پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت: ایران پیگیر حذف ویزا برای سفرهای عتبات عالیات است

رئیس سازمان حج و زیارت: ایران پیگیر حذف ویزا برای سفرهای عتبات عالیات است
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: ایران دنبال حذف ویزا برای سفر های زیارتی عتبات عالیات است. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت؛ مهندس سعید اوحدی در آیین تودیع و معارفه مدیر حج و زیارت خراسان شمالی اظهار داشت: در این باره، مذاکرات متعددی از طرف وزارت کشور، دستگاه دیپلماسی و سازمان حج و زیارت با دولت عراق انجام شده است و تحقق آن منوط به یک توافق دو طرفه است.


وی افزود: مسئولیت این امر با وزارت خارجه است و امید است مسیر قانونی این توافق طی شود و نتیجه نهایی اعلام شود.

وی با تاکید بر این که تحقق حذف ویزا برای سفرهای عتبات عالیات نیازمند توافق دو طرفه است گفت: همایش بزرگ اربعین امسال نشان داد محبان اهل بیت(ع)، تعداد زیادی است و البته کشور عراق نیز در صدور ویزا کار برزگی انجام داد. 

رئیس سازمان حج و زیارت درباره دریافت غرامت حادثه دیدگان واقعه منا گفت: بر اساس هماهنگی سازمان حج وریارت با قوه قضاییه، یک برگ وکالتنامه و شکایت نامه تنظیم شده و به خانواده ها ارائه کردیم که باید تکمیل شده و وکالت دهند که کنسولگری ایران، به عنوان ماموریت اصلی خود، پیگیر شکایات باشد.


وی اظهار داشت: خانواده هایی که تاکنون وکالتنامه و شکایت را تنظیم نکرده اند شکایت خود را به دفاتر حج و زیارت استان ها ارائه دهند. 

وی با تاکید بر زنده نگه داشتن یاد جان باختگان حادثه منا اظهار داشت: این اتفاق  در دنیای اسلام بسیار بی سابقه بود و در این زمینه اولین وظیفه عربستان تامین امنیت زائران بود بنابراین باید یاد این فاجعه زنده نگه داشته شود تا بار دیگر شاهد این اتفاق نباشیم. 


وی درباره تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی علت های حادثه منا اظهار داشت: تشکیل کمیته حقیقت یاب باید توسط دستگاه دیپلماسی در سطح بین الملل پیگیری شود و امید است این کمیته، با تلاش دستگاه دیپلماسی و همکاری کشور عربستان تشکیل شود تا حق زائران تضییع نشود. 

وی با بیان اینکه 26 کشور در این فاجعه آسیب دیدند و آنان هم باید بر استیفای حقوق زائران اصرار داشته باشند گفت: پیگیری ها برای تشکیل این کمیته در حال انجام است  وسازمان حج و زیارت و بعثه مقام رهبری و دستگاه دیپلماسی در تلاش است تا راه کارهای تحقق این امر بررسی شود اما تا کنون به نتیجه روشن نرسیده ایم. 

اوحدی درباره استیفای حقوق جانباختگان و مجروحان حادثه منا گفت: سازمان حج وزیارت و بعثه رهبری نیز در این باره پیگیر است و امید است به زودی شاهدبازگشت وانتقال پیکر جانباختگانی باشیم که خانواده هادرخواست بازگشت این پیکرهاراداشته اند.

وی درباره وضعیت اعزام به عمره نیز گفت: در این باره، منتظرصدورحکم دومامورخاطی وفاسد فرودگاه جده هستیم و تا روشن شدن این وضعیت، مابه سفرحج عمره فکرهم نمی کنیم.

وی درباره اعزام به حج تمتع نیز گفت: براساس تقویم حج وزیارت،در 17 ربیع الاول امسال، به مناسبت سالروز ولادت حضرت نبی اکرم(ص)،فراخوان حج تمتع سال 95 داده می شود.

وی در باره پرداخت غرامت حادثه دیدگان منا اظهار داشت: براساس قراردادی که ازطریق دفاتر حج و زیارت استان ها میان زائران  و بیمه ایران بسته شد،زائران حج، تحت پوشش بیمه ایران قرارگرفتندکه این شرکت بیمه ای،بخشی از غرامت را پرداخت کرد و پرداخت بخش دیگر به لحاظ قانونی نیاز به انحصار وراثت و تشریفات قانونی دارد. 

سعید اوحدی  در این مراسم خدمت به مردم را از بزرگ‌ترین آموزه‌های دینی دانست و گفت: مسئولان در نظام اسلامی باید در راستای احیای ارزش‌های اسلامی حرکت کنند.

وی اظهار داشت: نگاه ما به مدیریت، نگاهی برخواسته از دین است که مسئولیت را امانتی بزرگ و سنگین می‌داند؛ امانتی که بهای آن خون مطهر شهداست.

در این آیین از زحمات جوادشاد تقدیر و محمدباقر قاصری به عنوان مدیر حج و زیارت خراسان شمالی معرفی شد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.