پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

پیگیری آمادگی مراسم اربعین در استان مرزی عراق با حضور سفیر ایران در بغداد

پیگیری آمادگی مراسم اربعین در استان مرزی عراق با حضور سفیر ایران در بغداد
سفیر ایران در عراق روز پنجشنبه به کوت مرکز استان شرقی عراق (واسط) در جوار مرزهای ایران رفت تا با مسوولان محلی، هماهنگی های ویژه اربعین حسینی و آمادگی این استان مرزی را برای استقبال از زئران ایرانی، پیگیری کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از ایرنا؛ در جریان سفر «حسن دانایی فر» به کوت، نشست هایی با مسوولان محلی از جمله استاندار ، مسوولان ذیربط موضوع اربعین و مقام های امنیتی منطقه برگزار شد.

استاندار واسط در این نشست با سفیر ایران و روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در عراق، از آمادگی استانش برای استقبال از زائران ایرانی خبر داد و میزبانی ایرانی زائران امام حسین (ع) را افتخاری برای مردم این استان توصیف کرد و گفت، هرچه داریم در اختیار خواهیم گذاشت. 
وی در عین حال به محدودیت ها و ظرفیت استانش اشاره کرد و این را هم گفت که به دلیل شرایط ویژه ای که در ایام اربعین خواهیم داشت، به کمک و همکاری ایران نیاز داریم. 
دانایی فر نیز در این نشست از پذیرایی گرم مردم استان واسط و اهالی دیگر استان ها در اربعین سال گذشته از زائران ایرانی اربعین، قدردانی کرد و موضوعات مختلف را با مسوولان این استان به بحث گذاشت. 
از جمله موضوعاتی که در این نشست ها مورد توافق قرارگرفت، بهره گیری از 500 دستگاه اتوبوس ایرانی برای حمل و نقل زائران از نقطه مرزی تا شهر کوت مرکز استان واسط در طول ایام اربعین است. این اتوبوس ها با هزار راننده ، پیش از شروع مراسم اربعین و حرکت زائران، وارد عراق شده و در محل های در نظر گرفته شده مستقر خواهند شد. 
همچنین قرار شده 200 خودرو سنگین از جمله تریلر از ایران برای انتقال زائران از کوت تا حله مرکز استان بابل در این استان مستقر شود. 
برای استقرار این خودروهای ایرانی، محوطه هایی در نقطه صفر مرزی، کوت و حله در نظر گرفته شده است که کار آماده سازی آن از روز شنبه آغاز خواهد شد. 
از دیگر تصمیماتی که در سفر سفیر ایران به کوت اتخاذ شد، ایجاد سرویس های بهداشتی مناسب در مرز و در مسیر حرکت زائران تا استان بابل و نیز برپایی چادرهای ویژه خدمات درمانی است که قرار شد تا پیش از اربعین آماده شود. 
همچنین برای اسکان زائرانی که پیاده مسیر مرز مهران تا کربلا را طی خواهند کرد، چادرهای گروهی بزرگ با امکانات مختلف پیش بینی شده است. 
مسوولان مرزی استان واسط نیز اعلام کردند که برای تسهیل در عبور زائران تعداد درگاه های پلیس گذرنامه در مرز زرباطیه را به 112 «گیت» افزایش دهند، بویژه آنکه پیش بینی می شود بیشترین زائران ایرانی از این مرز وارد عراق شوند. 
براساس آمارهای موجود ، تعداد زائران ایرانی اربعین در سال 2011 تنها 50 هزار نفر اعلام شده است. این رقم در سال های 2012 و 2013 به 100 هزار و 480 هزار نفر رسید و در سال 2015 به یک باره از مرز یک میلیون و 500 هزار نفر گذشت. 
در جریان نشست های سفیر ایران و هیات همراه وی با مسوولان عراقی در کوت ، مسوولان امنیتی استان واسط نسبت به تدابیر امنیتی ویژه تامین زائران اطمینان دادند و در عین حال دو طرف، بر اخذ ویزای ورود به عراق جهت زیارت اربعین تاکید کردند. 
دولت عراق امسال بطور اکید از کلیه زائران خارجی خواسته است برای زیارت اربعین حتما ویزا دریافت کنند و در غیر این صورت با متخلفان طبق قوانین قضایی این کشور برخورد خواهد شد. 
دولت عراق این هفته تصمیم گرفت علاوه بر 3 سرکنسولگری در شهرهای مشهد، کرمانشاه و اهواز، با هماهنگی دولت ایران تعداد 11 نمایندگی موقت در شهرهای مختلف ایران برای تسریع و تسهیل در صدور ویزا برای متقاضیان دایر کند. 
در جریان نشست مسوولان دیپلماتیک ایران با مقامات محلی استان واسط ، روسای نمایندگی های حج و زیارت ، ستاد بازسازی عتبات عالیات ، هلال احمر و برخی دستگاه های دیگر نیز حضور داشتند. 
براساس این گزارش ، تمهیدات برای آماده سازی مراسم اربعین که پیش بینی می شود تا نزدیک به 20 میلیون نفر در آن شرکت کنند، از سوی دولت عراق بصورت جدی درحال انجام است. 
سفیر ایران و استاندار استان واسط در پایان نشست خود در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده و به سوالات خبرنگاران محلی در خصوص مسایل مختلف از جمله همکاری های استان واسط با ایران و نیز مسایل مربوط به اربعین پاسخ دادند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.