پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

معاون سازمان حج و زیارت:سازمانهای مردم نهاد فاجعه منا را زنده نگه دارند

معاون سازمان حج و زیارت:سازمانهای مردم نهاد فاجعه منا را زنده نگه دارند
معاون سازمان حج و زیارت گفت: سازمان های مردم نهاد در داخل و خارج از کشور باید با پیگیری فاجعه منا مانع از فراموش شدن این فاجعه شود.

به گزارش ایرنا، حمید محمدی روز سه شنبه در همایش بررسی ابعاد حقوق بین المللی فاجعه منا در تالار شهید بهشتی دانشگاه قم با اشاره به وسعت و عمق این فاجعه در مکه بیان داشت: لزوم حفظ جایگاه والایی که برای مسلمانان در عالم هستی در این سرزمین ترسیم می شود با بی تدبیری سعودی ها در فاجعه منا خدشه دار شد.

وی ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب بر پیگیری حقوقی فاجعه تاکید دارند و برگزاری چنین همایش هایی می تواند برای بررسی راهکارهای پیگیری حقوقی موثر باشد.

وی گفت: زنده نگه داشتن پیگیری ها و جلوگیری از فراموشی این فاجعه بسیار با اهمیت است و اگر در عرصه داخلی و بین المللی راهکارهای موجود حقوق بین الملل راه ها را برای ما محدود کرده است بیان ابعاد آن در داخل و صحنه بین الملل از طریق هم سو کردن سایر کشورهای آسیب دیده کاری ضروری است.

معاون سازمان حج و زیارت اظهار داشت: هر سال پیش از موسم حج با حضور نمایندگان همه کشورهای اسلامی شرکت کننده در حج جلسه ای توجیهی در جده برگزار می گردد که بیشتر ابعاد اجرایی حج و خدماتی که عربستان به حاجیان باید بدهد را شامل می شود و مسئولیت حفظ جان همه حاجیانی که وارد عربستان می شوند به عهده دولت عربستان است.

محمدی اظهار کرد: نبودن هوا و فشردگی جمعیت باعث شد تا بسیاری از مجروحان در محل حادثه دچار بی حالی و افت فشار شوند و بیشتر کسانی که جان باختند دچار کمبود اکسیژن شده بودند.

وی افزود: در ساعت اول فاجعه منا نزدیک به 160 نفراز حاجیان ایرانی را نجات دادیم و این در حالی بود که بی تدبیری سعودی ها در حج امسال با استفاده از نیروهای بی تجربه مشهود بود و افرادی که منا را مدیریت می کردند کم سن و سال بودند و تبحر آن ها قابل قیاس با سال های گذشته نبود.

وی به تلاش برنامه ریزی شده و شبانه روزی نیروهای سازمان حج و کاروان ها برای شناسایی اجساد جانباختگان ایرانی فاجعه منا اشاره کرد و افزود: کشورهایی مانند هند یا اندونزی هنوز در شناسایی اجساد خود موفق نشده اند و کار شناسایی بیش از  400 جنازه ایرانی توسط گروه های تفحص کار بسیار دشواری بود.

محمدی همچنین از تشکیل کمیته مستند سازی فاجعه منا با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای تعیین نحوه ورود حقوقی فاجعه به مجامع بین المللی خبر داد.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.