پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

با بيش از 2.5 ميليون امضا؛بيانيه كمپين فاجعه منا تحويل سازمان ملل شد

با بيش از 2.5 ميليون امضا؛بيانيه كمپين فاجعه منا تحويل سازمان ملل شد
در آستانه چهلمين روز واقعه ناگوار حج امسال، بيانيه كمپين فاجعه منا با بيش از دو و نيم ميليون امضا به صورت رسمي به «گري لوييز»، نماينده مقيم سازمان ملل متحد در ايران تحويل داده شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت، اين اقدام به وسيله نمايندگان منتخب مردمي، «فاطمه عظيمي» از خانواده‌هاي جانباختگان، رضاكيانيان از سوي جامعه هنري و «محمدرضا تقي‌پور» و «حسني سعدي» از سوي جامعه ايثارگران و موزه صلح تهران انجام گرفت.


دفتر سازمان ملل متحد در تهران اين متن را دراختيار خبرگزاري ها قرار داده است.

در تاريخ 2 مهرماه 1394 تعدادي از حجاح در مكه به دليل ازدحام بيش از حد جان خود را از دست دادند. تعداد قطعي كشته‌شدگان هنوز مشخص نيست.

به دنبال اين اتفاق، ايرانياني كه در داخل و خارج از اين كشور زندگي مي‌كنند كارزاري را راه‌اندازي كرده و نگراني خود را نسبت به اين موضوع ابراز كرده‌اند. اين كارزار تا به امروز بيش از 2 ميليون و 500 هزار امضا جمع كرده است.

در تاريخ 10 آبان ماه 1394 اين كارزار به «گري لوييس»، هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد تحويل داده شد.

در متن اين كارزار آمده است: «ما ايرانيان بدين وسيله همدردي و پشتيباني خود را از همه بازماندگان اندوهگين فاجعه سرزمين منا در مناسك آييني حج امسال اعلام كرده و از شما درخواست داريم تا با دخالت مستقيم و مسئولانه خود تمامي ابعاد اين فاجعه را شفاف‌سازي نماييد. با اميد جلوگيري از تكرار چنين فجايعي در آينده براي همه بشريت.»

رضا كيانيان، بازيگر سينما و «فاطمه عظيمي»، كه يكي از اعضاي خانواده خود را در اين حادثه از دست داده، به دفتر سازمان ملل متحد رفتند تا به نمايندگي از تمامي خانواده‌هاي داغدار اين كارزار را به «گري لوييس» تحويل دهند.

محمدرضا تقي پور، مدير موزه صلح تهران در سخناني گفت: «هزاران نفر از مردم ايران و جهان جان خود را در اين حادثه از دست دادند. به نظر من وظيفه تمام ما اين بود كه نگراني خود را در راهي صلح‌آميز به گوش جهانيان برسانيم. امروز ما اينجا هستيم تا كارزار فاجعه سرزمين منا را به دبيركل سازمان ملل متحد برسانيم.»

در اين مراسم گري لوييس گفت: «مايلم بگويم اين كارزار توانايي انجام كارهاي خوب در چند مرحله را دارد. در مرحله اول افرادي با طرز فكرهاي مختلف براي هدفي مشترك كنار هم آمدند. و همچنين اين كارزار حركات مدني را ترويج مي‌كند كه به واسطه آن صداي مردم نيز شنيده مي شود.»

وي اظهار كرد: «باعث خوشحالي و افتخار من است كه شما سازمان ملل متحد را براي اين موضوع انتخاب كرديد تا از آن به عنوان عنصري براي كاهش فشار از روي مردم ايران در راهي صلح آميز استفاده كنيد. اين زمان، دوره‌اي بسيار احساسي براي مردم ايران است. موزه صلح تهران در اين مورد با هماهنگي اين كمپين از تنش‌هايي كه اين روزها باعث نگراني است، كم كرده است. به نمايندگي از طرف دبيركل سازمان ملل متحد، اين كارزار را تحويل گرفته و به ايشان تقديم مي‌كنم.»

پس از اتمام جلسه، افراد ارائه‌كننده بيانيه به سازمان ملل اظهار داشتند كه با اين روش ملت ايران به نوعي ديگر بلوغ سياسي و خويشتن‌داري خود را در اين حادثه ناگوار به پيش چشم جهانيان به نمايش گذاشت و اكنون مرحله دوم و اصلي‌تري آغاز شده و آن پيگيري سازمان ملل متحد است تا به وظيفه خود در پيگيري و افشاي حقايق ماجرا كمك كند.

گفتني است متعاقبا بيانيه رسمي كمپين فاجعه منا هم براي اطلاع مردم از چگونگي امار امضاها صادر خواهد شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.