پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

عید غدیر خم، تجلی نور امامت

عید غدیر خم، تجلی نور امامت
عید غدیر خم، بزرگ ترین و والاترین عید شیعیان ‏و روز تجلی نور امامت است، غدیر، نشانه و رمزی محسوب می شود که از تداوم خط نبوت خبر می دهد و نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت به شمار می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، در فرهنگ مسلمانان، بعضی روزها به دلیل برکت و خیری که در آنها وجود دارد، عید نامیده می شود. یکی از این روزها، روز عید غدیر خم، یعنی هیجدهم ذیحجه است که از سوی خاتم الانبیا حضرت محمد(ص)، برترین عید امت لقب گرفت.


در سال دهم هجرت که پیامبر(ص) به همراه گروهی که تعدادشان را تا 120هزار نفر تخمین زده اند از آخرین سفر حج خود باز می گشت که به پهنه بی آبی به نام غدیر خم رسیدند.
نیمروز هیجدهم ذی الحجه، پیک وحی بر رسول خدا (ص) نازل شد و از جانب خداوند پیام آورد که 'ای رسول آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نکنی رسالت او را ابلاغ نکرده ای و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد.'

پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بی آب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبری از جهاز شتران برای ایشان ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روی به مردم فرمودند: من 2 چیز گرانبها در میان شما می گذارم یکی ثقل اکبر که کتاب خداست و دیگری ثقل اصغر که اهل بیتم هستند. مردم، بر آنان پیشی نگیرید و از آنان عقب نمانید. آنگاه دست علی (ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد که همگان او را در کنار رسول خدا دیدند و شناختند. 
 
سپس پیامبر فرمودند: 'خداوند مولای من و من مولای مومنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم، ای مردم هر کس که من مولا و رهبر اویم این علی هم مولا و رهبر اوست' و این جمله را سه بار تکرار کردند و چنین ادامه دادند: 'پروردگارا، دوستان علی را دوست بدار و دشمنان او را خوار، خدایا علی را محور حق قرار ده' و سپس فرمودند: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند. 

به این ترتیب علی (ع) از جانب خداوند برای جانشینی پیامبر (ص) برگزیده شد، البته جانشینی وی سال ها پیش در مکه و در جمع خاندان هاشم انجام گرفته بود، اما در غدیر، به اطلاع همگان رسید.

از این رو می توان گفت که غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است. غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می دهد، غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه داران امامت است، غدیر خم یک سرزمین نیست بلکه چشمه ای است که تا پایان هستی می جوشد، کوثری است که فنا نمی پذیرد، افقی است بی کرانه و خورشیدی عالم تاب است.

بدون شک واقعه غدیر خم، نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام داشته است، در این واقعه، پیامبر(ص) مهم ترین ماموریت دوران پیامبریِ خود را به انجام رساند، ماموریتی که انجام آن، به منزله رساندن پیام رسالت حضرت بود و کوتاهی در مورد آن، به از میان رفتن زحمات چندین ساله ایشان می انجامید، چنان که خداوندمتعالی در آیه 67 سوره مائده می فرماید: 'هان ای پیامبر، آنچه را از سوی پروردگارت به تو نازل شده است، تبلیغ کن و اگر چنان نکنی، پیام و رسالت او را انجام نداده ای و خداوند تو را از مردم حفظ می فرماید'.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.