پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

12 بهمن 1357؛ نطق تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا

12 بهمن 1357؛ نطق تاریخی امام خمینی(ره) در بهشت زهرا
امام خمینی در بهشت زهرا(س) درباره محمدرضا پهلوی، دولت، مجلسین، ارتش و برنامه های آینده انقلاب سخنرانی تاریخی و خاطره انگیزی کردند.


بزرگترین و مهم ترین رویداد سده 20 را می توان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 22 بهمن 1357 خورشیدی دانست؛ انقلابی که به رهبری امام خمینی (ره) توانست بسیاری از معادله های جهانی و روابط قدرت های بزرگ را تغییر دهد و تحول گسترده ای در نظام بین الملل ایجاد کند.
روزهایی ماندگار و فراموش نشدنی در تاریخ ملت بزرگ ایران که رساترین فریاد تاریخ، یعنی امام خمینی آن را رهبری کرد و به فرجام رساند و برای حفظ آن، با تمام وجود تلاش کرد. انقلابی که مبتنی بر بینش عمیق توحیدی و الهام گرفته از انقلاب سرخ عاشورای حسینی بود.
گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت سی و هفتمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به منظور پاسداشت یاد و خاطره آن دوران، گزیده ای از رویدادهای سرنوشت ساز 12بهمن 1357 هجری خورشیدی را بازنشر داده است:
*استقبال مردم از امام خمینی
- امام خمینی پس از 14 سال دوری از کشور در میان پرشورترین استقبال در ساعت 9 و 36 دقیقه با هواپیمای جمبوجت خطوط هوایی فرانسه با پرواز اختصاصی وارد تهران شدند.
- به مناسبت ورود امام خمینی به وطن گروه های مختلف مردم به شادی و شعف پرداخته و در خیابان ها و مغازه ها عکس هایی از امام خمینی و پرچم هایی نصب کردند.
- با ورود امام خمینی به سالن فرودگاه، فریاد الله اکبر این سالن را به لرزه درآورد. استقبال کنندگان با خواندن سرود خمینی ای امام، اشک شوق بر گونه هایشان جاری شد.
- خیابان های مسیر حرکت امام خمینی از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا به طول 33 کیلومتر از طرف گروه تدارکات کمیته استقبال از ایشان و نیز همکاری گروه های مختلف مردم پاکسازی شد و مردم با شعارهایی چون امام خمینی به وطن خوش آمدید و مقدم امام خمینی رهبر جنبش مردمی ایران را گرامی می داریم؛ مقدم رهبر خویش را گرامی داشتند.
- مردم هیجان زده پایتخت و سایر شهرستان ها که برای استقبال از امام خمینی از چند روز پیش به تهران آمده بودند، در صف های به هم فشرده و با نظم و ترتیبی با شکوه، مقدم امام خمینی را گرامی داشتند.
- اطراف میدان آزادی را جمعیت انبوهی پوشانده بود که لحظه به لحظه بر شمار آن ها افزوده می شد. از نخستین ساعات بامداد امروز گروه های روزنامه نگاران، خبرنگاران، فیلم برداران، صدابرداران و دیگر نمایندگان رسانه های خبری داخلی و خارجی عازم فرودگاه مهرآباد شدند. 
- میلیون ها تن از مردم ایران در مسیر فرودگاه مهرآباد تهران تا بهشت زهرا به استقبال امام خود آمدند.
- در هنگام ورود امام خمینی به فرودگاه مهرآباد، امام سوار بر اتومبیل در حالی که از طرف افراد انتظامی محافظت می شدند به طرف بهشت زهرا(س) حرکت کردند.
- امام خمینی قرار است پس از حضور در بهشت زهرا و انجام مراسمی که در آن محل در نظر گرفته شده است، به صورت موقت در مدرسه رفاه پشت مسجد سپهسالار اقامت فرمایند. 
- با ورود امام خمینی به وطن اتومبیل ها در خیابان ها به راه افتادند و مردم با روشن کردن چراغ های اتومبیل و زدن بوق، شادمانی خود را ابراز داشتند.
*سخنرانی در بهشت زهرا
- امام خمینی عصر پنجشنبه 12 بهمن در یک سخنرانی تاریخی در بهشت زهرا در قطعه 17 با مردم چنین سخن گفتند:
- من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست داده اند می افتد، سنگینی بر دوشم احساس می شود که نمی توانم تاب بیاورم. محمدرضا پهلوی فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد. مملکت ما را خراب کرد و قبرستان های ما را آباد.
- اصلاحات ارضی لطمه ایی به مملکت وارد کرد که شاید تا 20 سال دیگر هم نتوانیم جبران کنیم.
- حدود 50 سال است که دانشگاه داریم ولی چون خیانت کرده اند رشد نکرده تمام انسانها و نیروی انسانی ما را از بین برده اند.
- سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت تربیت مردم باشد ولی همین ها جوان های ما را به تباهی کشانده اند. اینها به همه معنی به مملکت ما خیانت کرده اند.
- 50 سال است که در اختناق بسر برده ایم نه مطبوعات آزاد داشته ایم نه رادیو و تلویزیون و نه خطیب و امام جماعت آزاد داشته ایم و در زمان بختیار هم نیم اختناق باقی است ما می گوییم خودش، دولتش و مجالسش غیر قانونی است.
- من دولت تعیین می کنم این دولت که خودش هم خودش را قبول ندارد رفقایش هم او را قبول ندارند ارتش هم قبولش ندارد فقط آمریکا و انگلیس او را پشتیبانی کرده اند و به ارتش هم گفته اند که که شما هم باید از او پشتیبانی کنید یک نفر آدم که نه ملت و نه هیچ کس دیگر قبولش ندارد چه می گوید.
- دولت غیر قانونی باید برود دولت ما متکی به آرای ملت و حکم خداست بر همه واجب است که این نهضت را ادامه دهیم تا زمانیکه اینها ساقط شوند.
- ما بر اساس ازادی مردم دولت و مجلس درست می کنیم. 
- من باید به ارتش یک نصیحت بکنم و یک تشکر از قشرهایی از ارتش؛ نصیحت من آن است که ما میخواهیم شما مستقل باشید ما داریم زحمت می کشیم و خون دادیم حیثیت و آبرو دادیم. 
- مشایخ ما حبس رفتند و زجر کشیدند ما می خواهیم ارتش مستقل باشد ما می خواهیم که مملکت دارای نظام باشد اما نظام ناشی از ملت که در خدمت مردم باشد نه نظامی که دیگران سرپرستی کنند و دیگران فرمان بدهند.
*راهپیمایی و تظاهرات در شهرهای مختلف ایران
- هزاران تن از کارکنان صنعت نفت آبادان و شرکت های وابسته پیش از ظهر امروز دست به یک راه پیمایی زدند راه پیمایان در حالی که شعارهای اسلامی می دادند و خواهان برقرای حکومت اسلامی برهبری امام خمینی بودند در قطعنامه ایی ضمن تاکید با ادامه اعتصاب خود حمایت خود را از امام خمینی اعلام داشتند.
- مردم زنجان برای دومین روز متوالی طی مراسمی به راهپیمایی ها ورود حضرت آیت الله خمینی را جشن گرفتند.
-در راهپیمایی شرکت کنندگان شعارهایی در جهت مخالف با دولت کنونی میدادند و خواستار ایجاد حکومت اسلامی شدند.
-این راهپیمایی بعد از 4 ساعت با صدور قطعنامه 8 ماده ای خاتمه یافت.
- دهها هزار تن از مردم شهرستان اهواز امروز در دستجات و گروههای مختلف در حسینیه اعظم و مسجد جامع این شهر اجتماع کردند و پس از استماع سخنرانی به راهپیمایی آرام پرداختند.
-در آبادان نیز صبح امروز هزاران تن از مردم این شهر در استادیوم ورزشی اجتماع کردند و ضمن ایراد سخنرانی متن سخنان حضرت ایت الله خمینی در بهشت زهرا برای آنان خوانده شد.
- بعداز ظهر دیروز هزاران نفر از گروههای مختلف مردم رضاییه تظاهراتی برپا کردند و دست به راهپیمایی هایی زدند راه پیمایان پس از مسیر از خیابان شاپور در میدان سرو این شهر یک مجسمه را پایین کشیدند و آتش زدند. در این راهپیمایی ماموران پلیس دخالتی نداشتند.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.