پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

وضعیت 25 زائر جانباخته فاجعه منا هنوز نامشخص است

وضعیت 25 زائر جانباخته فاجعه منا هنوز نامشخص است

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: وضعیت 25 زائر ایرانی جانباخته در حادثه منا هنوز مشخص نشده است.

سعید اوحدی روز پنجشنبه در مراسم اربعین جانباختگان فاجعه منا در سبزوار افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از دولت عربستان تعداد هزار و 500 تن از جانباختگان این فاجعه از کشورهای مختلف در مقبره الشهدای مکه دفن شده اند.

وی با اشاره به پیدا شدن 68 پیکر از جانباختگان در سردخانه های عربستان گفت: شرایط بد نگهداری این پیکرهای مطهر سبب شده جنازه این بزرگواران قابل شناسایی نباشند لذا برای بررسی بهتر دی.ان.ای بدست آمده از خانواده آنها همراه با یادداشت وزارت امور خارجه را تحویل عربستان داده ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: روند بررسی دی.ان.ای بدست آمده از این پیکر های مطهر در عربستان به مدت 10 روز طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: دولت عربستان اجازه دسترسی به پیکر این تعداد جانباخته را داده است اما هنوز تکلیف 25 تن از جانباختگان ایرانی مشخص نشده و تا زمان مشخص نشدن وضعیت دی.ان.ای نمی توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم.

اوحدی گفت: بر اساس بازدیدهای میدانی از بیمارستانهای عربستان و اطلاعات بدست آمده هیچ زائری از ایران در مراکز درمانی آن کشور بستری نیست.

وی افزود: فاجعه خونبار منا حاصل بی تدبیری و سوء مدیریت عربستان است.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیریهای حقوقی و قضایی خود را نسبت احقاق حق جانباختگان ایرانی این حادثه در دستور کار قرار داده و نشستهای متعددی را در سطح دولت، مجلس و وزارت امور خارجه برگزار کرده است.

وی در ادامه با اشاره به پیدا شدن پیکر مرحوم هادی ذاکری یکی از جانباختگان منا اهل شهرستان داورزن گفت: این بزرگوار در کشور عربستان در مقبره الشهدای مکه مکرمه دفن شده است.

فرماندار ویژه سبزوار نیز گفت:دولت جمهوری اسلامی ایران با قدرت پیگیر حقوق جانباختگان این حادثه است.

احمد برادران افزود: برگزاری مراسم چهلمین روز درگذشت این عزیزان در راستای زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها برگزار شده است.

12 نفر از جانباختگان فاجعه منا اهل سبزوار بودند. سبزوار در 237 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

دوم مهرماه گذشته مصادف با عید قربان بیش از هفت هزار نفر از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند به علت بسته شدن مسیر و تجمع بیش از حد دچار حادثه شده و بر اثر فشار، گرما و تشنگی جان باختند.

همچنین از مجموع هشت هزار و 500 نفر از زائران خراسان رضوی که به مناسک حج تمتع امسال اعزام شدند 95 نفر در فاجعه منا جان خود را از دست دادند لذا این استان از این حیث بیشترین آمار کشور را به خود اختصاص داده است.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.