پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

برگزاری مراسم سوگواری شهدای منا در هتل «منار التوحید» مکه مکرمه

برگزاری مراسم سوگواری شهدای منا در هتل «منار التوحید» مکه مکرمه

مراسم بزرگداشت و سوگواری جان باختگان فاجعه منا عید قربان شب گذشته با حضور رئیس سازمان حج و زیارت و دیگر مسئولین این سازمان در جمع داغدیدگان حادثه منا در هتل «منار التوحید» مکه مکرمه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از مکه مکرمه، مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان در جمع داغدیدگان حادثه منا از استان اردبیل در هتل «منار التوحید»  مکه گفت: از همان شب وقوع حادثه تلخ روز عید قربان ستاد بحران درمنا تشکیل شد تا پیگیر امور جان باختگان و حادثه دیدگان باشد اما تا آن شب ما فکر نمی کردیم عمق این فاجعه تا این اندازه باشد و بیش از 5 هزار نفر از زائران کشورهای مسلمان در این فاجعه جان باخته باشند.

رئیس سازمان حج افزود: هم اکنون که در کنار شما هستم همکاران تیم شناسایی اجساد در حال جستجو در سردخانه ها هستند تا مبادا پیکر مطهر عزیزی از جان باختگان حادثه در این سرزمین بماند.

وی با بیان اینکه بیش از 5 هزار نفر در حادثه تلخ منا جان باختند، گفت: کار تیم شناسایی در سردخانه معیصم مکه ادامه دارد و همکاران ما در میان پیکرهای متعدد پیکرهای زائران ایرانی را جستجو می کنند و با خود عهد کرده اند که جسدی از اجساد مطهر جان باختگان ایرانی در این سرزمین باقی نماند.

رئیس سازمان حج به پیام مقام معظم رهبری در خصوص جان باختگان حادثه منا اشاره کرد و بیان داشت: معظم له فرمودند علی رغم این حادثه تلخ ، میهمانان خدا در زیباترین حالت و در لباس احرام دعوت حق را لبیک گفته اند.

وی با بیان اینکه افراد مرگ به سراغ همه افراد بشر می آید، گفت: جان باختگان حادثه منا بعد از اینکه عمره تمتع را انجام داده بودند، در روز عرفه در عرفات حضور داشته و دعای امام حسین(ع) را خوانده بودند و در غروب روز عرفه بنا بر روایات گناهان آنان بخشیده شده بود، در روز عید قربان در قربانگاه حضرت اسماعیل(ع) و در لباس احرام جان به جان آفرین تسلیم کردند که بسیاری به حال آنان غبطه می خورند.

وی در ادامه اضافه کرد: البته جایگاه معنوی جان باختگان باعث نمی شود ما از سوءمدیریت و بی تدبیری و حقوقی حادثه دیدگان که باید از طرف میزبان مطالبه کنیم، دست بکشیم.

رئیس سازمان حج همچنین در سخنانش به تشکیل کمیته اضطراری در هیئت دولت در خصوص پیگیری حادثه منا در همان روز وقوع حادثه اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران قطعاً پیگیر حقوق حادثه دیدگان خواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت نیز با تشکیل ستاد بحران در منا از زمان وقوع حادثه موضوع را پیگیری کرده و موضوع را با جدیت دنبال کرده ایم.

وی به سفر هیئت چهارنفره ایرانی به عربستان  به سرپرستی وزیر بهداشت اشاره کرد و گفت: همکاری طرف میزبان بهتر شده است، روزهای گذشته در جلسه ای که با سعودی ها داشتیم، فرآیند ها تحویل اجساد تسهیل شده و طرف مقابل امضا کرد که هیچ زائری بدون اجازه خانواده اش در عربستان دفن نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت به جایگاه رفیع شهدای حادثه منا اشاره کرد و گفت: با توجه به مقام والای جان باختگان رهبر معظم انقلاب فرمودند که پیکرهای مطهر این عزیزان در گلزارهای شهدای سراسر کشور دفن شود.

اوحدی خاطر نشان کرد: بیش از 300 پیکر مطهر جان باختگان حادثه منا به کشور منتقل شده و جستجوها برای شناسایی اجساد دیگر هموطنانمان با جدیت و خلوص ادامه دارد.

رئیس سازمان حج در پایان سخنانش مردم اردبیل را اسوه محبان و ارادت پیشگان اهل بیت(ع) خواند.

این مراسم با حضور حمید محمدی معاون سازمان حج و مدیر عملیات حج 94، حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهسواری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج، اکبر رضایی مدیر منطقه 3 مکه و ودود چمن آرایی مدیر حج و زیارت استان اردبیل برگزار شد.

شایان ذکر است 12 نفر از هموطنانمان از استان اردبیل در حادثه تلخ منا به شهادت رسیدند که 11 نفر از این عزیزان از زائران کاروان های ساکن در هتل منار التوحید مکه بودند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.