پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مراسم چهلمین روز عروج ملکوتی جان باختگان منا برگزار شد

مراسم چهلمین روز عروج ملکوتی جان باختگان منا برگزار شد

مراسم چهلم عروج آسمانی جان باختگان فاجعه منا در مسجد مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، اربعینِ فاجعه منا بعدازظهر امروز (سه‌شنبه 12 آبان‌ماه) با گرامیداشت یاد جان‌باختگانی که در سرزمین وحی دعوت حق را لبیک گفتند و با حضور حجت الاشلام و المسلمین قاضی عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و مسئولین بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت و جمعی از خانواده‌های داغدار فاجعه منا و زائران حج امسال در مدرسه شهید مطهری برگزار شد.

در چهلمین روز درگذشت زائران ایرانی در فاجعه منا آیت‌الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام قمی، معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام محسن قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز ، حجت الاسلام و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی ، حجت الاسلام و المسلمین حمید اکرمی مسئول شورای فراهنگی نهاد ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین حسین سبحانی نیا دبیر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و حسین نوش آبادی معاون وزیر فراهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان بیوت مراجع عظام و حوزه‌های علمیه و داغداران این فاجعه تلخ برگزار شد.


بر اساس این گزارش در ابتدای مراسم ایزدپناهی، یکی از اعضای کاروان نور اعزامی به حج که در فاجعه منا دو تن از آن‌ها جان باختند به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت.

سپس حمید رمضان‌پور مرثیه‌سرایی را در سوگ جان‌باختگان فاجعه منا اجرا کرد.

مرتضی یادگاری، یکی دیگر از اعضای کاروان قاریان نیز آیاتی از قرآن را تلاوت کرد و سپس حجت‌الاسلام ماندگاری به سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین  محمئ مهدی ماندگاری با اشاره به آیاتی از قرآن برای تسلی بخشیدن به بازماندگان فاجعه منا، پیشنهاد داد بازماندگان این فاجعه با خانواده‌های مفقودان دفاع مقدس دیداری داشته باشند.


او در ادامه سخنانش از دستگاه‌های مسوول مانند وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت درخواست کرد، جهان اسلام را پای کار آورند و در ادامه به ابهامات برجای مانده از فاجعه منا اشاره کرد و بیان کرد: چرا جهان اسلام نسبت به این فاجعه ساکت مانده است.

وی با اشاره به اینکه عراق  پذیرای حدود 20 میلیون زائر در اربعین است، اظهار کرد: چرا در آن کشور که مشکلات بسیاری وجود دارد، 20 میلیون را به راحتی پذیرایی می‌کنند ولی در حج با حضور یک و نیم میلیون زائر اینگونه فجایعی رخ داد.

وی سپس بیان کرد: درست است که حج تمام شده، اما فاجعه منا تمام نشده است. همچنان که کربلا تمام نشده است.

وی تأکید کرد: حتما باید هر کسی به هر نحوی در جهان اسلام درباره این مسئله طرح مسئله کند.

این سخنران سپس به تداخل چهلمین روز درگذشت زائران ایرانی در منا با 13 آبان و روز انزجار از استکبار جهانی اشاره کرد و گفت: آدم خنده‌اش می‌گیرد که بعضی‌ها می‌خواهند فیتیله این روز را پایین بکشند. در جایی نظرم را درباره حذف شعار مرگ بر آمریکا پرسیدند. این مثل آن است که تکه‌ای از لااله‌الا‌الله را حذف کنیم. اگر این می‌شود، پس می‌توان مرگ بر آمریکا را هم برداشت.

وی به موضع گیری مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب دیدگان فاجعه منا اشاره کرد و  ادامه داد: در واقع بُعد سوم حادثه فاجعه منا استکبارستیزی است.

شایان مراسم چهلم جان باختگان منا در حالی برگزار شد که سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان برای پیگیری زائران ایرانی دفن شده در عربستان و همچنین زائرانی که اطلاعی از آنها در دست نیست در عربستانت حضور دارد.

مهندس اوحدی صبح امروز با همراهی مسئولان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و مسئولان دفتر نمایندگی سازمان حج در عربستان بر مزار جان باختگان ایرانی فاجعه منا حضور یافت و یاد این جان باختگان مظلوم را گرامی داشت.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.