پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

مرزها یک طرفه شد؛ جمعیت زائران اربعین از مرز 27 میلیون گذشت

مرزها یک طرفه شد؛ جمعیت زائران اربعین از مرز 27 میلیون گذشت
جمعیت زائران کربلا در اربعین حسینی امسال از مرز ۲۷ میلیون نفر گذشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ظهر امروز پنجشنبه 12 آذرماه 94 جمعیت زائران حاضر در کربلا به 27 میلیون نفر رسید.

نصیف جاسم التمیمی، رئیس شورای استان کربلا اعلام کرد، روند حضور زائران اربعین حسینی در کربلا طی 48 ساعت گذشته به اوج خود رسید و در حالی که تا ظهر چهارشنبه حدود 15 میلیون نفر در کربلا حضور داشتند، این رقم امروز از مرز 20 میلیون نفر گذشت و برخی آمارها جمعیت زائران را 27 میلیون نفر تخمین زده اند.
* عراق و ایران، بیشترین زائر

التمیمی افزود: علاوه بر افزایش تعداد زائران، امسال در ملیت شرکت کنندگان در راهپیمایی نیز شاهد افزایش کشورها بوده ایم و حداقل از 80 کشور در زیارت اربعین امسال حضور دارند.

بیشترین آمار زائران امسال اربعین حسینی، عراقی ها هستند و پس از عراق، زائران ایرانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت نزدیک به یک میلیون و ششصد هزار زائر ایرانی با دریافت روادید وارد عراق شده اند.

ستاد فرماندهی عملیات امنیت کربلا اعلام کرد، علاوه بر موکب ها و هیئت های مستقر در جاده های منتهی به کربلا، در شهر کربلا 7 هزار و 60 موکب و هیئت فعال است که عشیره‌ها و هیئت های عراقی آنها را برای میزبانی از زائران راه اندازی کرده اند.

پس از هیئت های عراقی، ایرانی ها  با 27 موکب در شهر کربلا بیشترین سهم را در میزبانی از زائران بر عهده دارند و پس از آن، کشورهایی چون عربستان، لبنان، کویت، پاکستان، بحرین و ترکیه حضور پررنگی را در اربعین امسال به نمایش گذاشته‌اند.
هر یک از این کشورها 3 تا 13 موکب را مدیریت می‌کنند.

انگلستان، هلند، سوئد، کانادا، بلژیک، سوریه، عمان، هند و یمن نیز موکب‌های خود را در شهر کربلا برپا کرده‌اند و پذیرای زائران حسینی هستند.
* فعالیت موکب های ایرانی تا 29 صفر

بیشتر این موکب‌ها طبق رسم مردم عراق تا بعدازظهر روز اربعین در عراق (پنجشنبه) فعال هستند و پس از پایان مراسم کار آنها نیز به اتمام می‌رسد، با این حال برخی موکب‌های ایرانی اعلام کرده‌اند به خاطر حضور زائران ایرانی در عراق، آنها تا چهار روز پس از اربعین نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

مقامات سازمان حج و زیارت و ستاد اربعین در ایران نیز اعلام کرده اند، امکانات زائران در مرزها تا 29 صفر پا برجا خواهد بود.
* بازگشت نیمی از زائران ایرانی 

سخنگوی ستاد مرکزی اربعین حسینی اعلام کرد دیروز چهارشنبه 197 هزار و 136 نفر از زائران ایرانی به کشور بازگشتند و به این ترتیب، آمار زائرانی که به شهرهای خود بازگشته اند به 599 هزار و 351 نفر رسید.

بر اساس آمار رسمی 1 میلیون و 415 هزار و 104 زائر ایرانی با گذرنامه و دریافت روادید، به زیارت کربلا رفته اند.
* آب گرفتگی و گل و لای، مشکل پیش بینی نشده

 بازگشت زائران ایرانی امروز پنجشنبه به اوج خود رسیده، اما بارندگی های اخیر در منطقه مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

فرمانداری دشت آزادگان چندین دستگاه تراکتور را برای کمک خودروهایی که گرفتار گل و لای مسیر شده اند، بکار گرفته است.

ماموران پلیس راهور نیز، در محورهای مهران و  ایلام با هدایت خودروها سعی در کاهش بار ترافیکی این منطقه دارند.
ضمن اینکه موکب‌های مستقر در این مناطق همچنان به خدمت‌رسانی در زمینه تامین غذا و محل اسکان موقت زائران ادامه می‌دهند.
* مرزها یکطرفه شد
بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، مرزهای ایران و عراق از بعداز ظهر چهارشنبه یکطرفه شده و مسیرهای مرزی فقط برای بازگشت زائران باز است.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت به زائران توصیه کرد چنانچه برایشان امکان دارد، زمان بازگشت خود را به روزهای آینده موکول کنند.
* عجله نکنید، اما به سامرا نروید

با وجود این، به زائران ایرانی در کربلا توصیه می شود در صورتی که عجله ای برای بازگشت ندارند، از سفر به سامرا خودداری کنند، چراکه امنیت مسیرهای این شهر تضمین شده نیست و ممکن است حضور زائران در سامرا، فرصت مناسبی برای تروریست ها و بدخواهان فراهم کند.
* ازدحام ایرانی ها در بین الحرمین

از دیروز ایرانی ها تمام بین الحرمین را در اختیار گرفته اند و ازدحام جمعیت، مشکلاتی را ایجاد کرده است. مسئولان ایرانی و عراقی با جدیت از زائران ایرانی می خواهند که هرچه سریعتر بین الحرمین را ترک کنند تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.