پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

بيماري‌هاي عتبات و اربعين استخراج مي‌شود

بيماري‌هاي عتبات و اربعين استخراج مي‌شود
معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت هلال احمر از آناليز و استخراج بيماريهاي عتبات و اربعين خبر داد و گفت: تهيه پروتكل‌هاي درماني حج براساس پژوهش‌هاي سلامت در حج كه 6 مقاله نيز به ثبت ISI رسيده است در كاهش هزينه‌ مادي و توليد علم موثر بوده است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان حج و زیارت، يكي از مقولات مهم در حج و خدمات پزشكي تمتع و عمره بحث سلامت حجاج است. بر اين اساس دكتر امين رضا طباطبايي معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر به مناسبت هفته ملي پژوهش در زمينه‌ آخرين اقدامات پژوهشي اين مركز به ذاكرنيوز اظهار داشت: پژوهش در حج كار جديد و بكري است كه چند سالي است در ايران شروع شده است.


معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر ادامه داد: حتي در كشورهاي اسلامي نيز پژوهش‌هاي سلامت‌محور حج بسيار كم بوده است و فقط برخي كشورها مانند عربستان و يا كشورهاي اروپايي و در نهايت‌ آمريكا مقالاتي در اين زمينه داشته‌اند ولي خوشبختانه با دو بار برگزاري سلامت در حج كه انشاءالله سومين همايش بين‌المللي آن را نيز برگزار خواهيم كرد تاكنون توانسته‌ايم 6 مقاله ثبت شده در ISI از محققان ايراني را به ثبت برسانيم.

طباطبايي با اشاره به انتشار فصلنامه علمي پژوهشي به زبان انگليسي در اين حوزه گفت: همچنين مبحث MPH را نيز از دو سال قبل با موضوع سلامت در حج و سفرهاي زيارتي با همكاري دانشگاه علوم پزشكي تهران برگزار كرديم.

معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر در تشريح خروجي تهيه اين مقالات براي توليد علم در كشور گفت: توليد علم كه مورد تاكيد بزرگان است نيز از محورهاي مهم برنامه‌هاي پژوهش‌هاي سلامت در حج بوده است به طوريكه ما صرفاً پژوهش‌هايمان به مقالات تئوري خلاصه نشده است و از دستاورهاي اين پژوهش‌ها تهيه پروتكل‌ها براي بيماري‌هاي شايع حج است كه در حج تمتع امسال نيز آن را اجرا كرديم.

طباطبايي به تدوين 12 پروتكل درماني كه براي دستورالعمل‌هاي عملياتي جهت سلامت حجاج براي حج امسال به كار گرفته شد، اشاره كرد و افزود: با تدوين اين پروتكل‌ها از تجويز و درمان‌هاي سليقه‌اي پزشكان جلوگيري به عمل آمد.

وي با اشاره به تهيه Proposal براي عتبات گفت: در اربعين امسال اين Proposal براي امنيت سلامت زائران تهيه شد و در عمليات‌هاي خدمات‌رساني امدادي و درماني فرم‌هاي نرم‌افزاري تهيه و آناليز آنان نيز تجزيه خواهد شد تا بيماري‌هاي شايعه عتبات به خصوص براي مراسم اربعين تهيه شود.

معاون آموزش و پژوهش مركز پزشكي حج و زيارت جمعيت هلال احمر درباره كاهش هزينه‌هاي درماني و همچنين سودآوري بر اساس اين پژوهش‌ها جهت خلق ثروت براي كشور خاطرنشان كرد: تهيه هر يك پروتكل درماني قطعاً هزينه‌هاي انساني در مقولات مهم درماني را كاهش مي‌دهد مثلاً در بيش از يك ماه حج اگر يك زائر 3 روز بستري نشود مسلماً هزينه‌هاي مادي آن كاهش مي‌يابد بنابراين تجويز منطقي دارو و همچنين موثر بودن تجويزها بر اساس پروتكل‌هاي درماني كه حاصل اين پژوهش‌ها در سلامت حج است بسيار مي‌تواند در صرفه‌جويي ريالي تاثيرگذار باشد.
سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.