پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

سرپرست حجاج ایرانی : فاجعه منا نباید تحریف شود

سرپرست حجاج ایرانی :  فاجعه منا نباید تحریف شود
نماینده ولی فقیه درحج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، فاجعه منا را مصیبتی بزرگ برای امت اسلامی و مردم ایران دانست و گفت: این فاجعه که بی کفایتی و قصور آل سعود در آن محرز است، نباید مورد تحریف قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر روز سه شنبه در مراسم بزرگداشت جانباختگان گلستانی فاجعه منا درمصلی اهل سنت گنبدکاووس، اظهار داشت: آنچه که شاهدان عینی این فاجعه بیان می کنند و آنچه را که خودمان از نزدیک مشاهده کردیم، بیانگر این اسنت که این فاجعه یک حادثه معمولی نبود که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت. 

وی باتاکید برضرورت پیگیری این فاجعه از سوی جهان اسلام، گفت: برخی از مقامات سعودی چنین القا می کنند که این حادثه قضا و قدر الهی بوده است درحالی که قصور و بی کفایتی آنان و ممانعت از خدمات رسانی اولیه، عمق فاجعه را بیشتر کرد. 

حجت الاسلام قاضی عسگر یادآور شد: مراسم حج سالهاست که درحال برگزاری است و دولت سعودی نیز دولت فقیری نیست که نتواند خدمات و امکانات رفاهی برای زائران خانه خدا فراهم کند. 

وی تصریح کرد: دولت  سعودی ازمحل برگزاری مراسم حج و فروش نفت، سالانه میلیاردها دلار درآمد کسب می کند که با بخشی از آن ظرف چند سال می توان امکانات رفاهی را برای زائران خانه خدا فراهم کرد. 

سرپرست حجاج ایرانی خاطرنشان کرد: درمحل حادثه که مشهور به خیابان 204 با عرض 15 متر است، کمترین امکانات رفاهی یا آب آشامیدنی وجود نداشت که اگر این امکانات فراهم بود و یا به نیروهای امدادی اجازه حضور درصحنه می دادند، از شدت فاجعه و نیز تعداد جانباختگان کاسته می شد. 

وی با تاکید برضرورت برنامه ریزی برای آینده حج و نیز مشورت سعودی ها با جهان اسلام برای برگزاری بهتر این مراسم معنوی، گفت: باید شرایط و امکانات به گونه ای فراهم شود تا حجاج با آرامش خاطر به کسب فضائل معنوی و روحانی از این سفر بپردازنند. 

آقای قاضی عسکر با بیان اینگه مرگ امری حتمی است و هیچ انسانی را از آن گریزی نیست، افزود: جانباختگان فاجعه منا به دلیل اینکه در بهترین حالات از دنیا رفتند در رده و مقام شهیدان راه خدا هستند و براساس آیات قرآن و حدیثی از نبی مکرم اسلام (ص)، وارد بهشت خواهند شد. 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت همچنین با اشاره به تلاش های دست اندرکاران نظام جمهوری اسلامی در پیگیری فاجعه منا و انتقال پیکر جان باختگان به کشور، گفت: از اولین ساعات وقوع این حادثه تا الان مسئولان درحال تلاش هستند. 

وی افزود: این پیگیری ها تا مشخص شدن تکلیف همه جنازه ها و مفقودین و پیگیری مسائل حقوقی جان باختگان و استیفای آن ادامه دارد. 

حجت الاسلام قاضی عسکر اضافه کرد: برای فراموش نشدن این فاجعه و ماندگاری آن درتاریخ شرح حال جانباختگان این فاجعه برای آیندگان تدوین و مستندسازی می شود زیرا دراین حادثه انسان های بسیار شایسته و بزرگی را از دست دادیم. 

سرپرست حجاج ایرانی همچنین با عرض تسلیت به خانواده جانباختگان فاجعه منا، از صبر و شکیبایی مردم استان گلستان بویژه قوم ترکمن قدردانی کرد و گفت: این قوم و روحانیون آن در همه صحنه های انقلاب حضوری خوب داشته و خوش درخشیده اند. 

وی، همراهی با انقلاب، یار و یاور رهبری بودن، محبت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، حفظ وحدت و روحیه وحدت طلبی را از ویژگی های شاخص و بارز قوم ترکمن در استان گلستان دانست و برلزوم حفظ این ویژگی ها تاکید کرد. 

دراین مراسم رئیس سازمان حج و زیارت کشور، استاندار و نماینده ولی فقیه در گلستان، ائمه جمعه شیعه و اهل سنت منطقه گنبدکاووس، برخی مدیران کل استان، مسئولان شهرستانی و جمع کثیری از علما و روحانیون و مردم و خانواده جانباختگان فاجعه منا حضور داشتند. 

در فاجعه منا که روز عید قربان در رمی جمرات سرزمین منا رخ داد، 462 زائر ایرانی که 49 نفر آنان گلستانی بودند، جان خویش را از دست دادند ضمن اینکه 48 نفر از جانباختگان این فاجعه از مردم اهل سنت این استان بودند و شهرستان گنبدکاووس با 31 جانباخته بالاترین آمار جانباختگان استان گلستان را دارد. 

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر 325 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.