پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج با مراجع عظام تقلید در قم

دیدار سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج با مراجع عظام تقلید در قم

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت هفته گذشته با مراجع عظام تقلید در قم دیدار و گزارشی از عملیات حج سالجاری ارائه کرده و از رهنمودهای آیات عظام بهره مند شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ آیت الله نوری همدانی در این دیدار با تسلیت ایام محرم و فاجعه منا از حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر و مهندس اوحدی به سبب مدیریت خوب و زحمات زیاد پس  از فاجعه منا قدردانی کرد .

ایشان با اشاره به سخنان اخیر رهبری که فاجعه منا نباید فراموش شود باردیگر از ضرورت تشکیل کمیته حقیقت یاب و مجازات مقصران سخن گفته و افزودند: اگر همه کشورهایی که در این حادثه ،جان باخته داشته اند متحد شوند خوب است ولی ما کار خودمان را انجام می دهیم.

حضرت آیت الله جعفر سبحانی در این دیدار ضمن تشکر از تلاشهای انجام شده برای ارائه خدمات به زائرین گفتند : جانباختگان حادثه منا توفیق بزرگی پیدا کردند و بعضی از آنان توفیق مضاعفی یافتند که در آن سرزمین دفن گردیدند و خانواده های آنان رضایت بدهند که این توفیق حاصل شده، سلب نشود .

ایشان در این دیدار فرمود: کسانی که با ویزای رسمی وارد کشوری میشوند میهمان هستند وآن کشور  در همه زمینه ها بایستی ارائه خدمات داشته باشد.

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، استاد برجسته حوزه نیز در دیدار حجت الاسلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و مهندس اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت، با ابراز تأسف از وقوع فاجعه غم بار و دلخراش منا، اظهار داشت: این حادثه در تاریخ اسلام سابقه نداشت و واقعا تکان دهنده بود.       

ایشان با تأکید بر اینکه این فاجعه باید با جدیت دنبال شود، گفت: علل وقوع این حادثه باید پیگیری و مشخص شود، علاوه بر این باید فکری شود که برای سال‌های آینده اینگونه حوادث تکرار نشود.

این مرجع تقلید شیعیان با تقدیر از زحمات و پیگیری‌های مجدانه نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، رئیس سازمان حج و زیارت و تمامی دست اندرکاران حج، تأکید کرد: در شرایطی که طرف سعودی همکاری نمی کرد، واقعا شما زحمت کشیدید و هرآنچه در توان داشتید را بکار گرفتید تا پیکرهای بسیاری از جان باختگان به کشور منتقل شود ، در داخل نیز تشییع عجیب و باشکوهی از آنان انجام شد.

ایشان در این باره اضافه کرد: این نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران به شهروندانش اهمیت می‌دهد و این اتفاق آبرویی برای ایران و شیعه بود و مردم خشم و نفرت خود را از آل سعود نشان دادند در حالی که در دیگر کشور‌ها چنین خبرهایی نبود.     

آیت الله مکارم شیرازی وقوع فاجعه منا را ضربه به قداست حج دانست و گفت: متأسفانه باید اذعان کنیم که در پی این حادثه ضربه‌ای به قداست حج وارد شد که به این راحتی‌ها جبران نخواهد شد. 

آیت الله مکارم افزود: در پی این رخداد، بعضی از مخالفین اسلام و مخالفین جمهوری اسلامی که در لباس اسلام خود را ظاهر می‌کنند، زبانشان بازشده و می‌گویند چه ضرورتی دارد که حج بروید؟ این فاجعه عوارض دیگری نیز داشت که نباید از آنها غفلت کرد.

این مفسر قرآن کریم خواستار وقایع نگاری فاجعه منا با ذکر تمامی مستندات، اخبار و تصاویر شد و گفت: این مجموعه باید هر چه سریع‌تر تهیه و در دسترس عموم مردم قرار گیرد تا آن‌ها بدانند چه اتفاقاتی رخ داده است و این مسئله کمک می‌کند فاجعه منا فراموش نشود.          

وی اظهار داشت: افراد و نهادهایی نیز باید از طریق مجامع بین المللی این موضوع را پیگیری کنند، ما نیز به عنوان مرجعیت می‌توانیم از ظرفیت‌ها و ارتباطاتی که با علما و بزرگان جهان اسلام داریم برای پیگیری موضوع استفاده کنیم تا نگرانی‌هایی که برای امت اسلام ایجاد شده به نحوی رفع شود.              

آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم اظهار همبستگی در غم همه مسلمانان و خانواده‌های داغدیده تأکید کرد و گفت: به منظور پیگیری این فاجعه باید هرچه سریع‌تر یک گروه حقیقت یاب از شما و کسانی که آسیب دیده‌اند و بعضی مراکز بین المللی تشکیل شود تا مقصران این حادثه دردناک مجازات شوند و خسارات وارده به جان باختگان و آسیب دیدگان جبران و جلوی تکرار چنین حوادثی حتی در مقیاس کوچک نیز گرفته شود.     

وی با تأکید بر اینکه فارغ از مسائل سیاسی و با ادبیات واقع بینانه باید از علمای اسلام خواسته شود که این مسئله را دنبال کنند، تصریح کرد: باید با ادبیات مناسب و شایسته که ناشی از نصح و خیرخواهی باشد، این مسئله با جدیت تمام پیگیری شود.

استاد برجسته حوزه خطاب به سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت اظهار داشت: شما جدای از آن‌ها فکری برای زائران ایرانی بکنید، چه آن‌ها برنامه ریزی بکنند چه نکنند، از حالا بنشینید و فکر کنید که چه آموزش‌هایی باید داده شود، چه پیش بینی‌هایی باید بشود، چه کارهایی باید صورت گیرد.

وی افزود: از الان برای سال بعد برنامه ریزی کنید که چه کارهایی باید انجام شود تا آثار سوء زدگی از حج از بین برود.

حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی نیز در ملاقات با مسئولین حج از برگزاری حج تمتع و برنامه های موفق آن از جمله برگزاری دعای کمیل و سایر برنامه ها ابراز رضایت کرد و با اشاره به اتفاقات حج سال جاری اظهارداشت: سرپرست یک قوم در کلیه مصائب قوم شریک است ، به شما دست اندرکاران حج بسیار سخت گذشت و اجر شما بسیار زیاد است.

ایشان در ادامه بیان کرد: این عزیزان مهاجران الی الله و الی الرسول هستند و طبق نص قرآن اجر آنان به حدی است که لایدرک و لایوصف است.اجر شما دست اندرکاران نیز عظیم است و شما احساس مسئولیت کردید و به خوبی وظایفتان را انجام دادید.

حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی نیز در دیدار سرپرست حجاج ایرانی رو رئیس سازمان حج و زیارت فرمودند: کعبه مثل اهرام مصر آثار تاریخی نیست،  بلکه بین المللی است و برای همه مسلمانان است . نماز ما ، واجب و مستحب و ذبیحه ما و زندگی و مرگ ما با کعبه ارتباط دارد و وحدت مسلمین را می طلبد . امورات مربوط به حج و وحدت اسلامی به معنای تزاحم نمی باشد.

حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی نیز دراین دیدار فرمودند : تلاشها و زحمات شما تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) خواهد بود ومأجور هستید. در برگزاری حج و قضایای آن در سال جاری افراد بعضی جاها در درگاه خداوند متعال امتحان پس میدهند که الحمدالله  شما موفق بودید.

ایشان بیان داشت: حادثه بسیار تلخی در حج امسال بوجود امد که امیدواریم نتیجه آن خیر باشد و شما ماجور هستید.کارکردن در آن سرزمین و با شرایط خاص سخت است و اجر آن با خداوند متعال است. افرادی که با شما همکاری میکردند باید از آنها تشکر کرد و برای خانواده های از دست رفتگان صبر از خداوند متعال خواستارم زیرا تحمل این مصیبت سخت است .

ایشان همچنین خواستار ثبت تمام وقایع حج شدند.

سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در این دیدارها گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حج امسال و پیگیری وضعیت آسیب دیدگان فاجعه منا ارائه کردند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.