پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در اجلاسيه عمومي اساتيد مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم بیان شد؛

جزئیات فاجعه منا از زبان سرپرست حجاج ایرانی

جزئیات فاجعه منا از زبان سرپرست حجاج ایرانی

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت با بيان اين كه ما گزارش مستند بر اساس اظهارات شهود و تحقيقات جمع آوري كرده ايم افزود: اميدواريم اين تلاش ها به نتايج خوبي برسد و گزارشات نهايي آماده شود .


حجت‎الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت يكشنبه شب در مراسم بررسي زواياي حادثه خونين منا در اجلاسيه عمومي اساتيد مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: حج امسال غير از اين دو حادثهاي كه رخ داد، ميتوان به عنوان يكي از مراسم حج مطلوب و آرام از آن ياد كرد و گرچه با كمي بحران آغاز شد، به دليل اينكه وزير حج عربستان به رياست سازمان حج اعلام كرد كه برگزاري دعاي كميل ممنوع است و اگر برگزار كنيد حتما با شما برخورد خواهد شد، اما پس از آن به لطف حضرت حق اين دعا برگزار شد و دو دعاي كميل نيز در مدينه با حضور آيتالله بوشهري برگزار شد.

ماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه افزود: امسال كيفيت اسكان زائران بالاتر رفت، اما از نظر هزينه كاهش 5 درصدي را شاهد بوديم؛ حج جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك وسيله قدرتمند براي معرفي انقلاب و مواضع رهبر معظم انقلاب و افتخار براي جمهوري اسلامي ايران خود را نشان ميدهد و همه هم به اين مساله اعتراف دارند.

قاضي عسكر اظهار كرد: بعثه هاي ديگر كشورها بدون هيچ ابايي بيان ميكنند كه ايران بهترين حج را دارد و هميشه هم ميگويند كه ميخواهند از مدل مديريت حج ايران الگوبرداري كنند.


وي گفت: حادثه اول، سقوط جرثقيل بود كه 11 تن از زائران ما به لقاي الهي پيوستند و پس از آن مشخص شد كه دو تن از زائران اهل سنت كه از زمان عمره در مكه مانده بودند در اين ميان بودند؛ نزديك به 70 نفر نيز مجروح شدند كه خوشبختانه جراحتها سنگين نبود و با بسيج شدن نيروهاي امداد اكثر اين افراد سرپايي مداوا شدند.

سرپرست حجاج ايراني افزود: كساني كه در حرم به لقاي خدا ميپيوندند، جايگاه بسيار ويژه اي نزد خداوند دارند؛ دولت سعودي در اين اثني شركت بنلادن را جريمه و كار را متوقف كرد و به بازماندگان اين حادثه نيز قول هداياي نقدي و زيارتي داد كه فضا را تا حدي تعديل كرد.

نماينده وليفقيه در امور حج و زيارت گفت: از جمله مواردي كه به حجاج گفته شد آن بود كه در روز اول به دليل ازدحام جمعيت وقتي وارد منا ميشويد پس از استراحت، از ساعت 9 به بعد براي رمي جمرات برويد؛ از 455 كاروان، 400 كاروان هيچ آسيبي نديدند و 35 كاروان بيشترين آسيب را ديدند.

وي اظهاركرد: در روز دهم كه وقتي حجاج از محل خيمه هاي ايرانيان به پايين ميآيند، جمعي از پليس سعودي مردم را به محل خيابان 204 هدايت كرد؛ بنده با آيت الله حسيني بوشهري در مسير جمرات بوديم كه تلفني اطلاع دادند اين حادثه اتفاق افتاده است.


قاضي عسكر گفت: ما هيچ زماني در گذشته، در مسير جمرات اين مقدار تلفات نداشتيم؛ زماني كه اجازه ميدادند كه اتوبوس ها حركت كنند، چند آسيب ديدگي رخ ميداد؛ اما هرگز چنين تلفاتي نبود.
سرپرست حجاج ايراني در امور حج و زيارت گفت: اگر عربستانيها فيلمهاي خود را ارائه ميكردند، بهتر ميشد در اين زمينه كار كرد .

وي اظهار كرد: در كنار خيابان 204 خودرويي پارك شد و ماموران انتظامي آنها جلوي جمعيت را گرفتند كه بايد مشخص شود كه چرا اين كار را كردند و اجازه استمرار در مسير را به مردم ندادند؛ اين جمعيت از هر سوي به سمت اين خيابان آمد و دو طرف خيابان نيز نردهكشي شده بود و كسي نميتوانست از اين نردهها عبور كند و گرماي فراوان و تشنگي باعث شد كه حاجيان با اين ازدحام مشكلي جسمي پيدا كنند و همه در اين ميان گرفتار شدند.

قاضي عسكر گفت: برخي از مجروحين اين حادثه در خيمه الجزايري ها جا گرفتند و مدتها بيهوش بودند و اين جمعيت مثل يك كلاف در هم پيچيده گرفتار شدند و نمي شد آنها را از هم تفكيك كرد.


وي خاطرنشان كرد: مساله دوم، بستن راه بوده است كه پليس با ايجاد مانع مردم را منحرف و ازدحام جمعيت نيز اين شلوغي را تشديد كرد؛ الجزايريها وقتي وضعيت را ديدند، شروع به توزيع آب كردند كه در همين هجوم مردم براي گرفتن آب، عدهاي زير دست و پا قرار گرفتند.

وي افزود: گرماي هوا بيش از 45 درجه بود و با تشنگي و خستگي و ازدحام و فشار عظيم جمعيت مردم را خسته كرده بود؛ چندين مساله نيز اين واقعه را تشديد كرد؛ وقتي بيش از چند دقيقه مسير مسدود ميشود، بيحوصلگي و بيتابي حجاج باعث شد كه كنترل اين جمعيت از دست برود؛ لباسهاي احرام كه پس از آب گرفتن ماموران سعودي سنگين شده بود، به دليل همين حولههاي خيس زير جمعيت خفه شدند.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت در ادامه گفت: دولت سعودي امسال نيروهاي زبده خود را در اختيار نداشت و نيروهاي بي تجربه توان امدادي نداشتند؛ ماموران آنها وقتي وارد شدند اجازه ندادند كه كسي طرف جنازه ها بيايند.


وي اظهار كرد: آنها گروه هاي امدادي ما را بيرون كردند و بيمارستان هاي آنها براي چنين جمعيتي آمادگي نداشت و امكان تردد آمبولانس نيز در اين زمينه وجود نداشت و مسير نيز بسته شده بود؛ از ساعت 8:30 صبح تا 1 بامداد روز بعد از اين ميان جنازه برداري مي شد.


وي گفت: بيمارستانهاي عربستان در آن منطقه آمادگي اين حجم بيمار را نداشتند و تعدادي از بيماران ما به دليل عدم رسيدگي مناسبت در بيمارستان ها جان دادند.


قاضي عسكر خاطرنشان كرد: اين حادثه براي ما بسيار گران تمام شد؛ 5 نفر از قاريان و گروه تواشيح بعثه به شهادت رسيدند؛ سفير سابق ما در لبنان هنوز تعيين وضعيت نشده است، سفير ايران در اسلووني، حجتالاسلام حسيني، امام جماعت صحن جامع رضوي، هفت روحاني زبده كاروان، 17 مدير و عوامل اجرايي كاروانها نيز در اين مسير رحلت كردند.


وي افزود: سعي شد كه در اين مسير با مديران و مردم و عوامل صحبت شود و تلاش شد كه اين جريان مديريت شود؛ دو جانباز پس از سالها به حج آمدند و پسرانشان كه براي حمل ويلچر به اين سفر آمده بودند را از دست دادند؛ زني در اين سفر بود كه سه برادر خود را در اين مراسم از دست داده بود.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: متاسفانه به جايي رسيديم كه سردخانه ها پر شده بود و آنها جايي براي نگهداري اجساد نداشتند و شرايط بسياري بدي بود و در چنين فضايي كه بوي متعفن ايجاد شده بود، كارگزاران حج بايد جنازه ها را شناسايي ميكردند.


وي اظهار كرد: بسياري از جنازه ها به دليل اينكه زير جمعيت بودند تغيير شكل داده بودند . پس از اينكه برخي شناسايي مي شدند موقع حمل معلوم مي شد كه جنازه ها را جابجا كرده بودند و حتي بسياري از مجروحين را جابجا كردند و امكان شناسايي وجود نداشت.


قاضي عسكر گفت: سخنراني رهبر معظم انقلاب تاثير بسيار موثري در ادامه پيگيريها گذاشت و در طول تاريخ سراغ نداريم اين چنين يك رهبري از ملت خود حمايت كند.

وي خاطرنشان كرد: در مرحله اول 104 و در مرحله بعد 114 جنازه تحويل داده شد و دوباره بيان شد كه كار را از دست وزارت بهداشت خارج كردند.

وي افزود: اين شرايط بسيار وخيم است و مجموعه تحقيقاتي به زودي كامل ميشود و منتظريم كه همه زائران بازگردند كه پيگيريها كامل شود.

نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت گفت: عمره نيز كه جنبه مستحبي دارد به اين زودي ها راه اندازي نخواهد شد.


وي اظهار كرد: شيوه سنتي در حج ديگر جواب نميدهد و بايد شيوههاي سنتي عوض شود؛ آنها هنوز ميخواهند با خيمه هاي قديمي حجاج را در گرماي 50 درجه نگاه دارند؛ مهندس شهرستاني در دهه 50 شمسي طرحي براي جانمايي 5 ميليون زائر در منا طراحي كرد كه "بن باز مفتي عربستان" با آن مخالفت كرد.


قاضي عسكر گفت: آنها بيان ميكنند كه جمعيت سال بعد اضافه ميشود، اما با اين راههاي باريك نميتوان مردم را مديريت كرد؛ بايد از حقوق زائران دفاع كنيم و از مردم ميخواهم كه دعا كنند اين مساله به فرجام نيكي برسد و از اين امتحاني كه براي امت ما ايجاد شده است سربلند بيرون بيايند.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی حج


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.