پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در دیدار سفیر بنین با رئیس سازمان حج مطرح شد؛

اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات حج و زیارت به جمهوری بنین

اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات حج و زیارت به جمهوری بنین

رئیس سازمان حج و زیارت و سفیر جمهوری بنین در تهران، پیش از ظهر امروز در محل سازمان حج و زیارت با یکدیگر دیدار و در خصوص مسائل مرتبط با سفر حج بحث و گفتگو کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، در دیدار امروز-یکشنبه 13 دی ماه- مهندس «سعید اوحدی» رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان با «عزیزو شابی ایمورو» سفیر جمهوری بنین در تهران ، رئیس سازمان حج در خصوص انتقال تجربیات حج جمهوری اسلامی ایران به دست اندرکاران حج بنین اعلام آمادگی کرد و گفت : سالانه حدود 4 میلیون زائر ایرانی به عربستان و عراق اعزام می شوند.

بر اساس این گزارش مهندس اوحدی در این باره افزود: تا پیش از توقف سفرهای عمره که بدلیل رفتار غیر اخلاقی دو مامور پلیس عربستان در فرودگاه جده اتفاق افتاد، سالانه حدود 850 هزار ایرانی به عمره اعزام می شدند که خوشبختانه هفته گذشته با توجه به پیگیری های سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی حکم آن دو پلیس مجرم صادر شده است .

وی همچنین در ادامه بیان کرد: سالانه 64 هزار نفر از زائران ایرانی به حج اعزام می شوند و جمعیت زائران اعزامی به عراق برای زیارت عتبات عالیات سالانه دو میلیون و 500 هزار تا دو میلیون و 700 هزار نفر است که در مجموع جمع زائران ایرانی که به عربستان و عراق اعزام می شوند به حدود سه و نیم تا 4 میلیون نفر می رسد.

رئیس سازمان حج و زیارت برنامه ریزی برای اعزام این جمعیت را نیازمند سازماندهی و پشتیبانی قوی دانست و توضیح داد: ایران در حوزه پزشکی، انفورماتیک و ساختار سازمانی برای اداره امور حج و زیارت دارای تجربیات ارزشمندی است که می تواند آنرا در اختیار بعثه و مجموعه حج کشور بنین قرار دهد.

وی به وجود دو بیمارستان مجهز ایرانی در عربستان در موسم حج و عمره اشاره کرد و گفت: بیشتر نیازهای درمانی زائران در این بیمارستان ها و مراکز درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت تأمین می گردد همچنین در طول موسم حج شاهد حضور بیش از 500 پزشک متخصص و فوق متخصص ایرانی برای خدمات رسانی به زائران خانه خدا هستیم که وزارت حج و بهداشت کشور عربستان نیز مرکز پزشکی حج و زیارت جمهوری اسلامی را قوی ترین مجموعه پزشکی در حج توصیف کرده اند.

رئیس سازمان حج در سخنانش توانمندی حج و زیارت ایران در حوزه انفورماتیک بعنوان یکی از قوی ترین و پیشرفته ترین کشورهای حاضر در حج، توانمندی در حوزه پشتیبانی و تغذیه و تدارکات، وجود 4 آشپزخانه پخت متمرکز در مدینه و مکه با حضور آشپزهای ایرانی و پخت غذا در شرایط کاملا بهداشتی با روش صنعتی را از نقاط قوت عملیات حج و عمره جمهوری اسلامی برشمرد.

مهندس اوحدی به وقوع دو فاجعه تلخ مسجدالحرام و منا در حج گذشته اشاره کرد و گفت: با عنایت به توانمندی ساختار و تشکیلات مجموعه حج و زیارت، تا امروز از مجموع 461 زائر جان باخته فاجعه منا تنها پیکرهای 3 نفر از آنان شناسایی نشده است که شناسایی و تعیین وضعیت آنها نیز بزودی انجام خواهد گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد کرد تا با برگزاری نشست با بعثه سایر کشورهای اسلامی از وقوع چنین فجایع تلخی در حج پیشگیری بعمل آید.

رئیس سازمان حج در این دیدار تحقق و اجرای تفاهم نامه دو کشور مبنی بر انتقال تجربیات را مستلزم سفر هیئتی از دست اندرکاران حج بنین به ایران و یا سفر هیئت ایرانی به بنین برای بحث و گفتگو در این خصوص دانست.

اوحدی در پایان برای جان باختگان مظلوم فاجعه منا از کشور بنین و همه کشورها رضوان الهی و برای بازماندگان آنان صبر و شکیبایی آرزو کرد.

«عزیزو شابی ایمورو» سفیر جمهوری بنین در تهران نیز در این دیدار ضمن تشکر از برگزاری این ملاقات ، مراتب تأسف خود را بابت وقوع فاجعه تلخ منا اعلام کرد و گفت: در این فاجعه تلخ متاسفانه 54 نفر از حجاج کشورمان به رحمت خدا رفتند و 41 نفر از زائران نیز هنوز مفقود هستند.

وی با بیان اینکه این حادثه تلخ به همه کشورهای مسلمان آسیب زد، اظهار داشت: ما برای همکاری دو جانبه و چند جانبه برای پیشگیری از بروز چنین فجایع تلخی آمادگی داریم.

سفیر جمهوری بنین در تهران به مدیریت خوب جمهوری اسلامی ایران در حج اشاره کرد و بیان داشت: سالانه 4 هزار تا 4 هزار و 500 نفر از کشور بنین به حج اعزام می شوند که در پنج شش سال گذشته دولت رأسا پیگیر امور حج نیست و بخش خصوصی مسئولیت این کار را بر عهده دارد اما با توجه به وقوع فاجعه منا در حج امسال متوجه شدیم که حضور دولت نیز برای پیگیری های امور ضروری است.

وی در سخنانش به مشکلات صدور ویزای الکترونیک، حمل و نقل و تغذیه و اسکان حجاج بنین اشاره کرد.

«عزیزو شابی ایمورو» از پیشنهاد سفر هیئت ایرانی به بنین یا سفر هیئتی از بنین به ایران بمنظور انتقال تجربیات حج جمهوری اسلامی به دست اندرکاران حج کشورش بمنظور تسهیل و بهبود روند اجرای عملیات حج کشورش استقبال کرد.

بنین کشوری در غرب قاره آفریقا با جمعیتی حدود 10 میلیون نفر و 24 درصد جمعیت مسلمان است که سالانه حدود 4 هزار  تا 4 هزار و 500 نفر از این کشور به حج اعزام می‌شوند.


سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.