پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

طلوع خورشید عدالت و رستگاری

طلوع خورشید عدالت و رستگاری
نهم ربیع الاول سالروز آغاز امامت آخرین پیشوای شیعیان حضرت حجت (عج) است؛ شخصیتی از تبار عدالت که با ظهورش نور امید و رستگاری را بر دل جهانیان خواهد تاباند و عدل و داد را در جهان خواهد گستراند.


حضرت مهدی(عج) آخرین امام شیعیان در پانزدهم شعبان 255 هجری قمری با وجود مراقبت های ویژه حکومت عباسی در سامرا چشم به جهان گشود. ایشان تنها فرزند امام حسن عسکری(ع) و نرجس خاتون از بانوان پرهیزگار آن روزگار بود. 

امام دوازدهم شیعیان هم نام حضرت محمد(ص) است و کنیه ایشان ابوالقاسم بود. از لقب های ایشان می توان به مهدی، خاتم، منتظر، حجت، صاحب الامر، صاحب الزمان، قایم و خلف صالح اشاره کرد. 

میلاد حضرت مهدی(عج) به دلیل شرایط خفقان و استبداد حاکم بر جامعه آن روزگار، از همگان پنهان ماند و تنها چند تن از نزدیکان و یاران خاص امام حسن عسکری(ع) از ولادت آن بزرگوار آگاهی یافتند، زیرا معتصد عباسی خلیفه وقت به دلیل ترس از نابودی حکومت خود، همواره تلاش داشت فرزندی از امام یازدهم(ع) باقی نماند. در حالی که جاسوسان و ماموران خلیفه عباسی تمام رویدادهای خانه امام حسن عسکری(ع) را زیر نظر داشتند، تقدیر الهی چنین رقم خورد که حضرت مهدی(عج) در کمال امنیت متولد شود و با تربیت پدر رشد و پرورش یابد. 

اما دیری نپایید که امام حسن عسکری(ع) در هشتم ربیع الاول 260 هجری قمری به شهادت رسید. امام یازدهم شیعیان پیش از ترک این دنیای خاکی زمینه را برای امامت و غیبت امام زمان(عج) فراهم کرد و به این منظور یک شب پیش از شهادت خود، دور از چشم ماموران خلیفه، نامه های بسیاری به شهرهای شیعه نشین فرستاد و آنان را از وجود حضرت مهدی(عج) باخبر و ایشان را به عنوان پیشوای پس از خود معرفی کرد. 

امامت پیشوای دوازدهم(عج) با شهادت امام حسن عسکری(ع) آغاز شد و در این هنگام امام زمان(عج) با وجودی که پنج سال بیشتر نداشت، بر بدن پاک پدر نماز خواند و برای دور ماندن از ظلم حاکمان جور و ستم از دیده ها پنهان و اینگونه دوره غیبت صغری آغاز شد. 

امام(عج) در این دوره به وسیله چهار نائب خود با مردم ارتباط برقرار می کرد و به پرسش های آنان پاسخ می داد، عثمان بن سعید نائب نخست ایشان بود و نائبان دیگر حضرت مهدی(عج) همگی افراد معروف و سرشناسی بودند. امام حسن عسکری(ع) بر پایه تدبیرهای خویش در زمان زندگی خود عدالت این افراد را تایید و آنان را به عنوان امین امام زمان(عج) با نام و نسب به مردم معرفی کرد. 

با آغاز امامت حضرت مهدی(عج)، شیعیان با مفهوم تلخ و دردناک غیبت آشنا شدند، پس از گذر 69 سال، امام(عج) دوره دوم غیبت خود را که به غیبت کبری مشهور است، شروع کردند و این امر تا کنون نیز ادامه یافته است. در این دوره شیعیان سراسر جهان در انتظار ظهور منجی عالم بشریت به وظایف خود به عنوان یک مسلمان عمل می کنند و در انتظار عدالت علوی به دعا می پردازند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.