پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

امام جعفرصادق؛ حافظ سنت نبوی

امام جعفرصادق؛ حافظ سنت نبوی
17 ربیع الاول سالروز میلاد امام صادق(ع) بنیان گذار مکتب جعفری است، امام همامی که با شکل دادن انقلابی فرهنگی شریعت رسول اکرم(ص) را پاسداری کرد و با علم و استدلال محکم خویش حدیث های جعلی را به مردم شناساند.

امام جعفر صادق(ع) در 17 ربیع الاول 83 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، ابوعبدالله کنیه امام ششم شیعیان(ع) است و از لقب های ایشان می توان صابر، طاهر و فاضل را نام برد. راستی و درستکاری آن امام همام نیز سبب شد که به ایشان لقب صادق بدهند.
امام صادق(ع) با درک دوره امامت پدر بزرگوارشان امام محمدباقر(ع) با نور امامت و اهداف این امر بزرگ الهی آشنا شد تا اینگونه در نشر معارف اسلام و آیین پیامبر(ص) ادامه دهنده راه امامان پیش از خود باشد.
امام صادق(ع) در 114 هجری قمری پس از شهادت امام محمدباقر(ع) در 31 سالگی به امامت رسید و به مدت 34 سال رهبری فکری و سیاسی مسلمانان را برعهده گرفت. این امام همام(ع) در طول زندگی خویش، حکومت چند تن از خلفای اموی و پس از آن عصر سفاح و منصور از خلیفه های عباسی را درک کرد و در تمام این دوره ها لحظه ای از ترویج، گسترش دین اسلام و حمایت از مستضعفان دست برنداشت.
امام ششم شیعیان(ع)در شرایط سیاسی اجتماعی آن روزگار و به دنبال شکل گیری جنبش فکری و فرهنگی، به فرصتی مناسب برای نشر حقایق اسلام دست یافت و با بهره گیری از علم و دانش خویش به گسترش معارف اسلام پرداخت. یکی از محدودیت های نشر معارف دینی به دلیل کنترل شدید حکومت بنی امیه بر خاندان اهل بیت(ع) و یاران ایشان انجام شد تا جایی که دستور منع حدیث در جامعه صادر شده بود، اما ضعف خاندان بنی امیه در فاصله سال های 129 تا 132 هجری سبب شد که امام(ع) فعالیت های علمی و فرهنگی خود را آغاز کند و در راستای این جنبش بزرگ گام های موثری بردارد.
این امام همام(ع) شاگردان بسیاری را از سرزمین های مختلف پرورش داد و با پایه گذاری مکتب جعفری، فقه و دانش اهل بیت(ع) را گسترش داد. سرانجام امام جعفر صادق(ع) که از نظر علمی مورد ستایش تمامی عالمان عصر خویش بود، در 25 شوال 148 هجری قمری در 65 سالگی، به دستور منصور دوانیقی خلیفه ی عباسی، مسموم شد و به شهادت رسید.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.