پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

توصیه هایی به بيماران در پیاده روی اربعين

توصیه هایی به بيماران در پیاده روی اربعين
يك فوق تخصص قلب و عروق با تأكيد بر اينكه بيمارن قلبي ـ عروقي قبل از حضور در مراسم اربعين بايد با پزشك خود مشورت كنند، گفت: بيماران قلبي خفيف مي‌توانند در مراسم اربعين شركت كنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، سيدعلي جماليان، فوق تخصص قلب و عروق و يكي از پزشكاني كه سابقه حضور و خدمت رساني به زائران اربعين حسيني را دارد، در پاسخ به اين سؤال كه آيا افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي مي‌توانند در مراسم پياده‌روي اربعين شركت كنند، گفت: توصيه ما به همه افرادي كه بيمار شناخته شده قلبي هستند اين است كه حتماً قبل از حضور در مراسم با پزشك قلب خودشان مشورت كنند و اگر اجازه اين كار را پزشك آنها مي‌دهد، در مراسم پياده روي شركت كنند.

وي ادامه داد: در پياده‌روي اربعين چند مسئله مهم براي زائران بيمار وجود دارد، يكي پياده روي طولاني بين نجف تا كربلا است و دوم ازدحامي است كه به ويژه صبح اربعين در بين الحرمين وجود دارد؛ مشكل بيماران قلبي در چنين شريطي بروز مشكلات تنفسي و عفونت هاي تنفسي است.

اين فوق تخصص قلب و عروق كشورمان ادامه داد: در جمعيت‌هاي زياد احتمال وجود ويروس‌هاي مختلف نيز زياد و انتقال ويروس‌هاي سرماخوردگي، انفولانزا و حتي عفونت‌هاي ميكروبي و باكتريال تنفسي نيز زياد رخ مي‌دهد و اين براي فردي كه بيماري قلبي وي در حالت كنترل شده‌است و يكدفعه به يك بيماري ميكروبي مبتلا مي‌شود ممكن است موجب از كنترل خارج شدن وضعيت قلبي بيمار شود.

حتماً از ماسك استفاده كنيد

وي به زائران توصيه كرد حتماً از ماسك استفاده كرده و بهداشت فردي خود را رعايت كنند، مدام دست‌هاي خود را شسته و از روبروسي و دست دادن زياد با ديگران خودداري كنند. البته اين توصيه‌ها به افراد سالم نيز مي‌شود.

غذاي كم چرب بخوريد و رژيم غذايي خود را حفظ كنيد

جماليان ادامه داد: در مراسم اربعين يكي از مسائلي كه براي خود ما هم جالب بود نذري‌هايي بود كه در عراق به مردم داده مي‌شد. غذاهايي كه در آنجا طبخ مي‌شود نسبت به غذاهاي ما بسيار چرب‌تر است به همين دليل به زائران به ويژه بيماران قلبي توصيه مي‌كنيم تا جايي كه مي‌توانند غذاهاي كم چرب‌تر و غذاهايي كه در كاروان‌ها تهيه مي‌شود را مصرف و بيماران قلبي و افراد داراي فشار خون بالا رژيم غذايي خود را حفظ كنند.

بيماران قلبي خفيف مي‌توانند در مراسم اربعين شركت كنند

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا بيماري قلبي و عروقي مانعي قطعي براي حضور زائران در پياده روي اربعين هست، گفت: خير اين پياده روي براي بيماران خفيف قابل انجام است و فقط اول بايد با پزشك خود مشورت كرده و توصيه‌هاي پزشك خود را در سفر رعايت كنند.

بيماران تمام مسير را پياده طي نكنند / قرص‌هاي زيرزباني خود را همراه داشته باشيد

جماليان از بيماران قلبي خواست تا خود را با افراد سالم مقايسه نكنند و افزود: بايد در طول پياده روي نيز رعايت كرده همه مسير را پياده طي نكنند.

وي مهم‌ترين مشكل قلبي و عروقي زائران در سال‌هاي گذشته را دردهاي سينه و حملات حاد قلبي اعلام و عنوان كرد: اين مشكلات به دليل سرماي هوا، پياده روي زياد و ازدحام جمعيت رخ داده بود كه همه اين عوامل موجب تشديد بيماري‌هاي قلبي مي‌شود بر همين اساس به شدت توصيه مي‌شود زائران از حضور در محل‌هاي شلوغ خودداري كنند و داروهاي خود به ويژه قرص‌هاي زيرزباني را همراه داشته باشند.

منبع: حج


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.