پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان ؛

نمایندگان کمیته های استانی پیگیری فاجعه منا از تلاش های سازمان حج و زیارت برای رسیدگی به امور آسیب دیدگان تقدیر کردند

نمایندگان کمیته های استانی پیگیری فاجعه منا از تلاش های سازمان حج و زیارت برای رسیدگی به امور آسیب دیدگان تقدیر کردند

نمایندگان کمیته های مردمی پیگیری فاجعه منا از شش استان کشور که روز یکشنبه برای دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت به این سازمان آمده بودند، مراتب قدردانی خود از سازمان حج و زیارت را برای پیگیری امور شهدا و آسیب دیدگان این فاجعه تلخ و رسیدگی به مسائل  و مشکلات خانواده های داغدیده اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، نمایندگان کمیته های مردمی پیگیری فاجعه منا از شش استان فارس، بوشهر، كردستان، آذربايجان غربي ، مازندران و گيلان به سازمان حج آمده بودند، در دیدار روز گذشته با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج ، مسائل و مطالبات خود را بیان کرده و با تقدیم نامه ای و همچنین بصورت شفاهی مراتب تقدیر خود را از سازمان حج و زیارت و خادمان ضیوف الرحمان در این سازمان برای تلاش های صورت گرفته برای پیگیری امور شهدا و آسیب دیدگان این فاجعه تلخ و رسیدگی به مسائل  و مشکلات خانواده های داغدیده را اعلام کردند.

بر اساس این گزارش مهندس سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در این دیدار، تشکیل کمیته های استانی با حضور خانواده جان باختگان فاجعه منا برای پیگیری مسائل و مشکلات خانواده های آسیب دیده را مثبت و مؤثر ارزیابی کرد و گفت: تشکیل این کمیته ها در برخی استان ها می تواند الگویی برای دیگر استان ها باشد و لازم است این تجربیات به دیگر استان‌ها نیز انتقال داده شود تا مسائل و خواسته های خانواده با سرعت بیشتری بررسی و پیگیری شود.

وی به موضوع درخواست خانواده های داغدیده برای اطلاق عنوان شهید برای جان باختگان فاجعه تلخ منا اشاره کرد و افزود: نامه این درخواست برای پیگیری و بررسی به بنیاد شهید ارسال شده و موضوع در کمیته ای در آن بنیاد در دست بررسی است که امیدواریم نتایج این بررسی ها  به زودی مشخص شود.

رئیس سازمان حج در سخنانش به جایگاه والای شهدای فاجعه منا اشاره و بیان کرد: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری آن بزرگواران در زیباترین حالات انسانی دعوت حق را لبیک گفتند.

مهندس اوحدی همچنین در سخنانش به مذاکره با سازمان امور مالیاتی در خصوص مسائل خانواده های شهدای منا اشاره داشت و اظهار داشت: در این مذاکرات آنها نیز وعده دادند که از همه ظرفیت های ممکن برای همکاری با خانواده های داغدیده استفاده خواهند کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از مذاکره با استانداری ها برای رفع مشکلات خانواده های داغدیده در سفرهای استانی اش که بمنظور دیدار و دلجویی با خانواده های داغدار فاجعه منا انجام گرفته خبر داد و گفت: لازم است مشکلات این عزیزان در کمیته های استانی مطرح و دسته بندی شود و مسائلی که در هر استان قابل حل و چاره اندیشی است در همانجا بررسی و مرتفع گردد و باقی مسائل که فرااستانی است برای پیگیری به مرکز اعلام شود که در این خصوص نیز بخشی در سازمان حج با عنوان ستاد پیگیری فاجعه منا ایجاد شده که مشکلات فرااستانی خانواده ها به آن ستاد ارجاع داده می شود.

رئیس سازمان حج در این دیدار گفت: در جلسات این سازمان مصوب شده که مدیران حج و زیارت جلسات هفتگی با کمیته های پیگیری فاجعه منا در استان داشته باشند تا پیگیری و رفع مسائل خانواده ها با شتاب بیشتری بررسی و چاده اندیشی شود.

مهندس اوحدی رسیدگی به مسائل و مشکلات خانواده های آسیب دیده فاجعه منا را مهم و ضروری دانست و تأکید کرد: ما موظفیم مشکلات را با کمک خود شما عزیزان در کمیته های مردمی که به این منظور تشکیل داده اید پیگیری و تا حد توان مرتفع نماییم.

رئیس سازمان حج همچنین در این دیدار به پیگیری حقوقی فاجعه منا که مسئولیت آن به دستگاه دیپلماسی کشور واگذار شده اشاره کرد و گفت: جلسات متعدد مشترکی صورت گرفته گرفته و مقرر شده وزارت امور خارجه با استفاده از ظرفیت دیگر کشورها برای پیگیری حقوقی این فاجعه تلخ اقدام نماید.

در این دیدار یکی از اعضای کمیته های مردمی ضمن تقدیر از تلاش های بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در پیگیری امور آسیب دیدگان فاجعه منا، گفت: ما در دیدار  با مسئولان سازمان حج و بعثه خاطرات پدران خود را به یاد می آوریم، ما جمع یک خانواده هستیم و تشکیل چنین جلساتی موجب تقویت روحیه خانواده های داغدیده می شود و لازم است این ارتباط دو سویه میان خانواده ها و مسئولین تداوم داشته باشد. سفرهای مسئولین سازمان حج به استان ها و دیدار و دلجویی از خانواده ها قابل تقدیر است.

وی در سخنانش با بیان ویژگی های اخلاقی شهدای فاجعه منا اشاره کرد و افزود: پدران ما دوستداران نظام بودند که این را هم ثابت کردند . آنان حج را به عنوان یک سنت الهی ؛ مفید و موثر برای حفظ نظام اسلامی می دانستند.

عضو کمیته مردمی پیگیری فاجعه منا در سخنانش خاکسپاری جان باختگان فاجعه غمبار منا در گلزارهای شهدا را موجب التیام و تسکین آلام خانواده های داغدیده دانست و بررسی هر چه زودتر موضوع اطلاق عنوان شهید برای شهدای این فاجعه تلخ را خواستار شد.

یکی دیگر از اعضای کمیته ها،  نامگذاری معابر و خیابان ها و میادین شهرها و استفاده از نماد های یادبود شهدای منا برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره مهاجران الی الله و همچنین ایجاد شرایطی برای سفر خانواده ها به سرزمین وحی در صورت راه اندازی مجدد سفرها را خواستار شد.

بررسی علل و عوامل وقوع این فاجعه غمبار منا و تشکیل کمیته حقیقت یاب نیز از خواسته های مهم و اساسی نمایندگان کمیته های پیگیری فاجعه منا در دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت بود.

در فاجعه غمبار منا که همزمان با عید سعید قربان در موسم حج امسال به وقوع پیوست 461 زائر ایرانی در مسیر رمی جمرات جان باختند.

پس از وقوع این حادثه تلخ و فراموش نشدنی؛ تلاش برای شناسایی پیکرهای مطهر شهدا و انتقال آنان به کشور و دیدار و دلجویی از خانواده های داغدیده و پیگیری و رسیدگی به مسائل آنان به یکی از اولویت های سازمان حج و زیارت تبدیل شده است.

سازمان حج و زیارت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.