیم حتی بهتر از گذشته به زائران خدمات رسانی کنیم و در کنار آسیب دیدگان باشیم و از آنان دلجویی کنیم تا تسلی خاطر آنان را در حد توان فراهم کنیم.

در ادامه این مراسم دکتر پیرحسین کولیوند مدیر عملیات پزشکی حج 94 گزارشی از اقدامات پزشکی و درمانی و امدادرسانی به آسیب دیدگان حادثه منا ارائه کرد و گفت: از لحظات اولیه وقوع حادثه تیم پزشکی وارد عمل شد و در بیمارستانی که در منا برپا شده بود به مصدومین خدمات درمانی ارائه شد.

وی همچنین بیان کرد: بعد از امداد رسانی به مصدومین حادثه منا تیم های مرکز پزشکی حج جستجو در بیمارستان های سعودی واقع در منا، عرفات، مکه، جده و طائف را برای یافتن زائران آسیب دیده حادثه منا آغاز کردند و جستجوی های ما هنوز ادامه دارد.

وی افزود: تا این لحظه 14 نفراز مصدومین حادثه بعد از امور درمانی به ایران انتقال داده شده اند و تعدادی از مصدومینی که در بیمارستان های جده بودند به مکه انتقال داده شدند.

دکتر کولیوند در ادامه بیان کرد: خوشبختانه کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نداریم و همکاران تیم پزشکی حج با تلاشی خستگی نا پذیر در حال خدمات رسانی به زائران بویژه مصدومین حادثه منا هستند.

وی در سخنانش شایعات مربوط به ویروس کرونا را بشدت تکذیب کرد و گفت: در بیمارستان های سعودی و همچنین بیمارستان مرکز پزشکی حج وزیارت در مکه تاکنون گزارشی از ابتلا به این ویروس بدست نرسیده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.