پایگاه اطلاع رسانی

سازمان حج و زیارت

دیدار معاون شورای فدرال روسیه با دکتر موسوی

دیدار معاون شورای فدرال روسیه با دکتر موسوی
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج نیوز معاون شورای فدرال روسیه که به همراه هیاتی دیپلماتیک به کشورمان سفر کرده عصر امروز با حجةالاسلام و المسلمین دکتر سیداحمد موسوی مشاور رییس جمهور و ریاست سازمان حج و زیارت در محل این سازمان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار که جمعی از معاونان و مدیران سازمان حج و زیارت حضور داشتند ، آقای دکتر موسوی  ضمن خیر مقدم به آقای  الیاس اوماخان اوف و هیات همراه در خصوص توسعه روابط فرهنگی دو کشور و تبادل تجربیات سازمان حج با نهادهای دینی اسلامی در روسیه و قفقاز ابراز امیدواری کرد و در پاسخ به پرسش های مقام روسی به تشریح فرایند ثبت نام و اعزام حجاج ایرانی در عمره و تمتع پرداخت و گفت:ما تلاش می کنیم با برنامه ریزی منسجم و گسترش خدمات رفاهی زمینه بهره مندی زائران از جنبه معنوی حج را فراهم سازیم تا زائران دغدغه امور اجرایی را نداشته و به امور معنوی خود بپردازند.
وی پیرامون چگونگی فرایند اعزام حجاج ایرانی گفت: حدود یک و نیم میلیون نفر زائر ثبت نامی جهت تشرف به حج تمتع در ایران دارد که قبلا از طریق قرعه کشی اولویت اعزام آنها مشخص شده و هرساله به تناسب سهمیه ای که از سوی کشور میزبان اعلام شود بخشی از آنان به سرزمین وحی اعزام می شوند..همچنین جهت مدیریت بهتر و ارتباط منظم با حجاج آنان در قالب کاروان های زیارتی  سازماندهی می شوند و در این کاروان ها علاوه بر مدیر که دارای تحصیلات عالی و تجربه کافی است ،شخصیت های روحانی جهت آموزش مستمر در کنار حجاج قرار دارند.
 
آقای دکتر موسوی در بخشی از سخنان خود به روش های آموزش عملی حجاج ایرانی پیش از اعزام به عربستان اشاره و اظهار داشت: در ایران پیش از اعزام زائران به حج تمتع و عمره جلسات متمرکز آموزشی از رهگذر ابزار آموزشی موثر و نصب ماکت کعبه در راستای توجیه و آموزش درست اعمال به آنان برگزار می شود.
در این دیدار آقای الیاس اوماخان اوف با ابراز خرسندی از سفر به ایران و دیدار با رییس سازمان حج و زیارت گفت :ما خواستار انتقال تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران به روسیه در زمینه اعزام زائران حج تمتع و عمره به سرزمین وحی هستیم .
وی افزود: سهمیه امسال ما 20 هزار و 500 نفر اعلام شده در حالیکه سالانه بیش از سی هزار نفر داوطلب حج داریم و در حدود 23 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند.امسال اعلام کردیم که هر نفر در 5 سال فقط یکبار می تواند به حج برود . وی پیرامون هزینه حج تمتع برای هر فرد مسلمان روسی توضیح داد : در سفر حج بطور میانگین هزینه هر فرد بالغ بر 3000 دلار که معادل 7 ماه حقوق یک شهروند روسی می باشد.
معاون رئیس شورای فدرال روسیه گفت: یکی از مهمترین اهداف ما بویژه در نهادهای متولی حج روسیه این است که سهمیه حج براساس عدالت میان مردم تقسیم شود .ما ایده کشور شما را برای قرعه کشی زائران همچنین برگزاری کلاس های آموزشی بشکل عملی  برپایی دیگر مراسم حج تمتع به کشورمان انتقال خواهیم داد.
وی افزود: ما سعی می کنیم کارشناسان خود را برای دریافت و انتقال تجربیات شما همچنین آموزش به ایران بفرستیم چرا که در یک جلسه نمی توانیم همه تجربه شما را فراگیریم.
رئیس سازمان حج و زیارت کشور نیز با استقبال از انتقال این تجربیات گفت: بارها مسئولان عربستان سعودی نظم زوار ایرانی را تحسین نموده اند به عنوان نمونه در جلسات و رسانه ها مطرح کرده اند و ما تجربیات خود را در زمینه حمل و نقل ، مسکن و بهداشت و درمان حجاج به شما انتقال خواهیم داد.
آقای دکتر  موسوی خاطرنشان کرد: حاجیان ما آسوده خاطر از همه مسائل در حج تمتع بدون هیچ نگرانی در پی کسب معنویت هستند و ما طوری برنامه ریزی می کنیم که همه اعمال حج در زمان مقرر خود انجام شود.
وی افزود: از ایران سالانه 800 الی یک میلیون زائر به حج تمتع و عمره مشرف می شوند و در دو ماه گذشته 240 هزار نفر به عمره مفرده مشرف شده اند.
مشاور رییس جمهور و رئیس سازمان حج و زیارت در باره اعزام زائران ایرانی به کشورهای سوریه و عراق گفت: در سال 91 حدود یک میلیون زائر به کشور عراق و عتبات عالیات اعزام می شود.
وی در ادامه افزود : با اشاره به اینکه همه متقاضیان حج تمتع در کشورمان که تعداد آنها یک و نیم میلیون نفر است به نوبت به حج تمتع مشرف می شوند گفت برای حج عمره نیز هشت میلیون متقاضی ثبت نام کرده اند.همه زائران عمره و تمتع با حمل و نقل هوایی به کشور عربستان سفر می کنند و اخیرا طرحی برای عمره دریایی پیشنهاد داده ایم که در دست بررسی است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی خاطرنشان کرد: ایران برای زائران ایرانی خارج از کشور نیز ظرفیت 23 تا 25 کاروان را مهیا می کند تا از مشکلات احتمالی برای انان در طول سفر جلوگیری شود.
صدا و تصویر دارد.
آقای الیاس اوماخان اوف با اشاره به سیادت آقای دکتر موسوی گفت : برای من یک افتخار است که امروز با جنابعالی دیدار می کنم و در همین جا از جنابعالی در راستای تبادل تجارب و همچنین بازدید از شهرتاریخی و مسجد قدیمی دربند جهت سفر به روسیه دعوت می نمایم زیرا من در زمینه تجربیات حج کشور شما بسیار سئوال دارم که شاید در یک ماه نیز تمام نشود.من یکبار دیگر از شما تشکر می کنم و امیدوارم که خدای بزرگ ملت بزرگ ایران را حمایت کند.در این دیدار سفیر کشور روسیه در تهران نیز حضور داشت .
روابط عمومی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

سجاد جوکار
سجاد جوکار جمعه, 06 اردیبهشت,1392 19:39
آقای دکتر موسوی افتخار ایرانیان و شایسته ترین رییس سازمان حج و زیارت .این سید به سازمان حج یک ابهت جهانی داد.امروز همه کارمندان سازمان حج احساس غرور میکنند.درود بر موسوی عزیز