پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مراسم دیدار مهندس اوحدی با همکاران سازمان حج و زیارت برگزار شد+تصاویر

مراسم دیدار مهندس اوحدی با همکاران سازمان حج و زیارت برگزار شد+تصاویر

رئیس سازمان حج و زیارت بعد از ظهر روز شنبه 16 آبان با همکاران بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و زیارت و شرکت های تابعه در محل سالن آمفی تئاتر سازمان حج دیدار کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، مهندس سعید اوحدی بنا به روال هر ساله این سازمان که مراسم دیدار رئیس سازمان حج با کارکنان بعد از موسم حج برگزار می گردد، بعد از ظهر روز شنبه 16 آبان ماه با همکاران بعثه مقام معظم رهبری ، سازمان حج و شرکت های تابعه دیدار کرده و از زحمات آنان در اجرای عملیات حج  ابراهیمی صمیمانه تقدیر کرد.

بر اساس این گزارش مهندس اوحدی در این مراسم خدمات رسانی خانواده حج و زیارت به زائران در طول موسم حج و اقدامات صورت گرفته برای پیگیری این حادثه تلخ را ستودنی توصیف کرد و گفت: عمق فاجعه منا به حدی بود که اگر دقت و درایت خانواده حج و زیارت نبود می توانست کشور را با یک چالش و بحران جدی تر از آنچه با آن درگیر بودیم، مواجه کند اما با مدیریت و همت شما عزیزان در بعثه و سازمان حج و مرکز پزشکی حج و زیارت و دیگر بخش های تابعه این بحران تا به امروز بخوبی مدیریت شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در سخنانش به دیدار اخیر مسئولان حج با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: در این دیدار گزارشی از حوزه اجرایی عملیات حج تقدیم ایشان شد و معظم له با بزرگواری تمام با بیانات و رهنمودهایشان فرزندان خود را آرامش و تسکین دادند و اگر سخنان رهبری نبود تاکنون سنگینی  غم بزرگ فاجعه منا بر ما غالب شده بود.

مهندس اوحدی در ادامه گفت: از همان لحظات ابتدایی پس از وقوع فاجعه تلخ منا با خود عهد کردیم که صادقانه با مردم سخن بگوییم و شفاف بودن با مردم را بجان خریدیم و خدا را شاکریم که رهبری معظم انقلاب در دیدار اخیر این روش را تأیید و بر تداوم این روش تأکید فرمودند.

رئیس سازمان حج در سخنانش به ساختار تشکیلاتی ویژه ایام تشریق با توجه به تفاوت این ایام با دیگر زمان های عملیات حج اشاره کرد و گفت: برای مدیریت این ایام 5 مدیر از میان با تجربه‌ترین مدیران حج و زیارت برای هریک از بخش های ایام تشریق انتخاب شدند و برای هر کدام از این مدیریت ها ساختار تشکیلاتی و شرح وظایف تعریف شد و برای مدیران حکم انتصاب زده شده بود.

رئیس سازمان حج در این باره اضافه کرد: برای ایام تشریق و زمان اقامت زائران در مشاعر مقدس مدیریت عملیات نقل ترددی به آقای حسن سرخوش ، مدیریت عرفات به آقای مسعود مجردی ، مدیریت مزدلفه به آقای نصرالله فرهمند ، مدیریت منا به آقای غلامرضا رضایی و مدیریت جمرات به آقای محمدرضا بیات واگذار شد که همگی از باتجربه ترین مدیر ما در عملیات حج بودند.

وی در ادامه توضیح داد: در عملیات نقل ترددی امسال اعزام زائران به عرفات از ساعت 4 بعداز ظهر روز هشتم ذی الحجه از منطقه 4 مکه که دورترین فاصله را تا عرفات داشت ،آغاز شد ولی بقیه کاروان ها بعد از اقامه نماز مغرب و عشا و صرف شام در هتل بدون هیچ مشکلی به عرفات اعزام شدند.

رئیس سازمان در خصوص جلسه توجیهی جده پیش از ایام تشریق توضیح داد: گاهی گفته می شود به ایران ابلاغ کردیم در صورتی که جلسه توجیهی برای همه کشورها است و هر ساله هم توصیه می کنند که بعد از مزدلفه زائران مستقیم به رمی نروند.

مهندس اوحدی در خصوص مسیر تردد زائران از خیمه های منا به سمت جمرات توضیح داد : زائر ما از طریق خیابان 25 می آمد و وارد سوق العرب می شد ، یا مستقیم می آمد و وارد خیابان جوهره می شد و به سمت رمی جمرات می رفت اما در مقطعی مسیر ورودی دسترسی خیابان 25 به سوق العرب را بسته بودند.

وی در خصوص علت رخ دادن فاجعه منا بیان کرد: متأسفانه در خیابان 204 در دو طرف خیابان چادرهای سودان و افریقا و مصر، مراکش و الجزائر است و متاسفانه با توجه به برگشت زائران آفریقایی به سمت خیمه هایشان و همچنین اعزام زائرانی که به سمت جمرات در حرکت بودند، تقابل جمعیتی اتفاق افتاد و باعث شد در خیابان 204 در مساحت 220 متر در 15 متر آن فاجعه بسیار دردناک اتفاق بیفتد و در چنین ازدحامی متأسفانه با بی تدبیری که شد علی رغم  اینکه جلوی خیابان را بسته بودند ، هنوز این سربازها و پیش آهنگ های سعودی می گفتند : "الی الجمرات الی الجمرات".

 رئیس سازمان حج همچنین در خصوص علل بروز حادثه بیان کرد: دو طرف خیابان 204 نرده های آهنی تا بالای چادرها است یعنی هیچ راه اضطراری در این خیابان وجود نداشت و از طرفی دو طرف خیابان بسته شده بود و در واقع 25 هزار نفر جمعیت در 220 متر جا قرار گرفتند .

وی در خصوص نبودن عوامل امدادی و امداد گمشدگان در خیابان 204 گفت: اصلا خیابان 204 مسیر ما نبود، مسیر ما سوق العرب و جوهره بود. ما در مسیر سوق العرب و جوهره 45 نیروی امدادگر با لباس و کلاه داشتیم . هیئت پزشکی هم در هر مسیر 4 ایستگاه هلال احمر داشت. در برگشت هم 35 امداد گر داشتیم یعنی در سوق العرب ، جوهره و همچنین طریق مشاة که محل برگشت زائران ما بود،80 نفر امدادگر در مسیر رفت و برگشت زائران مستقر شده بودند.

وی به بخش دیگری از حادثه اشاره کرد و گفت: در زمان حادثه زائران چادرهای الجزائری و مراکشی نیز شروع به آب پرتاب کردن برای مردم کردند و همین تجمع زائران دیگر کشورها از جمله آفریقایی ها برای گرفتن آب موجب صدمه دیدن بسیاری از زائران شد.

رئیس سازمان حج در توصیف شرایط روز حادثه بیان کرد: در روز حادثه گرمای بالای هوا را داشتیم که متأسفانه باعث شد که خیلی از عزیزان ما حدود یک ساعت در آن گرما ایستاده باشند و در حالت ایستاده با تشنگی جان دهند.

وی به شرایط سردخانه ها اشاره کرد و توضیح داد: بعضی دوستان سه عدد ماسک روی هم زده بودند و تحمل بیشتر از دو ساعت ماندن در آن محیط را نداشتند حالا چه برسد که در میان اجساد بروید و با تمام وجود و با همه تعهد 24 ساعته بگردید تا یک جنازه را پیدا کنید.

رئیس سازمان حج گفت:  با هماهنگی نماینده محترم ولی فقیه ، در همان ساعات اولیه وقوع حادثه، در منا ستاد بحران با 7 کمیته فرعی و شرح وظیفه و ساختار و احکام مشخص با مسئولیت رئیس سازمان حج تشکیل شد و عزیزان وارد صحنه عملیات شده و کار را مدیریت کردند.

وی ادامه داد : اقدامات دیگری که انجام شد، حضور در تمامی کاروان های آسیب دیده بود که با حضور دوستان به دیدار کاروان های داغدیده می رفتیم که شرایط سختی بود و از بازماندگان و مصیبت دیدگان دلجویی می کردیم.

رئیس سازمان حج به سفر هیئتی از سوی دولت به سرپرستی دکتر هاشمی وزیر بهداشت به عربستان اشاره داشت و گفت: زمانی که هیئت ایرانی به عربستان آمد، دو جلسه بسیار سنگین با سعودی ها با حضور این عزیزان تشکیل و یک نقشه راهی برای پیگیری فاجعه و برای انتقال پیکرها و تعیین وضعیت مفقودین و مجروحین تعریف شد.

وی به موضع گیری مقتدرانه رهبر معظم انقلاب در خصوص آسیب دیدگان فاجعه منا اشاره کرد و  بیان داشت: بعد از جلسه ای که با حضور وزیر بهداشت با سعودی ها داشتیم، مصوب شد اجساد با هواپیمای کارگوی سعودی به ایران منتقل شوند همچنین تمام تشریفات قانونی برای انتقال پیکرهای جان باختگان ایرانی برداشته شده است در حالی که برای انتقال جان باختگان باید از 6 دستگاه سعودی مجوز گرفته شود.

وی در خصوص ادامه پیگیری وضعیت حادثه دیدگان منا گفت: یک کمیته مشترکی درعربستان تشکیل شد که از طرف سعودی ها، قائم مقام وزیر بهداشت و از طرف ایران سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جده مسئول کمیته شدند .

وی ادامه داد : سر زدن به خانواده های داغدیده و دلجویی و تفقد از آنان در استان ها ادامه دارد .

رئیس سازمان حج همچنین در این دیدار تصریح کرد امسال کمتر از 7 درصد نیروهای ستادی ما محرم شده بودند که از نیروهای سال اولی در حج بودند، اگر نیروهای ما محرم شده بودند برای پیگیری مسائل آسیب دیدگان که نیاز بود به جده، طائف و دیگر شهرها تردد داشته باشند، با مشکل جدی مواجه می شدیم.

رئیس سازمان حج گفت: روز عرفه بعد از مراسم برائت همه چهره های نیروهای ستادی این پیام را به ما منتقل می کرد که همه برنامه ها در اوج عزت است همه فرآیندهای حج با صلابت و متین در حال انجام بود و زحمات زیادی در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل، اسکان، تدارکات، پزشکی و ... کشیده شده بود و در ایده آل ترین شرایط نسبت به سالهای قبل قرار داشتیم که متاسفانه با فاجعه تلخ منا روبرو شدیم.

وی به سفر اخیرش به عربستان اشاره کرد و گفت: در این سفر اطلاعات DNA  بستگان زائرانی که در عربستان دفن شده اند و همچنین زائرانی که اطلاعی از آنها در دست نیست به انضمام یک یادداشت رسمی به عربستان ارائه شد که امیدواریم با تعهدی که طرف سعودی داده ، طرف10 روز تکلیف آسیب دیدگان مشخص گردد.

در این دیدار که با حضور مسئولان بعثه و سازمان حج برگزار شد، همکاران شرکت کننده در مراسم در پایان جلسه مسائل خود را با مسئولان در میان گذاشتند.

 



سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.