پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با خانواده های جانباختگان منا در استان لرستان

دیدار رئیس سازمان حج و زیارت با خانواده های جانباختگان منا در استان لرستان

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت کشور، روز یکشنبه مورخ 17 آبان ماه جهت دیدار با خانواده های جانباختگان منا به استان لرستان سفر کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج از لرستان، در این سفر  بازوند استاندار لرستان در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت ، با تقدیر از تلاش های سازمان حج و زیارت در جهت انتقال ابدان مطهر جانباختگان به کشور، رسیدگی به وضع خانواده های داغدیده را امری ملی و از وظایف همه دست اندرکاران دانست.

حجت الاسلام سید احمد میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان خرم آباد نیز در دیدار با اوحدی ، با بیان اینکه سازمان حج زیارت امسال با تمام توان وارد میدان شده است و هیچ گونه کوتاهی نمی کند، اظهار داشت: این یک حادثه عبرت آموز و سنگین بوده واز جهات مختلف عبرت آموزی دارد.

وی با بیان اینکه در تشکیل کمیته حقیقت یابی که مقام معظم رهبری فرمودند به عنوان یک اصل، باید پافشاری شود، گفت: حادثه منا زمینه بیداری مسلمانان را مطرح کرده است، ما سرزمین وحی را سرزمین معنویت می دانیم چرا که مکه و مدینه متعلق به اسلام و پیامبر اسلام است و همه باید از آن بهره مند شویم.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: بزرگترین خیانت ال سعود این بوده که معنویت را از سرزمین وحی برداشته‌اند این خیانت از کشته شدن حجاج مهمتر است.

وی افزود : لرستان در این حادثه خسارت سنگینی دید و ما نیز به خانواده جانباختگان سرکشی کردیم و در مراسم تشیع جنازه این عزیزان شرکت کردیم .

نماینده ولی فقیه در استان گفت: نرفتن به حج دردی را دوا نمی کند و این سرزمین حق همه مسلمانان است.

مهندس اوحدی پس از آن درمراسمی که به مناسبت تکریم سید حمید الیاسی مدیر اسبق حج و زیارت لرستان و معارفه محمد خسروی مدیر جدید حج استان برگزار گردید شرکت نمودند. ایشان خدمت به زائرین را مدال افتخاری برای کلیه کارگزاران برشمرد و با اشاره به حدیثی از امام سجاد (ع) از همگان خواست قدر توفیق به زائرین را دانسته و با نگاهی متفکرانه در جهت هرچه بهتر برآورده کردن نیازهای زائرین کوشش نمایند.

دیدار با خانواده های جانباختگان شهرستان های خرم آباد ، دورود ، ازنا و الیگودرز از برنامه های دیگر این سفر استانی ریاست محترم سازمان بود.

اوحدی، در جمع خبرنگاران در خرم آباد، گفت: برنامه ریزی های لازم جهت برگزاری باشکوه پیاده روی در اربعین حسینی انجام شده است. وی با اشاره به ضرورت داشتن گذرنامه برای زائران، افزود: این تصمیم کشور عراق است و زائران باید گذرنامه معتبر شش ماهه و ویزای کشور عراق را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه در اربعین حسینی تلاش می شود یاد و خاطره جانباختگان منا زنده نگه داشته شود، افزود: به رغم گذشت بیش از ۴۰ روز از فاجعه منا هنوز۲۵ زائر کشور ایران مفقود هستند.

وی با بیان اینکه دولت عربستان باید در زمینه مفقودی های ایرانی پاسخگو باشد، تاکید کرد: این مطالبه ملت در حال پی گیری است.

اوحدی، با بیان اینکه هیچ خبری از غضنفر رکن‌آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان نیست، بیان کرد: چهار نفر از مفقودی های ایرانی فاجعه منا متعلق به استان لرستان است و دولت عربستان باید پاسخگو باشد.

مهندس  اوحدی دراین دیدارها بیان داشت که از رخداد منا به عنوان یک فاجعه نام می‌برم و باید گفت تفکر متحجر برفرآیند حج سبب شد با این مصیبت سنگین مواجه شویم. ایشان افزودند: زائران امسال مراسم برائت از مشرکین را با شکوه تمام در روز عرفه برگزار کردند و نفرت خودشان را از آمریکا و دشمنان اعلام کردند .

اوحدی درادامه افزود: زائران ما براساس دستورالعمل‌ها عمل کردند، اما متاسفانه در مقاطعی پلیس عربستان راه زائران ما را در ورودی مسیرها بست و از 450 کاروان ما 33 کاروان را به اجبار به خیابان 204 هدایت کرد درحالیکه بقیه کاروانهای ما بدون حادثه از مسیر اصلی تعیین شده برای زائران ایرانی به جمرات رفتند.

وی در خصوص علت دیگر وقوع این فاجعه تلخ و مرگبار گفت: زائران کشورهای دیگر نیز که خیمه های آنان در خیابان 204 مستقر بود، در مسیر برگشت به جای دور زدن، از مقابل زائران وارد شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: سوء‌تدبیر رخ‌داده از سوی عربستان موجب تقابل جمعیت بالای زائران و جان باختن بیش از 7 هزار نفر از زائران کشورهای اسلامی شد.

وی با بیان اینکه پس از حادثه بین 5 تا 6 هزار پیکر جان باختگان در سردخانه‌ها وجود داشت و فرزندان شما برای یافتن زائران تلاش بسیاری انجام دادند، اظهار کرد: تنها صدای رسایی که در عربستان شنیده شد صدای ایران بود که توانست پیکرهای خود را به کشور انتقال دهد.

اوحدی اضافه کرد: هنگامی که خدمت مقام معظم رهبری مشرف شدیم ایشان تأکید داشتند خاطره منا را زنده نگه داریم و همچنین پیگیری حقوقی این حادثه با جدیت دنبال شود.

اوحدی در پایان یادآور شد: امیدواریم با تطبیقDNA  وضعیت سایر مفقودان ایرانی فاجعه منا در آینده نزدیک مشخص شود.



امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.