پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ادامه پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی فاجعه منا / اعزام تیم 5 نفره پزشکی قانونی به عربستان

ادامه پیگیری وضعیت مفقودان ایرانی فاجعه منا / اعزام تیم 5 نفره پزشکی قانونی به عربستان

رئیس سازمان حج و زیارت از ادامه پیگیری وضعیت مفقودین ایرانی فاجعه منا خبر داد و ابراز امیدواری کرد:  با حضور تیم 5 نفره پزشکی قانونی کشورمان در عربستان کار پیگیری مفقودین حادثه در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری دنبال شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی در خصوص آخرین پیگیری ها از وضعیت مفقودین فاجعه منا امروز(پنجشنبه 23 مهر ماه) در گفتگو با خبر ساعت 13 شبکه خبر سیما گفت: در خصوص 36 زائری که تاکنون اطلاعی از آنها در دست نیست امروز مجددا جلسه ای در محل وزارت بهداشت عربستان با حضور نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت حج آن کشور برگزار شد که در این جلسه به سه جمع بندی و نتیجه اساسی رسیدیم.

وی در این باره افزود: در این جلسه در خصوص 5 نفر از عزیزانی که از پزشکی قانونی ایران قرار است به عربستان اعزام شوند صحبت شد که در این خصوص موافقت لازم صورت گرفته و ویزای این عزیزان صادر شده است که امیدواریم با حضور آنان در مکه مکرمه کار پیگیری مفقودین در شرایط تخصصی تر و با جدیت بهتری جلو رود.

رئیس سازمان حج ادامه داد: البته طرف سعودی تأکید کرد حضور این عزیزان حتما با امکانات DNA 36 نفر مفقود و 29 نفر زائر دفن شده باشد تا در خصوص آن 29 نفر بتوانند بر اساس خواسته خانواده آنها عمل کنند که البته در جلسه امروز هم تأکید کردند که هر آنچه خواسته خانواده جان باختگان باشد حتی انتقال پیکر جان باختگانی که دفن شده اند آمادگی دارند تا عمل نمایند.

مهندس اوحدی بیان کرد: در جلسه امروز مصوب شد استانداردهای DNA مورد نیاز اعلام شده از سوی طرف سعودی طی نامه ای از سوی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران به وزارت بهداشت و پزشکی قانونی ایران اعلام شود که حداکثر این نامه تا شنبه در اختیار پزشکی قانونی کشورمان قرار گیرد.

وی اظهار داشت: همچنین طرف سعودی پذیرفت که DNA در ایران از خانواده جان باختگان گرفته شود و اینکه در چارچوب استانداردهای مورد قبول آنها باشد کافی است و نیازی نیست که بازماندگان به زحمت بیفتند و به عربستان سفر کنند.

وی اظهار داشت: لازم است DNA بر اساس استاندارد مورد نظرهرچه زودتر به عربستان فرستاده شود تا کار شناسایی آن 29 نفر و همچنین پیگیری 36 نفری که اطلاعی  از آنها در دست نیست، هر ه سریعتر انجام گیرد.

رئیس سازمان حج بیان کرد: ضمناً قرار شد دوشنبه های هر هفته هم جلسه ای در مکه مکرمه با محوریت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگان سازمان حج و زیارت در محل وزارت بهداشت عربستان تشکیل شود که روند پیشرفت امور را بتوانیم در آن جلسات پیگیری کنیم.

مهندس اوحدی در خصوص محل دفن جان باختگان حادثه منا که با اثر انگشت آنان قابل شناسایی خواهد بود، توضیح داد: امروز هم در جلسه با نمایندگان وزارت بهداشت عربستان که نماینده تام الاختیار وزیر نیز در آن جلسه حضور داشت، سعودی ها تأکید کردند که محل دفن همه عزیزانی که در قبورالشهدا به خاک سپرده اند از طریق انگشت نگاری قابل تشخیص خواهد بود و همچنین تأکید کردند که بعد از مشخص شدن محل دقیق دفن این عزیزان آمادگی کامل دارند تا بر اساس خواسته خانواده های آنان عمل نمایند.

وی در خصوص پیگیری حقوقی آسیب دیدگان فاجعه منا گفت: یک کمیته ای در وزارت خارجه و همچین کمیته ای در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این خصوص تشکیل شده و در عربستان هم کار پیگیری حقوقی توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده در حال انجام است.

وی اضافه کرد:  تمامی پرونده ها، صورت حادثه و سانحه و پرونده های پزشکی آسیب دیدگان در اختیار سفارت جمهوری اسلامی ایران در عربستان قرار گرفته که انشاءالله با محوریت کنسولگری ایران در جده و با کمک و پشتیبانی سازمان حج و زیارت بتوانیم در راستای استیفای حقوق زائران عزیز آسیب دیده در این فاجعه اقدام جدی داشته باشیم.

یادآور می شود بر اساس پیگیری های صورت گرفته مشخص شده تاکنون 29 تن از جان باختگان فاجعه منا در محل قبورالشهدای مکه مکرمه دفن شده اند و تا این لحظه از وضعیت 36 مفقود ایرانی فاجعه اطلاعی در دست نیست.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.