پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد ؛

بازگشت پیکر زائران منا به خواست خانواده‌ها

بازگشت پیکر زائران منا به خواست خانواده‌ها
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: حج و زیارت، دستگاه دیپلماسی و بعثه مقام معظم رهبری نسبت به تمایل خانواده ها برای بازگرداندن پیکرهای مطهر زائران حادثه منا از عربستان تمام تلاش خود را می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از گیلان؛ سعید اوحدی یکشنبه شب در حاشیه مراسم معارفه مدیرحج و زیارت گیلان با بیان اینکه برای تحقق این امر تلاش بسیار جدی داریم، افزود: کمیته مشترکی در عربستان تشکیل شده که در قالب آن طرف سعودی متعهد شده که براساس خواست خانواده های حاجیان ایرانی متوفی حادثه منا عمل کنند.

وی اضافه کرد: تا کنون ؛ مشخص شده 69 نفر از پیکرهای پاک زائران ایرانی حادثه منا را ، عربستان بدون مجوز در مقبره شهدای مکه دفن کرده است.

وی اظهار کرد: از این تعداد 40 نفر اعلام رضایت کرده اند که عزیزانشان در همان سرزمین وحی باقی بمانند و 15 خانوار درخواست داده اند که پیکر عزیزانشان را برگردانند.

اوحدی با بیان این که 14 خانوار دیگر نیز هنوز اعلام نظر نکرده اند، تصریح کرد: اگر این خانواده ها نیز نظرشان به برگشت پیکر مطهر عزیزانشان باشد، پیگیری جدی در این رابطه انجام خواهد شد.
وی با بیان این که تیم تفحص سازمان حج و زیارت پس از بازگشت حجاج ، همچنان به کارشان ادامه داده اند، گفت: تاکنون از سرنوشت 10 تن از زائران مان اطلاعی در دست نداریم.
وی اظهار کرد: سازمان حج و زیارت حدود یکماه گذشته به اعزام دو نفر از بستگان درجه یک این مهاجران الی الله که به عنوان مفقود به شمار می رفتند، اقدام کرده است.
اوحدی افزود: در حال حاضر سه خانواده ایرانی در مکه مکرمه حضور دارند و هفت خانواده دیگر نیز ظرف این هفته و هفته آینده به سرزمین وحی مشرف می شوند.
وی اظهار امیدواری کرد تا با حضور بستگان در جه یک این 10 خانوار حادثه دیدگان منا ، کار با سرعت و کیفیت بیشتری پیش رود.
وی گفت: امیدواریم هفته آینده بتوانیم وضعیت کاملا روشنی را برای مردم از این موضوع گزارش کنیم.
اوحدی با اشاره به راهکارهای پیش بینی شده برای مواجه با بحران های اینچنینی گفت: پس از بازگشت زائران ، پنج کمیته فعال در سازمان حج و زیارت تشکیل شد تا راهکارهای مختلفی را برای مواجه شدن با بحران های این چنین تبیین کنند.

وی اضافه کرد: علاوه براین؛ قبل از مناسک حج؛ وزارت حج و مسئولان حج عربستان نشست های مختلفی را با کشورهای اسلامی دنیا دارند که در نشستی که دست اندرکاران عربستان با دستگاه دیپلماسی و بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت کشورمان خواهند داشت، مسائل مان را با مقامات عربستانی مطرح می کنیم که باید راهکارهای تحقق دستورالعمل ها و پیشنهاداتی که داریم ، تبیین شود.

* زنده نگاه داشتن یاد و خاطره قربانیان منا

وی در ادامه با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر دو موضوع زنده نگاه داشتن فاجعه غم بار منا و پیگیری جدی حقوقی هم مهاجرین الی الله و هم مصدومین تاکید داشتند، گفت: سازمان حج و زیارت با بعثه مقام معظم رهبری و همکاری دستگاه دیپلماسی در حال بررسی ابعاد مختلف این فاجعه هستند تا در قالب یک کار مستند سازی موضوع پیگیری شود.

اوحدی از همه اصحاب هنر و مسئولان دستگاه های مختلفی که می توانند در زنده نگاه داشتن این حادثه تلخ نقش ایفا کنند ، خواست تا این سازمان را یاری رسانند.
رئیس سازمان حج و زیارت در سفر به استان گیلان، روز یکشنبه با خانواده حادثه دیدگان فاجعه منا در شهرستان های رودسر و لنگرود دیدار و از آنها دلجویی کرد.
همچنین وی قبل از دیدار با خانواده های حادثه دیدگان گیلانی فاجعه منا، با پنج نفر از خانواده های حادثه دیده شهرستان رامسر استان مازندران که در کاروان گیلان ثبت نام کرده و با این کاروان اعزام شده بودند، دیدار و از آنها دلجویی کرد.
بر اساس آمار سازمان حج و زیارت، تعداد 25 نفر از کاروان استان گیلان در فاجعه منا ، جان خود را از دست داده اند که پنج نفر آنها در مکه دفن شده اند.
تمامی کشته شدگان و مفقودان گیلانی فاجعه منا ، از کاروان شماره 28159 بوده اند.

دوم مهرماه امسال مصادف با عید قربان، شمار زیادی از زائران بیت الله الحرام که برای انجام اعمال رمی جمرات عازم منا بودند، به علت بسته شدن مسیر و تجمع بیش از حد زائران، دچار حادثه شده و جان باختند

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.