پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در اجتماع 8 هزار نفری سوگواران حضرت زهرا(س) در شهرستان ارومیه:

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی : باید روز شهادت " فاطمه " را روز شهادت " پیامبر" بدانیم

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی : باید روز شهادت " فاطمه " را روز شهادت " پیامبر" بدانیم

آیین سوگواری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) با مشارکت هزاران تن از مردم ارومیه بطور متمرکز در حسینه جوانان بنی هاشم این شهر، باشکوه خاصی برگزار شد.

در این مراسم معنوی که علما ،طلاب،مسئولین و اقشار مختلف مردم شهید پرور آذربایجان غربی حضور داشتند حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی مشاور رییس جمهور و رییس سازمان حج وزیارت بعنوان سخنران مراسم با تسلیت ایام شهادت بانوی دو عالم، باستناد آیات و روایات به تبیین مقام و منزلت حضرت زهرا (س) از رهگذر معرفت رسول گرامی اسلام (ص)پرداخت و گفت: برای درک عظمت و منزلت صدیقه طاهره (س) لازم است در آغاز نگاهی به عظمت و جایگاه خاتم الانبیاء (ص) با تمسک به نص قرآن کریم بیافکنیم.با تدبر و نگاه ژرف به آیات قرآن درمی یابیم که حضرت ایشان دارای اختصاصات منحصر بفردی است که هیچ کدام از انبیاء دارای آنها نبوده است.این ویژگی ها عبارتنداز اولا" : بهترین ضمایر و اسماء الهی مخصوص ایشان می باشد ثانیا" : در چگونگی تقرب انبیاء به خداوند متعال است ، همه پیامبران (ص) خود بسوی خدا رفته وحرکت کردند،  بطور نمونه حضرت موسی (ع) " انی ذاهب الی ربی .."  ، " جاء الینا ... " ،اما وقتی که به  پیامبر می رسد می فرماید :  سبحان الذی اسری بعبده لیلا" من المسجدالحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله ، یعنی ما پیامبر اسلام (ص) را بردیم واز او دعوت کردیم.ثالثا:  نبی مکرم حضرت محمد ابن عبدالله (ص) نخستین موجود کاملی است که خداوند متعال در عالم خلقت آفرید  که در این زمینه در قرآن آمده است " انا اول المسلمین ....." در حالی که این  ویژگی به انبیاء دیگر همچون نوح (ع)  که شیخ الانبیاء بوده اختصاص نیافته است.رابعا" :خداوند متعال می فرماید هر سخن و حرفی که از سوی رسول گرامی اسلام (ص) صادر شود عین وحی الهی است " و ماینطق عن الهوی انهو الا وحی یوحی "  خامسا" : خداوند سبحان در هیج حای قرآن پیامبر (ص) را بنام مورد خطاب قرار نداده است و عموما از الفاظی مانند یا ایها النبی ،یا ایها الرسول جهت  خطاب به پیامبر مورد استفاده قرار گرفته است.ذکر این نکته نیز مهم است که باید توجه داشته باشیم ،منزلتی که خداوند به پیامبر(ص) داده ناشی از عاطفه نیست ،بلکه نشأت یافته از جایگاه حقیقی پیامبر (ص) در نظام خلقت می باشد..

مشاور رییس جمهور در ادامه بحث افزود: یکی از علمای اهل کتاب با مراجعه به مولا امیرالمومنین (ع) از او می خواهد تا شخصیت پیامبر (ص) را توصیف کند.اما  در مقابل حضرت علی (ع) از او می خواهد تا دنیا را توصیف کند، آن فرد در پاسخ می گوید:بیان و توصیف دنیا کار آسانی نیست .حضرت در جواب او می گوید : چگونه از توصیف دنیا که متاع قلیل است عاجز مانده ای، آنگاه می خواهی تا شخصیت عظیم پیامبر (ص)را برایتت وصیف نمایم ؟ پروردگار متعال  خطاب به پیامبر می گوید : " انک لعلی خلق عظیم .." .پیامبر با اخلاق و منش والای خود توانست به این مرتبه بزرگ برسد.

وجود نازنین پیامبر (ص) در بدو بعثت در بیان هدف رسالت  خود فرمود:" انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق.."  یعنی من برای تکمیل ارزش های اخلاقی مبعوث شده ام . در واقع پیامبر (ص)کامل کننده کار پیامبران در زمینه ارزش های اخلاقی بوده است.اما منظور از مکارم اخلاق چیست؟ در این رابطه استاد شهید مرتضی مطهری می گوید: عمل اخلاقی به کاری گفته می شود که در آن آفرین نهفته است.تمام  زندگانی رسول اعظم (ص) تبلور بالاترین فضایل اخلاقی و رفتارهای پسندیده می باشد.و در این راستا در روایات حکایت های فراوانی برای ما نقل شده است.

حجةالاسلام و المسلمین دکتر موسوی با تبیین مرتبه علمی پیامبر(ص) در ادامه اظهار داشت : و اما نکته در علم پیامبر است که اگر همه علما و نخبگان جهان را در یک جا گردهم بیاوریم دانشآنها در برابر در برابر اقیانوس ژرف علم الهی پیامبر همچون یک قطره ناچیز می ماندبه همین دلیل خداوند در قرآن همه مردم  رادر مقابل علم پیامبر « امی » قلمداد می کند " و بعثنا فی الامیین رسولا" منهم یتلوا علیهم آیاتنا و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین "اکنون این اموررا در یک بخش بنهید و برای رسیدن به قله بحث و درک عظمت شخصیت صدیقه کبری (س)  مبنای موضوع قرار دهید.

در ادبیات همه ملل " ام "یا واژه مادر ریشه هرکسی می باشد.حضرت رسول ا اکرم (ص)  که برمبنای روایات و فوق گفتار او همانند و عین وحی می باشد در توصیف دخت گرامی اش می فرماید : فاطمة ام ابیها " یعنی همه وجود پیامبر حضرت فاطمه زهرا(س) است .در جای دیگر همین پیامبر می گوید : اول من یدخل الجنة فاطمة ،یعنی نبی اعظم (ص) با قالب فاطمه(س) وارد بهشت می شود.

اکنون ما بعنوان رهروان صدیقه کبری (س) در روز شهادت ایشان چه وظیفه ای داریم عزیزان باستناد مباحث طرح شده باید روز شهادت " فاطمه " را روز شهادت " پیامبر"بدانیم .هرچه در توان داریم برای اقامه عزای بانوی دو عالم بکار بندیم .هنگامی که علی خبر شهادت فاطمه را شنید غش کرد و از حال رفت ،پس اکنون ما چه باید بکنیم؟امشب همه به حضرت فاطمه توسل بجوییم و برآوردن شدن حاجات خود را از بخواهیم .رهبر معظم انقلاب می فرمایند : من همیشه حاجت هایم را در شب شهادت حضرت فاطمه (س) از خدا گرفته ام پس !بیایید ما هم به تاسی از ایشان به مادرمان فاطمه (س) توسل بجوییم و برآورده شدن همه حاجت هایمان را بخواهیم.

قدرت دست خداست فقط لازم است ایمان را در دل زنده کنیم و نیت ها را خالص و توسل به حضرت صدیقه اطهر(س) آنگاه همهچیز را از خدا بخواهیم.بیایید عقل را برکارهایمان حاکم کنیم .عقل هم جلوی هوا و هوس را می گیرد هم شبهات ، افکار و اندیشه های غلط را دفع می کند همه تلاش کنیم تا با الگو گرفتن از دخت نبی گرامی اسلام (ص) بایدها و نباید های قرآنی را در جامعه زنده کنیم.عزیزان من !یقین داشته باشد که امشب به برکت انفاس قدسی حضرت فاطمه خداوند عزاداری ها و اشک ریختن های شما را قبول خواهد کرد .

پس از پایان سخنرانی آیین عزاداری و سوگواری شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با مرثیه خوانی مداح اهل بیت(ع) آقای حسن جمالی ادامه یافت.

 

حاشیه ها :

*مردم ارومیه تا ساعت 23  با تجمع در حسینیه جوانان بنی هاشم با شور و عشق به صدیقه کبری (س) منتظر آغاز مراسم بودند.

*در این مراسم حدود 8 هزار نفر اعم از زنان و مردان (که اکثرا" قشر جوان بودند) در سه طبقه حسینیه حضور داشتند.

*تمامی راههای منتهی به محل مراسم بدلیل توقف و پارک خوردوهای مشارکت کنندگان در مراسم بسته شده بود.

*حضور مردم بشکل خانوادگی نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کرد.

*تمامی مسئولان اجرایی استان بویژه استاندار آذربایجان غربی بهمراه کلیه معاونین در این مراسم مشارکت داشته اند.

*حضور فضلا ، علماو طلاب شهرستان ارومیه در این مراسم بسیار پررنگ بود

*حاضران به دقت به سخنان خطیب مراسم گوش فر می داده و برخی نیز بدلیل طرح مبحث جدید از مطالب مطروحه یادداشت برداری می کردند.

 * رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان آذربایجان غربی در حاشیه این مراسم گفت : مراسم سوگواری حضرت فاطمه (س) امشب با سخنرانی ارزشمند جناب آقای دکتر موسوی جلوه خاصی داشت.

روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.