پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

کتاب «بیماری‌های مزمن کلیوی در حج» تدوین شد

کتاب «بیماری‌های مزمن کلیوی در حج» تدوین شد
معاون مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: در راستای تدوین و تالیف کتب مربوط به حج و سفرهای زیارتی کتابی در خصوص «بیماری‌های مزمن کلیوی در حج» تدوین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت، پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس گفت: یکی از مهمترین بیماری‌های مزمن که درصدی از زائران به آن مبتلا هستند بیماری‌های مزمن کلیوی است. بیماری مزمن کلیه یک مشکل بهداشتی در تمام دنیا است.

وی ادامه داد: شیوع نارسایی انتهایی کلیه (ESRD) رو به افزایش است. از طرفی شیوع نارسایی مزمن کلیه در افراد سالمند بسیار زیادتر بوده و افراد مسن تعداد زیادی از زائرین حج را تشکیل می‌دهند و این اهمیت توجه به نارسایی مزمن کلیه را در ایام حج دوچندان می‌کند.

معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر با اشاره به اینکه سالانه بیماران دیالیزی بسیاری نیز تمایل به شرکت در این مراسم معنوی را دارند و با توجه به اینکه این بیماران در گروه بیماران خاص قرار دارند باید تدابیر ویژه‌ای برای آنان باید در نظر داشت گفت: این بیماران به علت نقص ایمنی بیشتر در معرض عفونت‌ها و عوارض ناشی از عفونت مانند بستری و مرگ قرار دارند. از طرف دیگر بیماری‌های قلبی و عروقی که هم در این گروه از بیماران در شرایط معمول اولین علت بستری و مرگ و میر بوده و ممکن است در سفر حج هم به دلیل شرایط خاص حاکم بر آن یکی از دلایل اصلی بستری باشد.

کولیوند خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص این بیماران هر چند سال یک بار بنا به توصیه وزارت بهداشت از حج رفتن افراد با داشتن نارسایی مزمن کلیه و دیالیزی جلوگیری می‌شود که این امر نیز بار روانی زیادی را برای این قشر از بیماران به وجود می‌آورد.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت همچنین گفت: با توجه به شیوع نسبتا بالای بیماری نارسایی مزمن کلیوی و بیماران دیالیزی، توجه بیشتر پزشکان کاروان‌ها در نظارت بر رژیم غذایی مناسب، کنترل قند خون و فشار خون این بیماران در کاروان ها ضروری به نظر می‌رسد.

وی همچنین افزود: آموزش‌های خود مراقبتی لازم، با توجه به آب و هوای ویژه کشور عربستان جهت حفظ سلامتی این زائرین باید مد نظر قرار گیرد.

این مقام مسئول در خاتمه با اشاره به اینکه تاکنون کتابی که اختصاصا به بررسی مشکلات و تغییرات کلینیکی و پاراکلینیکی بیماران دیالیزی و نارسایی مزمن کلیه و علل بستری و علل مرگ و میر این بیماران در ایام حج اشاره داشته باشد تالیف نشده است گفت: این کتاب در صدد است با بررسی این موضوعات به پروتکل ها و توصیه های لازم برای این قشر از بیماران در ایام حج دست یابد.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.