پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

ایرانی بودن ۴۵ جان باخته دیگر فاجعه منا قطعی شد / دستگیری و بازداشت حجاج ایرانی گزارش نشده است

ایرانی بودن ۴۵ جان باخته دیگر فاجعه منا قطعی شد / دستگیری و بازداشت حجاج ایرانی گزارش نشده است

رئیس سازمان حج و زیارت : ایرانی بودن ۴۵ جان باخته فاجعه منا بر اساس اعلام مرکز پزشکی قانونی عربستان قطعی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی شب گذشته (سه شنبه) در گفتگوی تلفنی با خبر ساعت 21شبکه یک سیما در خصوص روند شناسایی پیکرهای جان باختگان حادثه منا گفت: با توجه به اعلام مرکز پزشکی قانونی کشور عربستان هویت ایرانی بودن 45 پیکر مطهر قطعی شده و همچنین طی جلسه ای که نماینده این مرکز با تیم تفحص ایرانی در سردخانه معیصم داشته، قرار شده که این 45  پیکر از سردخانه جده به مکه مکرمه انتقال داده شده و کار تشخیص هویت این عزیزان در مکه صورت گیرد.

رئیس سازمان حج تأکید کرد: شناسایی پیکر این 45 زائر که فردا به مکه انتقال داده می شوند قطعا زمان بر خواهد بود بدلیل اینکه 12 روز از حادثه گذشته است که البته به محض شناسایی و تشخیص هویت و انجام تشریفات قانونی انتقال این عزیزان به میهن اسلامی اطلاع رسانی لازم از طریق رسانه ملی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: روز گذشته جلسه ای با قائم مقام وزارت حج عربستان داشتیم همچنین امروز طی تماس تلفنی با معاون وزیر بهداشت عربستان گفتگو کردیم  و هماهنگی های لازم برای دو امکان جدید که یکی دسترسی به سردخانه جدید جده که تعدادی از پیکرهای مجهول الهویه در آنجا نگهداری می شود و همچنین بدلیل اینکه تعدادی از اجساد جان باختگان به سردخانه های بیمارستان های مکه منتقل شده است از فردا این دسترسی برای ما فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تیم های شناسایی ایرانی بصورت شبانه روزی در حال فعالیت و جستجوی اجساد هستند، اظهار داشت: روز گذشته 2 نفر از زائران ایرانی را در سردخانه محل نگهداری اجساد زائران پاکستانی یافتیم.

اوحدی ادامه داد : سعودی ها امروز به ما اجازه دادند حدود یک هزار قفسه سردخانه مکه را مجدداً بازدید کنیم تا اگر پیکرهای مطهر زائران ایرانی در آنجا بود فرآیند شناسایی و انتقال آن صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد: دسترسی های خوبی را توانستیم ایجاد کنیم و امیدواریم با تلاشی که صورت گرفته حتی با یکی دو ساعت اطلاع رسانی زودتر بتوانیم در حد توان خود دل نگرانی و غم بزرگ بازماندگان این حادثه تلخ را کاهش دهیم.

رئیس سازمان حج با اشاره به انتشار برخی اخبار درایران مبنی بر احتمال دستگیری برخی از زائران طی حادثه منا توضیح داد: با توجه به مسئولیت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده هرگونه آمار و اطلاعاتی در خصوص دستگیری های اتباع و زائران ایرانی بلافاصله به این کنسولگری اطلاع داده می شود که تا این لحظه اخباری مبنی بر دستگیری و بازداشت زائران ایرانی به کنسولگری ایران اطلاع داده نشده و به سازمان حج اعلام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه  در حال حاضر30 درصد زائران در مکه و 19 درصد زائران در مدینه حضور دارند امروز هم مجدداً پالایش آماری از کاروان های ایرانی حاضر در عربستان صورت گرفته و پیگیری جدی کردیم که آیا موردی از دستگیری به کاروانها گزارش شده یا خیر که تا این لحظه پاسخ منفی بوده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.