پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

رئیس سازمان حج در همایش یک روزه مدیران ستادی و دفاتر حج زیارت :

شناسایی همه مفقودان ایرانی فاجعه منا

شناسایی همه مفقودان ایرانی فاجعه منا

رئیس سازمان حج و زیارت در همایش یک روزه مدیران ستادی و دفاتر حج زیارت کشور که به میزبانی اصفهان برگزار شد در سخنانی خواستار ضرورت حفظ ماهیت مردمی مراسم اربعین شد و تاکید کرد: اگر این حماسه بزرگ مذهبی به سمت و سوی دولتی شدن حرکت کند به طور قطع  سطح انتظار و توقعات زائران اربعین از دولت به سمت و سوی تشریفات میل پیدا خواهد کرد و باید به هر شکل ممکن از روند رو به رشد این معضل جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت از اصفهان؛ مهندس سعید اوحدی با اعلام این مطلب افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانات خود سفارش فرموده اند که " به هر شکل ممکن باید روح مردمی اربعین حفظ شود" و با تکیه بر این منویات ایشان به واقع ما تنها مسئول ایجاد تسهیلات برای زوار هستیم و نباید نیاز و سطح توقعات زائران را به سمت و سویی ببریم که چشم انتظار ایجاد زیرساخت ها از سوی دولت باشند.

وی افزود: حماسه بزرگ اربعین رویدادی مردمی و خودجوش است که باید سنگ بنای آن همچنان بر محور خلوص و نیات خیرخواهانه مردم استوار باشد و از رنگ و بوی خدمات دولتی فاصله بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از مدیریت صحیح و کارشناسی شده مراسم اربعین امسال خطاب به مدیران ستادی و دفاتر حج زیارت کشور اذعان داشت: تا 3 سال پیش حماسه بزرگ پیاده روی اربعین چندان رنگ و بویی در دنیا نداشت اما از همان زمان با تشکیل جلسات ستادی با محوریت نماینده محترم ولی فقیه در سازمان و تلاش بی وقفه فعالان در این عرصه این رویداد مذهبی به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب امسال در بیانات ارزشمند خود این اتفاق را به " شبه اعجاز " تشبیه کرده و از روند اجرای آن ابراز رضایت فرموده اند.

 اوحدی همچنین از مراسم اربعین به عنوان " حماسه ماندگار"  نام برد و خاطرنشان ساخت: در مراسم اربعین امسال بیش از 60 موکب ایرانی در مرز چزابه برقرار شد زیرساختی برای ارائه خدمات هرچه بهتر به زائران باشد این در حالی است که تا سال قبل کشور ما هیچ گونه موکب اختصاصی به خود در مسیر زائران و در محل مرزها در اختیار نداشت.

رییس سازمان حج و زیارت کشور با بیان این که لیست گردشکار اقدامات انجام شده پیرامون برگزاری هرچه بهترمراسم اربعین امسال به مقام معظم رهبری تقدیم شده است تصریح کرد: باعث افتخار است که به مدد تلاش همه اعضای جلسات ستادی و با مدیریت صحیح و عالمانه حجت الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز بعثه مقام معظم رهبری اعلام کرده اند که حماسه اربعین را سازمان حج و زیارت در دنیا به ثبت رسانده است و نتایج همه این تلاش ها به آن جا ختم شده که امروز همه بر این باورند که اربعین یک حماسه بزرگ مذهبی در جهان به شمار می رود.

اوحدی از جمعیت رو به رشد زائران اربعین امسال نسبت به سال های گذشته نیز خبر داد و تاکید کرد: در سال 93  در حدود 1 میلیون و 600 هزار زائر و امسال در حدود 1 میلیون و 740 هزار نفر زائر حسینی در ایام اربعین به آن مکان مقدس شرفیاب شده اند که این رقم رشد 5 درصدی زائران را نشان می دهد و به طور قطع در سال های آینده با رشد بیشتری روبه رو خواهیم بود که این امر نیازمند برنامه ریزی و تلاش های بیش از پیش در این راستا به شمار می رود.

وی روادید را اهرم کنترلی و گلوگاه نظم بخشی به ورود و خروج زائران دانست و افزود: امسال با نگاه آسیب شناسانه در جلسات ستادی تلاش شد تا از روادید به عنوان یک اصل ضروری در  نظم بخشی به امور بهره گیری شود که با همت و تلاش همه دستگاه های ذی ربط این مهم به خوبی محقق شد.

وی اذعان داشت: در سال آینده بایستی در حدود 3 ماه زودتر از مراسم اربعین فضا برای ایجاد روادید زائران فراهم شود تا شاهد مدیریت هرچه بهتر ورود و خروج زائران از مرزهای سه گانه باشیم.

وی ضمن ابراز قدردانی از مساعدت و همدلی نیروهای خدوم سپاه پاسداران کشور در کمک به برگزاری هرچه بهتر مراسم اربعین گفت: به واقع تلاش و همدلی سپاه در این راستا از آنچه متصور می شد بیشتر بود و نیروهای خدوم و باغیرت این ستاد با تمام توان یاری گر سازمان حج و زیارت در برگزاری هرچه مطلوب تر آیین مذهبی اربعین بودند که این امر مصداق سخنان رهبر کبیر انقلاب اسلامی است که فرمودند: اگر سپاه نبود کشور هم نبود.

اوحدی در بخش دیگری از سخنانش خواستار  توجه هرچه بیشتر سازمان های ذی ربط به مقوله عتبات عالیات شد و افزود: فرهنگ جذب زائر در حوزه حج و عمره با سفر به عتبات بسیار متفاوت است و باید راهکاری جدید برای تحقق این امر اجرایی شود.

وی خطاب به همکاران خود یادآور شد: شهدای ما خون خود را اهدا کرده اند تا راه برای حضور زائران ایرانی در عتبات فراهم باشد و به واقع اگر در این مسیر کم کاری شود شهدا ما را نخواهند بخشید و مدیون خون شهدا خواهیم بود.

وی تاکید کرد: بایستی بر نحوه اعزام زائران به عتبات نظارت جدی و دقیق صورت پذیرد و اجازه نخواهیم داد هیچ شرکت توریستی و گردشگری اقدام به اعزام زائران به عتبات داشته باشد چرا که هرگونه سفر مذهبی خارج از کشور باید تحت نظارت سازمان حج و زیارت انجام شود و در این راستا ما براساس الزامات قانونی حرکت خواهیم کرد.

اوحدی پیش بینی کرد: ظرفیت زائران عتبات عالیات در کشور 2 تا 2/5 میلیون نفر در هرسال است و باید برای رسیدن به این افق چشم انداز تحول شگرف و اساسی در این حوزه اتفاق بیفتد.

اوحدی در پایان سخنان خود به حادثه منا و روابط فعلی ایران و عربستان نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حادثه عظیم منا در حوزه اجرایی بررسی وضعیت جانباختگان پرونده موضوع را بسته ایم به طوری که حتی یک نفر جانباخته مفقود نیز در لیست ایران دیگر وجود ندارد این در حالی است که بنابر فرموده مقام معظم رهبری پرونده این فاجعه برای همیشه باز است و ایران از خون فرزندان خود در حادثه منا نمی گذرد.

وی خبر داد: به زودی آخرین کاروان پیکر جانباختگان حادثه منا نیز وارد کشور خواهد شد و  تمامی شرایط برای بررسی وضعیت جانباختگان در حال اجراست.

وی خواستار سرکشی و بازدید از خانواده جانباختگان این حادثه عظیم شد و تصریح کرد: نباید فراموش کنیم که یکی از مهم ترین وظایف ما سرکشی به خانواده های شهدای حادثه مناست چرا که این افراد عزیزترین افراد خانواده خود را از دست داده اند و در غم و سوگ اعضای خانواده خود در غم به سر می برند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.