پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرماخوردگی، اپیدمی فعال در میان عمره گزاران ایرانی

سرماخوردگی، اپیدمی فعال در میان عمره گزاران ایرانی
از ابتداي عمليات عمره امسال،50 تا 60 درصد از زائران با علائم سرماخوردگي، سرفه، عطسه، خارش گلو، آبريزش بيني و قرمزي چشم و بي‌حالي و 15 تا 20 درصد با اسپاسم‌هاي عضلاني، كمردرد و دست و پا درد به ويژه پس از رفتن به انجام اعمال، به مراكز پزشكي حج و زيارت در مكه مراجعه كرده‌اند.
مراجعه بين 10 تا 15 درصد بيماران قلبي، دچار فشارخون، ديابت و بيماري‌هاي مزمن ديگر كه از قبل داشته‌اند، براي چك فشارخون، قند خون، گرفتن دارو و مشورت به پزشك‌هاي متخصص و 10 درصد با علائم گوارشي و مسموميت، حالت تهوع و نفخ شكم از ديگر آماري است كه از نوع بيماري‌ها ارائه مي‌شود.دكتر شمشادي، عضو مركز پزشكي حج و زيارت در مكه مكرمه مدعي است كه تنها 5 درصد از زائران كه داراي بيماري زنان هستند به پزشك متخصص زنان مراجعه مي‌كنند.يادآور مي‌شود: سرماخوردگي بيماري فصل سرماست كه معمولا هر كسي چند بار به آن مبتلا مي‌شود. با اين كه سرماخوردگي بيماري چندان مهمي نيست همين بيماري به ظاهر ساده باعث مي شود افراد به مدت يك يا چند روز در منزل بستري شوند و از كارهاي روزانه خود عقب بيفتند.سرماخوردگي بسيار مسري است به طوري كه اگر يكي از اعضاي خانواده به آن مبتلا شود معمولا بقيه افراد نيز دچار خواهند شد. بر همين اساس در اين مطلب به اين نكته مي پردازيم كه چگونه هنگام سرماخوردگي به بهبود سريع خود كمك كنيد و از چه مواد غذايي كمك بگيريد.
نعناع: از آن جايي كه اين گياه حاوي ماده اي است كه باعث تسكين، گرفتگي بيني و سرفه هاي شديد مي شود بهتر است هنگام سرماخوردگي برگ نعناع را به آب جوش اضافه و مصرف كنيد تا گلودرد شما را تسكين دهد. عصاره آن را به آبي كه در حالت بخار كردن است اضافه كنيد تا هواي خشك را مرطوب كند.▪ زنجبيل: زنجبيل دم كرده در صورتي كه تب و لرز كرده ايد بدن را گرم مي كند. يك قاشق چاي خوري زنجبيل تازه رنده شده را به يك ليوان آب داغ اضافه و مصرف كنيد.
دارچين: همانند زنجبيل طعم تندي دارد و احساس گرمي ايجاد مي كند. كمي پودر دارچين به آب داغ اضافه كنيد يا چند چوب دارچين بجوشانيد تا بخار آن گرفتگي بيني را برطرف كند. از اين مايع به عنوان نوشيدني هم مي توانيد استفاده كنيد.
عسل: عسل را هرطور كه استفاده كنيد، درماني براي سرماخوردگي به حساب مي آيد. بررسي ها نشان مي دهد كودكاني كه روزي يك قاشق چاي خوري عسل مصرف مي كنند هنگام سرماخوردگي كمتر سرفه مي كنند و خواب بهتري دارند.
ليمو: ويتامين C موجود در آن براي درمان اين بيماري موثر است. از آن جا كه مصرف آب ليمو هنگام سرماخوردگي اهميت زيادي دارد، براي طعم دار كردن آب از ليمو استفاده كنيد. براي رفع گلودرد، كمي ليمو در يك ليوان آب جوش بريزيد و يك قاشق چاي خوري عسل و يا كمي زنجبيل به آن اضافه و مصرف كنيد.
▪ آب نمك: قرار دادن نمك روي زخم مي تواند آزاردهنده باشد اما غرغره كردن آب نمك مي تواند تسكين دهنده گلودرد باشد. زيرا آب نمك التهاب گلو را كاهش مي دهد. نصف قاشق چاي خوري نمك را در يك ليوان آب مخلوط كنيد و آرام غرغره كنيد. اين كار را بر حسب نياز تكرار كنيد.
▪ سوپ مرغ: مايعات داغ و مغذي تاثير مثبتي روي بيماري سرماخوردگي دارند. به خصوص سوپ مرغ. محققان معتقدند كه مواد موجود در سوپ مرغ براي مقابله با واكنش التهابي بدن هنگام سرماخوردگي مفيد و موثر است.
● رعايت چند نكته هنگام سرماخوردگي:
ـ خواب كافي؛ بررسي نشان داده، كمبود خواب، فرد را در برابر بيماري مستعد مي كند. به طور ميانگين، يك فرد بزرگسال به روزي ۶ تا ۸ ساعت، نوزاد ۱۸ ساعت، نوپا ۱۲ تا ۱۳ ساعت و پيش دبستاني به ۱۰ ساعت خواب نياز دارند.
ـ رعايت نظافت؛ شستن دست را با صابون فراموش نكنيد. از آن جا كه تحقيقات نشان داده صابون هاي معمولي در از بين بردن ميكروب ها موثر است و نيازي به استفاده از صابون ضدباكتري نيست. هر بار بين انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت ۲۰ ثانيه بشوييد.
▪ در فصل سرماخوردگي حوله هاي دستي را هر ۳ تا ۴ روز با آب جوش بشوييد.
مصرف آب: با بالا بردن مصرف مايعات بافت هاي سيستم تنفسي مرطوب مي ماند و مانع تراكم ميكروب مي شود.
*تصویه هوا : هر روز براي مدت كوتاهي يك يا ۲ پنجره را باز كنيد تا مواد آلوده كننده داخل خانه و جرم هاي ديگر خارج شوند.
ـ دماي اتاق را پايين نگه داريد، خانه بيش از حد گرم هواي خشك ايجاد مي كند كه محيط مناسبي براي رشد ويروس ها به حساب مي آيد. كاهش درجه حرارت به ميزان ۵ درجه و استفاده از مرطوب كننده براي حفظ رطوبت در فصل سرما در كاهش ابتلا به سرماخوردگي موثر است.
ـ استراحت: روزي چند دقيقه از همه اعضاي خانواده بخواهيد با بستن چشم، تنفس عميق و با پرداختن به فكرهاي خوب استرس بدن را كاهش دهند. كاهش استرس يعني آمادگي كمتر به بيماري.
ـ مصرف ميوه و سبزي: هويج، كيوي، كشمش، لوبيا سبز، پرتقال و توت فرنگي حاوي ويتامين مي باشند كه در تقويت سيستم ايمني نقش دارد. سبزي هايي مانند كلم بروكلي، كلم و گل كلم منابع خوب بتاكاروتن محسوب مي شوند كه از بدن در مقابل آسيب راديكال هاي آزاد محافظت مي كند، سعي كنيد روزي ۵ وعده ميوه و سبزي خام و يا كمي پخته مصرف كنيد. پخت بيش از حد سبزي باعث از بين رفتن خواص آن مي شود.
ـ مصرف شيريني جات را به حداقل برسانيد. از آن جا كه شكر محيط مناسبي براي عوامل بيماري زاست، مصرف مواد قندي را به خصوص هنگام سرماخوردگي به حداقل برسانيد.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.