پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در فرودگاه امام خمینی(ره) :

جان‌ باختگان فاجعه منا در مرز 6 هزار نفر هستند / کمیته تفحص و جستجو همچنان در مکه

جان‌ باختگان فاجعه منا در مرز 6 هزار نفر هستند / کمیته تفحص و جستجو همچنان در مکه
رئیس سازمان حج و زیارت: براساس آماری که خود مقامات عربستانی اعلام می کنند جان باختگان فاجعه منا به مرز ۶ هزار نفر رسیده‌اند.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی پس از بازگشت از عربستان در فرودگاه امام خمینی (ره) در مصاحبه با خبرنگاران با تشریح جزییات فاجعه منا افزود: متاسفانه در روز عید قربان درحالیکه زائران در لباس احرام و در بهترین حالات روحانی قرار داشتند قربانی سوء مدیریت و سوء تدبیر مسئولان عربستان سعودی شدند. 
 
وی گفت: در همان روز اول فاجعه منا، با تلاش مرکز پزشکی حج و زیارت کشورمان، مدیران بعثه مقام معظم رهبری و امدادگران و کمیته گم‌شدگان بیش از 100 نفر از زائران مظلومی که طلب کمک می کردند به طور معجزه آسایی در محل وقوع حادثه نجات یافتند. 
 
اوحدی با بیان اینکه در روزهای نخست فاجعه منا ستاد بحران و هشت کمیته زیرمجموعه برای پیگیری کارها تشکیل دادیم افزود: بلافاصله کارهای میدانی شروع شد و البته عمق فاجعه به حدی بود که 4 هزار مجروح حادثه در روزهای ابتدایی که خود مسئولان عربستانی اعلام کردند به بیمارستان های مختلف در شهرهای این کشور انتقال یافتند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مدت چهار روز 400 زائر مجروح ایرانی را با انتقال به بیمارستان های منا و بیمارستان هلال احمر کشورمان در مکه منتقل و به آن ها سر و سامان دادیم و ظرف کمتر از دو هفته وضعیت آن ها را تحت مدیریت کامل قرار دادیم. 
 
اوحدی با اشاره به تشکیل چهار گروه تجسس برای حضور در سردخانه ها و کسب اطلاع از دیگر زائران ایرانی افزود: بر اساس آماری که خود مقامات عربستان اعلام می کنند، 6 هزار جان باخته در فاجعه منا وجود دارد که به دلیل نداشتن امکانات به سردخانه های جده، طائف، منا و عرفات منتقل شده بودند. 
 
وی گفت: از بین این تعداد جان باخته پیداکردن حجاج ایرانی کار بسیار سختی بود که در این بین اتفاق بسیار تلخ شرایط عزیزان جان باخته مان بود به نحوی که خود مقامات عربستان هم دچار آشفتگی شده بودند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: 25 تریلری اجساد جان باختگان فاجعه منا را در شرایط بسیار بدی به سردخانه بزرگ معیصم منتقل کردند. 
 
اوحدی گفت:‌ جان باختگان ما حتی یک روز هم بیشتر در این تریلی ها نماندند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: تا این لحظه پیکر مطهر 395 جان باخته ما شناسایی شده اند و از سرنوشت 36 نفر هم تا این لحظه اطلاعی نداریم. 
 
اوحدی افزود: متاسفانه در مقطعی پیکر 29 تن از عزیزان ما در مقبره الشهدای مکه دفن شدند که البته محل و اسامی کامل آن‌ها مشخص و قابل شناسایی است. 
 
وی گفت: همه توانمان را متمرکز کرده ایم تا از وضعیت 36 نفری که تاکنون مشخص نشده اند مطلع شویم که در این راستا وزارت امورخارجه نیز با همکاری سرکنسولگری مان در جده کمیته ویژه ای را تشکیل داده اند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: روز پنجشنبه جلسه بسیار خوبی با مقامات عربستان سعودی در مکه داشتیم و توافق شد تا مسئولیت رسمی پیگیری این حادثه را به عهده بگیرند و در این راستا کمیته مشترکی تشکیل شد که از سوی آن ها مقام وزارت بهداشت این کشور و از طرف ما سرکنسول گری مان در جده ریاست آن را برعهده دارد. 
 
اوحدی گفت: یکسری وظایف برای طرف سعودی و وظایفی هم برای ما تعریف شد که امیدواریم بتوانیم وضعیت این 36 عزیز را با سرعت بیشتری مشخص کنیم. 
 
وی افزود: همچنین قرار شد 5 نفر از متخصصان و کارشناسان پزشکی قانونی کشورمان با توجه به صدور ویزای آن ها از طرف عربستان به این کشور بروند و با در دست داشتن دی ان ای و اثر انگشت، شناسایی این عزیزان را با سرعت انجام دهند. 
 
اوحدی با بیان اینکه چند روز در ایران خواهم بود تا هماهنگی های لازم صورت گیرد گفت: فردا عصر جلسه ای با مسئولان پزشکی قانونی که قرار است به عربستان اعزام شوند خواهیم داشت تا جزییات ماوقع و نیز توافقی را که با مقامات سعودی صورت گرفته است به آن ها ارائه کنیم. 
 
وی افزود: لازم می دانم که تاکید کنم دو کمیته تفحص و جستجو در مکه باقی مانده اند و با قوت کار پیگیری و شناسایی عزیزانی را که تاکنون وضعیت شان مشخص نشده است ادامه می دهند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: قرار شد در جلسه دوشنبه آخرین اطلاعات از سردخانه های عربستان جمع آوری و به ما داده شود. 
 
اوحدی افزود: مجموعه سازمان حج، بعثه، دستگاه دیپلماسی و پزشکی قانونی کشورمان همه ظرفیت های خود را بسیج کرده اند تا خانواده های عزیزانی که وضعیت شان هنوز مشخص نیست از نگرانی رهایی یابند. 
 
وی همچنین سفر وزیر بهداشت و رئیس هلال احمر کشورمان را به مکه برای پیشبرد امور بسیار راهگشا اعلام کرد. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سعودی ها ناخن تمامی اجساد جان باختگان فاجعه منا را که در این کشور دفن شده اند جدا کرده‌اند تا برای آزمایش دی ان ای استفاده کنند. 
 
سعید اوحدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می شود سعودی ها اجساد جان باختگان فاجعه منا را با بیل مکانیکی جابجا کرده اند افزود: در فاجعه به این بزرگی دامنه شایعات به طور طبیعی افزایش زیادی می‌یابد. 
 
وی گفت: اینکه رفتار مقامات عربستان با جان باختگان مناسب نبوده است خود مقامات سعودی تایید می کنند و می گویند شرایط نگهداری اجساد صحیح و استاندارد نبوده است که این باعث شده حتی در چهره فیزیکی جان باختگان تغییر ایجاد شود. 
 
اوحدی افزود: اما اینکه بخواهیم بگوییم توهین یا جسارتی به اجساد فاجعه منا صورت گرفته است بنده ندیدم. 
 
وی گفت: آن ها پیکر اجساد را روی برانکارد می گذاشتند و چون کف تریلی جابجایی اجساد استاندارد نبود، آن ها برانکارد را با لیفتراک داخل تریلی می گذاشتند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: تا این لحظه سعودی ها در 14 ردیف و در هر ردیف 305 پیکر مطهر جان باخته منا را به صورت انفرادی دفن کرده اند. 
 
اوحدی گفت: من فضای دفن جان باختگان و حتی نوع قبور را دیدم که با رعایت همه مسایل شرعی، اجساد دفن شده اند. 
 
وی افزود: با مقامات سعودی توافق کردیم بعد از شناسایی 29 عزیز، قطعا براساس تصمیم خانواده آن ها مبنی بر اینکه اجساد این عزیزان در مقبره الشهدای عربستان باقی بماند یا خیر عمل می شود. 
 
اوحدی گفت: مقامات سعودی اعلام کردند دفن اجساد جان باختگان در این کشور با حکم حکومتی و جلوگیری از انتشار بار میکروبی صورت گرفته است. 
 
وی افزود: از تمامی اجساد، ناخن جان باختگان را برای دی ان ای برداشته اند و همچنین اثر انگشت گرفته اند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا دستگیری زائران ایرانی به ویژه آقای رکن آبادی صحت دارد، گفت: من تا این لحظه نگفته بودم که با آقای رکن آبادی توفیق آشنایی و دوستی چندین ساله دارم، براساس پیگیری هایی که برای تعدادی از این عزیزان داشتیم مشخص شد تا این لحظه خبری از دستگیری این عزیزان به دستگاه دیپلماسی ما به ویژه سرکنسول گری مان در جده داده نشده است. 
 
اوحدی افزود: امیدواریم با حضور تیم پزشکی قانونی کشورمان و پیگیری کمیته مشترک به زودی شاهد خبرهایی از شناسایی وضعیت عزیزانی که وضعیت شان مشخص نیست باشیم. 
 
وی همچنین گفت: متاسفانه بسیاری از کشورها چندین روز بعد از فاجعه منا شروع به شناسایی جان باختگانشان کردند به نحوی که اندونزی تا روز پنجم اعلام می کرد دو نفر جان باخته دارد درحالیکه هم اکنون اعلام می کند 220 جان باخته دارد و این یکی از دلایلی است که کشورها و حتی مقامات سعودی نتوانستند آمار مشخصی ارائه دهند. 
 
رئیس سازمان حج و زیارت همچنین درباره تعداد مقامات رسمی کشورمان در حج امسال و در بین جان باختگان فاجعه منا تاکید کرد: در این خصوص آمار دقیقی ندارم. 
 

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.