پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

ایرانی ها در اربعین امسال، هم زائر هم خدمتگزار زائران/تشکری که عراقی ها را به وجد می آورد

ایرانی ها در اربعین امسال، هم زائر هم خدمتگزار زائران/تشکری که عراقی ها را به وجد می آورد
بنرهایی حاوی تشکر و قدردانی رهبر معظم انقلاب از مردم عراق بخاطر میزبانی و میهمان نوازی اربعین در مسیرهای راهپیمایی زائران، در مسیر نجف به کربلا، عراقی ها را به وجد می آورد و فرهنگ قدرشناسی ملت ایران را به نمایش می گذارد و حالا امسال ایرانی ها هم میهمان و زائرند و هم میزبان و خدمتگزار زائران.

به گزارش  ایرنا، مسیرهای حرکت زائران از بصره و بدره تا نجف و کربلا این روزها فقط مملو از خیل عظیم زائران ایرانی نیست، بلکه در جای جای این مسیرها ایستگاه های صلواتی ایرانی ها را از شهرهای مختلف ایران می توان دید که مشغول خدمت به زائران از اقوام و ملل مختلف هستند؛ از استان های آذربایجان و اردبیل تا خراسان و خوزستان و سایر شهرهای ایران ، همه آمده اند.

ایستگاه های صلواتی وابسته به آستان قدس رضوی، مسجد جمکران، هیات مذهبی خدام الحسین (ع) و آستان مقدس فاطمه معصومه (س) امسال سنگ تمام گذاشته اند و ایستگاه های صلواتی در خور شان و مقام نام مبارک امام رضا (ع)، امام زمان (عج)، فاطمه معصومه (س) و عاشقان و شیفتگان آقا اباعبدالله الحسین (ع) برپا کرده و از زائران حسینی پذیرایی می کنند.

سازمان آب و فاضلاب ایران هم با مقادیر زیادی از بطری ها آب معدنی تولید ایران در مسیر زائران ، عطش زائران حسینی را برطرف می کند و به قول بسیاری از کربلایی ها، شهرداری تهران با رفتگران داوطلب خود امسال شهر کربلا را سر و سامانی بخشیده است.

سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم هم تعدادی از سطل های زباله را در مسیر حرکت زائران نصب کرده تا زباله ها در محیط اطراف مسیر حرکت زائران پراکنده نشود و جمع آوری و نظافت مسیر زوار آسان تر باشد و الحق و الانصاف امسال محور نجف به کربلا برغم حضور کم سابقه زائران اما تمیز و پاک است.

کرمانشاهی ها امسال برخلاف متعارف برای خدمت از زائران اقدام به ایجاد ایستگاه صلواتی تعمیرات و دوخت و دوز کیف و کفش و لباس های زئران که در مسیر آسیب دیده، کرده اند، کالسکه های کودکان را هم از یاد نبرده و یک کارگاه ویژه تعمیر و اصلاح کالسکه های کودکان شیرخواره را برپا کرده اند.

برخی از هیات های ایرانی مشغول کارهای فرهنگی هستند و به جای آب و غذا ، طرح های کلاه مانند از جنس کاغذ را بین کودکان و نوجوانان توزیع می کنند که تداعی کننده کلاه خود جنگی ابوالفضل عباس (ع) در حماسه عاشورای سال 61 هجری قمری است و جالب اینکه زائران بزرگسال هم برای دریافت این طرح های کلاه مانند تلاش می کردند و آن را بر سر می بستند.

بعضی از هیات های ایرانی نیز با هیات های عراقی در هزینه های پخت و پز و پذیرایی از زائران شریک شده اند به نحوی که در یکی از این هیات ها یک نفر با لهجه عربی شکسته به زوار التماس می کرد که از 'حلیم ایرانی' بخورند که شیوه بیان عربی او برای زائران عرب زبان هم جالب توجه بود که فریاد می زد: 'زوار! رحم الله والدیکم هذا هریسه ایرانیه اصلیه ..طیب!' 

دیدن توصیه های ایمنی به زبان فارسی در طول مسیر راه که زوار ایرانی را نسبت به بیماری وبا که چند ماه پیش در عراق شیوع یافته بود نیز از اقدامات جالب برخی از هیات های مذهبی ایرانی است.

اما رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عراق، امسال در یک ابتکار جالب، پلاکاردهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری را به زبان عربی تهیه کرده است که در طول مسیر ، معمولا توجه زائران را به خود جلب می کند؛ پلاکاردهایی که در آن مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای از خدمات مردم عراق در پذیرایی از زائران در اربعین حسینی و مناسبت های دینی مختلف تقدیر و تشکر کرده است.

امسال ایرانی ها و عراقی ها، دست در دست هم گذاشته اند و همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده، عظمت وحدت اسلامی و در عین حال شکوه اربعین حسینی را به نمایش گذاشته اند.




سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.